|
עמוד:13
בפונטציאל הכלכלי הגלום בהם , הפכו יהודים במרוצת התקופה הנידונה לאזרחים מן השורה בחלקים נרחבים של אירופה . שפר גורלם של יהודי צרפת , אשר עוד בשלהי המאה ה ( 1791 ) 18 הוענק להם שוויון אזרחי , ובעקבותיו ננקטו צעדים נחושים לקידום שילובם במדינה . כיבושי נפוליאון הובילו להחלת החוק הצרפתי גם באזורים נוספים באירופה 1804 ) ואילך , ( אלא שתוקפו פג עם נסיגת הצבא הצרפתי כעבור שנים ספורות בלבד . ( 1814 ) ואמנם , במרבית מדינות אירופה היה המאבק לאמנציפציה סבוך הרבה יותר . גורמים שמרניים ניסו ללא הרף לעכב את שילוב היהודים בחברה הכללית , ורק לאחר מאמצים עיקשים זכו היהודים בחלקים נרחבים באירופה בשוויון מלא . במזרח אירופה הוסיפו היהודים לסבול ממדיניות מפלה ומפרעות מזדמנות ; כאן נמשך המסע המפרך להשגת שוויון משפטי עד לראשית המאה ה . 20 אך התמורה בעידן החדש לא התבטאה רק בגישתה של החברה הנוצרית ליהודים , אלא גם בתוככי החברה היהודית פנימה . משבי הרוח הרעננים שצררה תנועת הנאורות בכנפיה לא פסחו על היהודים , שנטלו חלק הולך וגובר בעולמה התרבותי של אירופה החדשה . במציאות זו נדרשו יהודים לבחון מחדש את אורח חייהם המסורתי לנוכח ערכי הנאורות . חלק חשוב בתהליך נודע למגעים שניהלו יהודים עם סביבתם הנוצרית . עצם קיומם של מפגשים חברתיים בין יהודים לעמיתיהם הנוצרים שיקף את גודל המהפך שהתחולל . מפגשים אלו העמיקו את חשיפתם של היהודים לערכי החברה הסובבת , ועם זאת הבהירו להם עד כמה רב המרחק בינם לבין התרבות שמחוץ להם . לעיסוק הבלתי פוסק בהגדרתם המשפטית של היהודים היתה השפעה עצומה . הוגים יהודים רבים האמינו כי מעמדם החוקי ישתנה רק כאשר יתחולל מהפך בדימוי העצמי של היהודים , ותתגלה נכונות מצדם לנטוש מנהגים שעבר זמנם ומקומם . אם אך יאותו לסגל את התרבות החדשה , טענו אלו , יוסר אות הקלון מעל היהודים על ידי שאר אזרחי המדינה . בנסיבות אלו נבחנו ועוצבו מחדש מגוון מרכיבים בקיום היהודי בהתאם לרוח התקופה , ובהם מסגרות החינוך , הפולחן בבית הכנסת , חיי הנישואין ומוסד הרבנות . ניסיונות אלו עוררו את קצפם של גורמים שמרניים בקהילה , אלא שגם האחרונים סיגלו , ביודעין או שלא ביודעין , רבים מערכי התרבות הזרה . דרמטי במיוחד היה התהליך שעבר על יהדות גרמניה . קריאות של הוגי דעות ליברלים בגרמניה , עוד בשלהי המאה ה , 18 לשיפור מעמדם
|
|