בעטייה של גימטריה אנטי־נוצרית ואנטי־איסלאמית (בתפילה 'עלינו לשבח')

עמוד:454

זה גילו רמז מוסתר בצורת גימטריה למייסד הנצרות י וריק בגימטריה י ש ו , 316 = והנוצרים הוקיעוהו בחירוף וגידוף של מושג האלוהות של ישו , וביריקה שינתלוותה לאמירתו י- ראו ביטוי של בוז כלפי הדת הנוצרית . יואל תהא הגימטריה קלה בעיניך , שהרי היא מהווה את עמוד הימיני בפרשנות התפילה והפיוט של חסידי אשכנז מבית מדרשם של ר' יהודה החסיד ור' אלעזר מוורמס וההולכים בעקבותיהם , שפיתחו שיטה פרשנית זו לממדים שיש בהם כדי להפליאנו בשפע ההמצאות המפתיעות . אין כל ספק , שבריכת המשפט האמור עם הנצרות , לרבות הגימטריה , לא הי תה עלילת שוא מצד יהודים משומדים , שבדו זאת מלבם בכוונה להשמיץ שם ישראל . « כתבי היד שניצלו ממחיקות מספקים לנו שפע הוכחות , שעצמ הרעיון מוצאו במחנה ישראל . את קולר הבגידה יש לתלות בצוואר המשומדים רק בשל כך , שהם עשו פומבי לדבר יפרסמוהו בעולם הנוצרי . ולא זו בלבד , ריבוי המקורות העומדים לרשותנו מעידים גם על כך , שכריכת המשפט הנידון עם הנצרות נפוצה היתה במרה מרובה והיו לה מהלכים בכמה ארצות . ועוד : רוב המקורות מצרפים גם רמז למייסד דת האיסלאם . הרמז מוסווה במעטה גימטריה — שלא נתאפשרה אלא על ידי שינוי בנוסח המקובל : ( ראה מאיר בניהו , הסכמות ורשות בדפוס ויניציא , עמ' , ( 173 ודבריו של י' אלבוים ( תרביץ מב , תשל"ג , עמ' , 207 הע' ( 22 הכותב ,, 1 בסידורים השונים על פי מסורת יהודי ספרד ... נשאר הנוסח הקדום ללא שינוי , " אינם מדוייקים . ומאלף הוא , שהושמט גם בסידור נוסח ארם צובה , ויניציא רפ"ז . ,, . 5 מהרי"ל משהגיע ללא יושיע ( עי' להלן הע' ( 13 היד . מקיא פעם אחת" ( רש"ל בסידורו , לפי ר' שבתי סופר , כ"י , נב א . 6 . ( עי' יהודה קופמן , ר' יום טוב ליפמן מיהלהויזן בעל הנצחון החוקר והמקובל ( ניו יורק תרפ"ז , ( ע , 22 ' » הע' ; 81 א"א אויבך , ערוגת הבושם , ח"ג , עמ' , 468 הע' ; 17 י' אלבזים , שם , עמ' , 204 ולהלן הע' . 22 . 7 ארשום את כתבי היד הבאים . 1 : כ"י הספריה האוניברסיטאית בקיימבריג 29 , Add . 561 , ' ב , בפירוש על ,, עלינו לשבח" המתחיל במלים : ,, לפי שיסדו בו אזכרת השם ויחוד השם נהגו לאומרו אחר התפילה . 2 . " כ"י או"פ 29 , 1102 ב . . 3 כ"י קיימבריג' 19 , Add . 394 א . בכ"י זה , המכיל גם הוא את הפירוש הנזכר , נמחקה הפיסקה הנידונה ע"י גרידה בסכין . . 4 כ"י אז"פ 1102 מכיל גם פירוש אחר על ,, עלינו לשבח" 88 ) ב 89 — א ) המתחיל : עלינו לשבח יהושע תיקנו כשנכנס לארץ ישראל ומצאה מלאה גילולים . " גם בפירוש זה , " שסודר ע"י ר' אשר בר' יעקב הלוי מאוזנברוק , ( Osnabruck ) מצוייה הגימטריה האמורה . . 5 סידור מנהג אשכנז , כ"י המוזיאון הבריטי 74 , 654 ב . . 6 בפירוש על התפילות המיוחס לראב"ן , כ"י בית נלדרש לרבנים בלונדון 16 , 261 ( Jews * College ) א ,, - . וי"ל להבל ו [ ל ] ריק בגימ' ישו ומהמט , משם הר' יצחק בילטון זצ"ל . " זהותו של חכם זה בלתי ידועה ל . י , וראה י"ח לוין , תרביץ כט , תש"ך , עמ' . 7 . 169 וכ"ה בפירוש על התפילות , כ"י פאריס 58 , 445 א בשם ר' יצחק סתם . בכ"י זה נמחקו המלים 1 r . ומהמט . 8 . " כ"י פארמה . 9 . 55 , 1033 בסידור נ ( 1 סח אשכנז עם פירוש , כ"י קיימבריג' 22 , Dd . 11 , 34 ב . אף בשני המספרים האחרונים מצוייה הגימטריה הכפולה . ועי' גם ב ,, סידור רבנו שלמה ב"ר שמשון מגרמייזא , " מהדורת הרב משה הרשלר , עמ' קבה , ובפירוש עלינו לשבח" המיוחס לר' יהודה " החסיד ( נתפרסם ע"י יוסף דן , קרית ספר , מא , עמ' . ( 540 וראה גם ההערה הבאה .

מכון בן-צבי לחקר קהילות ישראל במזרח


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר