|
עמוד:ז
מבוא מאת פיני איפרגן א . על מטפיזיקה , פוליטיקה ואתיקה המבנה הכפול של הכותרת לחיבור שתרגומו לעברית מוגש כאן לקורא – קווי יסוד לפילוסופיה של המשפט או מתווה למשפט הטבע ולמדע המדינה – הולם את מי שהגותו מדגישה את חשיבותה של ההתפתחות ההיסטורית , שכן חצייה הראשון של הכותרת מגדיר באופן כללי את נושא הדיון הפילוסופי בספר ואילו חצייה השני מציין את המסורת ההגותית שבה יש למקם את הספר . בהצביעו על המסורת ההגותית של הספר , הגל מפנה את קוראיו הן למסורתו הפילוסופית של העולם העתיק הן למסורתו של העולם המודרני – שתי מסורות מנוגדות לכאורה – ובכך הוא מציג את אתגר היישוב ביניהן כמאפיין מגדיר של יצירתו . המסורת שהצירוף " משפט הטבע" מבטא אינה אלא המסורת הפוליטית המודרנית שיסודה בנטישת נקודת המבט הדתית לטובת תיאור הפוליטי באמצעות הסתמכות על " הטבעי . " ראשיתה של מסורת זו במקיאוולי ובבודן , ומאוחר יותר היא באה לידי ביטוי במובהק בהגותם הפוליטית של הובס , לוק ורוסו . לעומת זאת , " מדע המדינה" ( וצירוף זה אין משמעו מדעי המדינה האמפיריים המודרניים , אלא עיון בטבעו החברתי והפוליטי של האדם ) מציין את המסורת הפוליטית הקדם-מודרנית שגרסתה הפרדיגמטית היא חיבורו של אריסטו אתיקה מהדורת ניקומכוס .
|
|