|
עמוד:10
למושל אחד ויחיד , באשר אין בידינו כל ערובה אפשרית לגבי מידת טובו , ובאשר ביכולתו להרע כל אימת שיחפוץ בכך . ולגבי אפשרות הציות למושלים רבים , המשמעות היא שנאמלל עצמנו שבעתיים , במניינם . איני יכול לדון לפי שעה בשאלה זו שעוררה מחלוקות סוערות כה רבות , קרי : "האם צורות ממשל מדיניות אחרות טובות מן המלוכה " ? אילו היה עלי לדון בה , הרי לפני שהייתי מבקש לדעת איזה מקום ראוי לה למלוכה בשורת האופנים השונים לניהול עניינו של הציבור , הייתי שואל אם ראויה היא כלל למקום כלשהו , שכן קשה לשער שיש ולו משהו מעניינו של הציבור בשיטת ממשל זו שבה הכול שיין לאחד . אך הבה נדחה למועד אחר את השאלה הזאת , הראויה כל כך לדיון נפרד , ואשר תעורר מחלוקות פוליטיות מכל הסוגים . לפי שעה ברצוני רק להבין כיצד ייתכן שבני אדם רבים כל כך , עיירות וערים כה רבות , אומות שלמות - מוכנים לשאת לעתים תכופות רודן שאין לו כוח אחר מאשר זה שהם עצמם העניקו לו , אשר אין ביכולתו להזיק להם אלא כמידת נכונותם לשאת
|
|