|
עמוד:ז
הקדמה מאז ראשיתו של המחקר הפילולוגי היסטורי של המקרא הבחינו החוקרים בקשר ההדוק הקיים בין דברים יא , כט ל ; בז , א ח , יהושע ח , ל לה ויהושע כד , א כח , ולכן נידונו פרשיות אלה יחדיו . בשנת 1983 הצגתי בפני הכינוס ' ימי עיון במקרא בעיר לובן' , ( Joumees bibiiques de Louvain ) את מחקרי " סיפור בנין המזבח על הר עיבל . תולדות חיבורו ושאלת ריכוז הפולחן ' . " טבעי היה אפוא שאחרי שחקרתי את יהושע ח , ל לה ומקורותיו בספר דברים , פניתי לעיון ביהושע כד , א כח . את ממצאיי הראשונים הצגתי בקונגרס השנים עשר של 'האיגוד הבינלאומי לחקר המקרא' ( International Organisation for the Study of the Old Testament The ) שהתקיים בירושלים בקיץ , 1986 בהרצאה שכותרתה "הברית בשכם ( יהושע כד , א כח . " ( בשנים שלאחר מכן לא המשכתי בעיון בפרשה זו מפני שהייתי עסוק בהכנת המהדורה הצרפתית של חיבורי "השבטים האמוריים במארי . " משחזרתי לחקר יהושע כד , א כח ראיתי לבחון מחדש את כל הנושא בעיקר משום שבתקופה שעברה מאז עיוני הראשוני הופיעו מחקרים אחדים על הפרשה , ובהם יש לציין במיוחד את המחקר הגדול של קופמנס שהופיע בשנת . 1990 תוצאת החקירה המחודשת הביאתני לבחינה מחודשת של מסקנותיי הקודמות הן במה שנוגע להערכת הפרטים והן במה שנוגע להשקפה הכוללת ואף אפשרה לי לגלות את המסר המרכזי של הסיפור ולעמוד על התהליך הספרותי שהמחבר נקט אותו . את מסקנותיי החדשות הצגתי ב'קונגרס העולמי השנים עשר למדעי היהדות' שהתקיים בירושלים בקיץ 1997 במסגרת 'שולחן עגול - האספה בשכם ( יהושע בד ' ( בהשתתפות פרופ' רופא ופרופ' םפרלינג . 1 ראה נספח א . 2 השבטים האמוריים במארי והתנחלות בני-ישראל בכנען , חל-אביב תשמ"ה ; G 6 ttingen l 991 Les tribus amurrites de Mari ( Orbis Biblicus et Orientalis CVIII ) ,
|
|