המודיעין האמריקני אחרי ה-11 בספטמבר

עמוד:22

מאותן סיבות קיימות מגבלות אשר לאפשרויותינו לתרגם ידיעות מודיעיניות שנאספו . הצורך הוא לא רק לאנשים שלמדו ערבית , אורדו או פרסית , אלא לכאלה השולטים שליטה מלאה בשפות הללו . כסף יכול לקנות אנשים נוספים , שיעסקו בניתוח המידע שנאסף . למערכת המודיעין האמריקנית מאות אנליסטים , אבל גם מאות ארצות ונושאים שיש לכסותם . בנושאים רבים עוסק כיום אדם אחד וכאשר הוא יוצא לחופשה או פורש , הנושא יטופל על-ידי מי שאינו בקי . אחת הדרכים היא לעשות שימוש מושכל בחוקרים במילואים , כאלה היכולים להקדיש מספר ימים בחודש מדי פעם על-מנת לשמור על רמת המיומנות ואפשר לגייסם כאשר פורץ משבר באזור שבאחריותם . אין ספק כי מספר החוקרים חשוב פחות מטיב המוצר שהם מפיקים . ככלל , במרבית המקרים ההערכה כי המצב הנוכחי "משך , היא ללא ספק נכונה . החכמה היא לראות מתי קורה היוצא מן הכלל . קיימות תמיד עשרות אפשרויות של סכנות אפשריות ומתקבלות על הדעת . מדוע על קובעי המדיניות להתמקד בעיקר באחת ההתרעות ההיפותטיות , או לשלם את המחיר על נקיטת אמצעי מנע כנגד כולן ? תשובה אחת היא להשתמש בהערכות לאיתור הסיכונים הגדולים , שלפתרונם יש תשובה לא יקרה וזמינה . לדוגמה - לו הנשיא קלינטון היה מקבל שנתיים לפני ה11- בספטמבר התרעה על אפשרות כזו , ספק אם היה מתגבר את האבטחה בשדות התעופה , שכרוכה בהוצאות גדולות . מאידך גיסא - "תכן שהיה מתרכז בהגברת הפיקוח על בתי ספר לטייס ובייחוד בתלמידים שלא נראה שהם מקדישים תשומת לב מיוחדת לנושא ההמראות והנחיתות . בעיה נוספת הנה שעוברי המחקר כל-כך עסוקים בעבודה היום-יומית , עד שלא נותר בידיהם זמן למחקרים ארוכי טווח , שמנסים לראות מעבר לאופק . למחקרים כאלה עדיף לנצל יועצים חיצוניים וגורמים אקדמיים . קיים הבדל תהומי בין איסוף מודיעין בחו"ל ובין איסופו מתוך המדינה . במבצעי מודיעין בחו"ל "תכן לפעול גם בסתירה לחוקי המדינות שבהן הם מתבצעים . מבצעי מודיעין פנימיים בתחומי ארצות-הברית חייבים לעמוד במסגרת החוק האמריקני . איסוף כזה - אילו פעל בפחות מגבלות היה עושה את המרב כדי למנוע את ה11- בספטמבר . שינויים גדולים באיסוף הפנים-אמריקני יכולים לגרום לאזרחים האמריקנים דאגה שהמחיר יעלה על התועלת וכמובן , שאם יפגעו זכויות האזרח מעבר להכרח - הרי הטרוריסטים ניצחו . במבט לאחור , ההיסוסים לשחרור הרסן לצורך פיקוח אגרסיבי יותר וחיפושים , חשש הקשור למערכת החוקים המעניקים ביטחון נגד פגיעה בחופש הפרט , חוקים שמוטמעים עמוק במורשת האמריקנית - זהו בדיוק הרסן שצריך היה להיות משוחרר יותר . היה ולא יתרחשו התקפות נוספות דוגמת זו של ה- 11 בספטמבר , או אז את הפגיעה בחופש הפרם יש להגביל , אך אם יהיו שנת"ם-שלוש של התקפות דרמטיות , יוסרו ככל הנראה כל המגבלות . הפגיעה בצנעת הפר 0 נעשית על-ירי מעקב סודי , האזנה למערכות תקשורת וחיפושים . זה העניין שבו פעולות יזומות עד מגבלות החוקה מבטיחות את ההצלחה האפשרית הגדולה ביותר למודיעין נגד הטרור . אפילו אם יותר איסוף מודיעיני בלי רשות , הוא יהיה שנוי כאן במחלוקת . אך אם יסייע למניעת עוד התקפות , "מנע גם המשך מכות דרקוניות נוספות לחופש הפרט . יתרה מכך , על האמריקנים לזכור כי בדמוקרטיות רבות וחזקות - בריטניה , צרפת ואחרות - קיימים חוקים נוחים יותר לאיסוף מודיעין על אזרחיהן מבארצות-הברית , ונראה כי אזרחי מדינות אלה משלימים עם חוקים מסוג זה . •• המשבר הנוכחי מאפשר להתגבר על אינטרסים מיושנים , "לשבור ראשים" ולחזק את שיתוף הפעולה שנחלש בגלל מכשולים בירוקרטיים . אך הזעקה לארגון מחדש של המודיעין איננה בגדר גילוי חדש . זו זעקה מתמדת , שמתחדשת כל אימת שהמודיעין כושל . במחצית המאה שחלפה עברה הקהילה כמה פעמים הנשיא גורג' בוש , האם באמת הוסקו המסקנות ?

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר