מנהיגות עסקית ומודיעין

עמוד:12

רבה בארם העומר בראשו של הארגו ! ובראשה של היחידה למודיעין עסקי . נושא חשוב ואפילו קריסי הוא מחוייבות ומודעות העובדים בארגון בטחוני / חשאי , תחושת המחוייבות והרגישות לכל פיסת מידע , ולו הקטנה ביותר , היא "בדמו " של כל עובד בכל רמה . כל רמות המשרתים בארגון החשאי , מודעים ליכולת של פיסת מידע אחת להצלחה משמעותית או לקבלת החלטה קריטית בזמן אמת . בארגון עסקי , אחת המשימות החשובות היא לזכות במחו"בות פעילה וברמת מודעות בקרב עובדי החברה באשר לחשיבות מידע רציני בו הם נתקלים במהלך עבודתם באקראי , בכנס מקצועי , או מפגש חברתי , והפצתו ליחידת המודיעין העסקי בחברה או , אם לא קיימת כזו , להנהלה . ישנם ארגונים רבים שהקימו לצורך זה ועדות מודיעין אד-הוק , או פורום משתמשים , לשם הגברת המודעות ויצירת מפגש יזום להפצת מידע חיצוני הקיים בירי העוברים . בין הארגון הבסחונ לעסקי כפי שציינתי בתחילת דברי , רבים הם הדברים הדומים , וגם בקטע זה אעסוק רק במתי מעט הנראים לי כבעלי חשיבות ראשית . - בשני סוגי הארגונים דרושה , מטבע הדברים , מנהיגות . חשוב מאור שהמנכ"ל , המפקד , המנהיג , יעשה שימוש מושכל בסמלים ובתדמית . סוגיה מרכזית היא זו שאכנה סוגית ניצול הידע : תפקידו של המנהל , המנכ"ל , הוא להניע את "הקופסא השחורה" ? או ביתר פשטות ? את שכלם והידע של עובדיו . עובד צריך לרצות לתת - תפקידו של המנהל הוא להניעו לכך , להביאו לכך . גם בימים טרופים אלו , אין זו קלישאה לדבר על "אחרי" הקלאסי הצה"ל , גם בארגונים מסחריים . ו בסוגית ניצול הידע ? ב"לתת" - אין שום הבדל בין הארגונים . כלי אחר ומאוד קריטי למיצוי הידע הוא המעורבות , ואוסיף , המעורבות האישית . לתת לעובדיך לפגוש אותך , לשטוח בפניך את טענותיהם , הערותיהם והארותיהם , לדווח לך ישירות ( מבלי לפגוע ברמות ההיררכיות , ( להיות פתוח , לשמוע רעיונות ובעיקר לשאוב מהם , בהשאלה , את הידע והנסיון הנרכשים והמצטברים . סדרי העדיפויות שאתה , המנהל , תקבע לעצמך הם שיקבעו עד כמה העובדים ישותפו בידע ועד כמה הם ירצו לשתף אותך בידע שלהם . מעורבות חייבת להיות דו-סיסרית : גם לשמוע , גם להאזין , גם ללמוד ולהגיע לידע וגם לתת לאנשים הכפופים לך מידע . טעות תהא להסתגר - אך אסור להגזים בחברות . יש לשמור שמירה קפדנית על דמותך כמנהל , כמפקד וכמנהיג . חייבים להקפיד על צנורות מידע פתוחים ללא סתימות וללא מסננים . בעיקר צריכים צרכי העברת המידע להיות מהירים ובהירים . בשני סוגי האירגונים רבים מידי המנהלים שיודעים הרבה ובקיאים מאוד בענף , בתעשיה או במקצוע בו הם עוסקים , אך לא תמיד הם יודעים מה נעשה בארגונם , מה נעשה מתחם לאפם . כאשר אתה מראה את פרצופך גם לדרגים הנמוכים , אתה הופך זאת לכלי איסופ של מידע וידע יקרים וזמינים . זה גם מסמל את החשיבות שאתה מייחס לעניינים , לעסקים , למבצעים ולהתרחשויות . נושא חשוב וזהה בשני הארגונים הנו הסימנים המעידים . בארגון הבטח 1 ני מהווים הסימנים המעידים סימן , ציון למקומות ולנושאים בהם ועליהם עליך לשים את את הדגש האיסופ , הניתוחי והמבצע . בארגון המסחרי - קריאה נכונה של סימנים מעידים נתח / מים השיווקיים , הכספיים , או בתחומים החיצוניים המשיקים לעסק - עשויה למנוע משברים עסקיים ער כרי פשיטת רגל חו " ח . הדבר העיקרי , ואולי החשוב ביותר הוא העידן בו אנו חיים , פועלים ומתפקדים . זהו עידן שבו הנכסים העיקריים של ארגונים , מכל סוג , גודל , ענף או צורה , הפכו להיות הידע . בעידן של תחרות מסחרית כה קשה , ולעיתים אכזרית , תהא התחרות הבאה ואולי הפתרונות לבעיות והמשברים המתעוררים - התחרות על הידע . אני בא מארגון שבו המידע והפיכתו למודיעין הוא הנכס העיקרי , ולמרות שניצולו בשני סוגי הארגונים הוא שונה , אין ספק כי עלינו להיות ערים לחשיבותו בהווה ובעתיד הקרוב ולהתייחס אליו כאל נכס בר-השגה וככלי ממעלת חשיבות עליונה . אין כלל ספק , שהבסיס האיתן והמוצק ליצירת מאגרי מידע וידע בארגונים עסקיים מונח באיסוף מודיעיני מקצועי ואמין . רצוי מאוד שהאמנה או הקוד האתי שחברות רבות כבר בנו לעצמן , ורבות אחרות עדיין מתלבטות בהם , יתייחסו גם להיבטים ולממשקים הרבים שיש בין איסוף ושימוש במודיעין שנצבר לבין ניצולו של הידע למטרות רווח והעצמת הארגון העסקי . על ידי כך תשמר רמה מוסרית ערכית , רבת ערך לדמותו , אמינותו ולהצלחתו העסקית של הארגון , עובדיו והעומד בראשו . פרי במל"מ : תהושת השליחות מול התיגמול הכלכלי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר