מבוא

עמוד:9

הרקע למאבקים או למלחמות לעולם יהיה בעל תביעות טריטוריאליות , או מאבקים תיאולוגים , או ייסוב סביב המין . אם נבחן את שלוש הסיבות למלחמות שהמדרש מונה אותן , ניווכח שאומנם מרבית המעשים הפליליים מתרחשים מתוך אחת מהן , או מתוך אינטרסים כלכליים ( עבירות רכוש , הפצת סמים , ( או בשל אידיאולוגיה ( רצח רבין , תקיפות על רקע לאומני , ( או על רקע רומנטי . אף היסטוריון בזמן החדש לא יתאר מערכת יחסים פוליטית או סכסוכים בין לאומיים כתוצאה מריב אודות אישה ! סכסוכים כאלה , מטבע הדברים הם מסובכים , מורכבים ומעורבים בהם אינטרסים כלכליים או שאיפות לאומיות מסוגים שונים . לעומת זאת , לא אחת נהגו היסטוריונים קדמונים לתאר את שורש הסכסוכים בין שבטים ובין עמים וממלכות במאבקים על אישה או על נשים . הרודוטוס , המכונה "אבי ההיסטוריונים , " בן המאה ה 5 לפנה"ס , פותח את ספרו אודות מלחמות פרס ויוון בתיאור מעשי חטיפת נשים ומעשי אונס שהובילו בסופו של דבר להתנגשויות רבות עוצמה בין 2 היריבים . מלחמת טרויה שפרצה ( כביכול ) בגלל חטיפת הלנה אשת מנלאוס מלך ספרטה , או המלחמה בין אלבה ( Alba ) לרומא בגלל חטיפת 3 הסאבינות , או מלחמת שבטי ישראל בשבט בנימין בשל אונס הפילגש 4 בגבעה , כל אלה וסיפורים אחרים שייכים לתחום ההיסטוריוגרפיה הקדומה , שחלקה נושא אופי מיתולוגי וחלקה - טיפולוגי . העיקרון של הרקליטוס כי "המלחמה היא אבי הכול" ( Polemos pater panton ) שורר גם בחברה האנושית וביחסים בין עמים . הרקליטוס סובר כי הסכסוכים הפנימיים הכרחיים לקיום החברה . מדוע נהגו אפוא ההיסטוריוגרפים של הזמן העתיק לייחס דווקא לנשים חלק מן העילות למלחמות ? באמצע המאה ה 20 הצביע החוקר הצרפתי ג'ורג' דומזיל 1898 , Dumezil Georges ) ( 1986 על הזיקה בין שלושה מעמדות היפותטיים בחברה ההודו אירופית לבין התפקידים שמילאו אלים מסוימים במיתוס ההודו אירופי . מעמדות אלה הם : שליטים וכוהנים , לוחמים , ומספקי אמצעי מחיה . דוגמה מופתית לכך היא סיפורו של משפט פאריס , ( Paris ) הלקוח מן \ זאיל ארה החומרית . מדוע מנסה הרה ( Hera ) אשת זאוס אבי האלים לשחד את פאריס בהציעה לו כוח ועוצמה של מלכות , בעוד שאתנה מציעה לו תהילה צבאית ואפרודיטה מציעה לו את הלנה ? התשובה היא , ששלוש הבחירות מייצגות את שלושת הפעילויות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר