בעטייה של גימטריה אנטי־נוצרית ואנטי־איסלאמית (בתפילה 'עלינו לשבח')

עמוד:456

השמיט את הפירוש הראשון והשמטה זו הצריכתו להשמיט גם מלת אני , " שלא באה , " כאמור , אלא לשם ניגוד לפירוש שקדם . כמו כן הפסוק , אלמא כל שמאמין בשניהם הס משתחוים להבל וריק" יש לזקוף על חשבון המעבד . על כל פנים ברור שלא בעל ,, ערוגת הבושם" הוא המדבר במלת שמעתי , " אלא המגיה האלמוני 10 ב מחזור " " ויטרי" — הפירוש בלי התשלובת נשתמר בכתב יד קיימבריג' 26 ) or . 790 ב 27 — א . ( והרי שלושת המקורות לשם השוואה : כ"י קיימבריג ... ' תומך גורלי . להבל וריק ע"ז . ומתפללים א' אל לא יושיע פ"ה = ) פסוק הוא ) בישעיה . מחז"ו כ"י ב '' מ ... 655 תומך גורלי . [ להבל וריק לע"ז . [ ואני שמעתי [ להבל ולריק בגי' ישו ומחמט ומתפללים ללא יושיע ] כד"א ומתפללים לאל לא יושיע . ערוגת הבושם ... תומך גורלי . שמעתי שכד יש להתפלל להבל ו [ ל ] ריק כי בגימ' ישו ומחמט , אלמא כל שמאמין בשניהם הם משתחוים להבל וריק . ומתפללין לאל לא יושיע , ™ בישעיה . מלבד הגימטריה ,, להבל ולריק" המשמשת רמז לישו ומחמט יתד הומצאה גימטריה אחרת המצרית רק ב כלבו , " והיא שהמלים לאל לא במשפט ,, ומשתתוים לאל לא " יושיע" רומזות » ל מחמד שערכו המספרי של שמו , כשהוא נכתב בדלי"ת * , הוא . 92 הפיסקה ב כלבו , " על כל מהדורותיו , לקוייה בהשמטת השמות ונטשטשה משמעותה . " והרי הפיסקה המשוחזרת : עלינו לשבח . עלינו בגימטריא ומעומד . " להבל וריק . וריק " בגימטריא [ ישו . [ לאל לא בגימטריא [ מחמד , [ רש אומרים להבל ולריק שיש בהן בגימטריא [ ישו ומחמט ] . 10 כבר העיר אויבך ( שם , ח"ד , עמ' , ( 138 שבפירושי התפילות ,, הרבד . המחבר להשתמש במפרי דבי רש"י . " לדעתי יש לפקפק הרבה אם ר' אברהם בר' עזריאל הוא שהכניס את פירושי התפילות לתור חיבות . מסתבר יותר , שכתב יד ,, עתגת הבושם" הושלם ע"י אלמוני . . 11 על ההוספות ב ,, מחזור ויטרי" ראה כתבי ר' אברהם עפשטיין , וו"א , עמ' רפז , הע' . 12 . 2 המלים בסוגריים מרובעים ניתנות לקריאה ע"פ רישומי האותיות . . 13 השוני בניסוח חלקו הקוני של הפסוק בשלושת המקורות המובאים בזה משקף את חילוקי הדעות שהתקיימו בנידין זה . בעוד שהפירוש המיוחס לראב"ן ( כ"י קיימבריג ( ' נקט בגירסה המקורית המבוסמת על נוסח המקרא < אל אל לא יושיע , הרי בערווגת המושם מופיעה הגירסה המתוקנת : לאל לא יושיע . על שתי גירסאות אלו קרא ר' יהודה ronn תגר ? ודרש במפגיע גירסה המעמידה את הנוסח על שתי מלים : ללא יושיע . וזוהי גירסת מחזור ויטרי , " ודאה להלן עמ' הבא והעי 16 ולעיל הע' . 14 " . 8 בשאר המקורות המצוטטים במאמר זה נכתב ,, מחמט" בטי"ת ; כאן הגימטריה דורשת מחמד בדלי"ת .

מכון בן-צבי לחקר קהילות ישראל במזרח


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר