|
עמוד:23
ארגון יסודי מחדש ומספר רב יותר של שינויים קטנים יותר . אך מעולם לא נמצא מי שיצא מאושר מארגון מחדש משום שמעולם לא נראה כי השינוי הביא לתוצאה המתבקשת - מניעת כישלון מודיעיני . על-כן , קיים ספק אם אפשר להאמין שהרפורמה הבאה תהיה סובה יותר מקודמותיה . יש המאמינים כי הבעיה נובעת בעיקרה ממורכבותה הרבה של קהילת המודיעין הם קוראים לשינוי שיהפוך אותה לגוף פחות מסורבל ויותר "בהיר" בארגונו . כמה מההצעות מצביעות על שאפשר לוותר עליהן כדי לצמצם את הארגון ולייעלו . לאמתו של דבר , הבירוקרטיזציה של המודיעין הנה הן מקור לחולשה והן מקור לעוצמה הרבה של קהילת המודיעין האמריקנית . בעוד החולשות הן ברורות ואינן שונות מחולשותיו של כל ארגון ביורוקרטי ( כיסוי קשת רחבה ומרשימה של נושאים ולעתים לעומקם ) הרי היא שמקשה על איתור המידע החשוב מקרב שפע המאגרים שלה . מצד שני , צמצומו של הארגון יכול להביא לאי-צבירת מקצת המידע החיוני . נושא שחשוב להתקדם בו הוא האחדה של טכנולוגיות הטיפול במידע , מערכות ניהול ושותפות במידע מודיעיני . ... ניסיון למיזוג בין סמכות לאחריות יהיה ודאי הפעולה הראשונה של יוזמת הרפורמה . במידע על הקמת המשרד הממשלתי לביטחון פנים נמסר גם על סמכויותיו של השר , טום רידג , ' שיהיה אחראי לתאומה של כל קהילת המודיעין . דבר זה מוזר , שכן בדיוק לתפקיד זה הוקם המשרד המיוחד של ראש ClA-n בחקיקה ב . 1947- הכוונה הייתה לפיקוח מרכזי על הפעילות המבוזרת של ארגוני המודיעין הצבאי , מחלקת המדינה A-ni ולגרום לשיפור התכנון ותפוצת המידע ביניהם . אם יהיה רידג ' למתאם המודיעין , הוא יעשה בדיוק את תפקידו של ראש ה- CIA כמתאם מגבוה . מסמך מיוחד של צוות מתוך "הוועדה הנשיאותית לייעוץ בנוגע למודיעין חוץ" המליצה לאחרונה להכפיף כמה ארגוני מודיעין של משרד ההגנה לסמכותו המתאמת של ראש הCIA- דבר שיעצים את יכולתו כאחראי לתיאום המודיעיני . אך הצעה כזו היא כה מהפכנית , שסיכויה לאישור מועטים . כמו בהרבה מקרים , גם בזה של בן-לאדן נמצא שמידע על פעולה צפויה זוהה במערכת המודיעין , אך לא היה ממוקד די הצורך להצביע על הפעולות הצפויות ומקומן . ניתנה התרעה כללית , אך כבמקרים אחרים , לא מספקת להזהיר . יום ה11- בספסמבר היה ה"פרל הרבור" של הטרוריזם והמבחן עתה הוא לעשות את התקיפה הבאה לקרב במידווי ( קרב שלפניו 0 ופל המידע - כראוי ובו הוכה הצי היפני קשות . ( התקפה בהפתעה מתבצעת לא פעם למתת הימצאותו של חומר מתריע . זה מביא את המבקרים להאשים בכך את המודיעין הכושל או את המנהיגים חסרי האחריות . האמת היא שהמחדל נובע לעתים מאורח פעילותם של ארגונים יותר מהמחדל במיומנות המודיעינית , או חוסר האחריות הפוליטית . בספרה "פרל הרבור" מצביעה רוברטה וולטטשר על מורכבות המידע , שיש בו גם " קולות " וגם "רעשים . " בעיה אחרת של ההתרעה היא תופעת הזועק "זאב-זאב , " שמרוב אזעקות מחלישה את הרגישות להתקפה עצמה . לעתים הזועק הוא הצודק , אלא שהיריב למד על ההתראה ודחה את תקיפתו ובכך הגביר את אפקס ה"זאב-זאב . " לעתים יש התרעה נכונה , אפילו על הלו"ז , אבל כלי מידע היכן תתרחש התקיפה , כפי שקרה בפרל הרבור - האמריקנים סברו שההתרעה ניתנה על התקפה בדרום-מזרח אסיה . רפורמות יבואו ומקצתן יוכלו להועיל . אלא שיותר מדי מעצבי מדיניות רואים בהן דרך לתיקון מהיר . אם ארצות-הברית רוצה בשיפור אמתי של המודיעין באותם אזורים שבהם חיים רק אמריקנים מעסים , שבקיאים בשאיפות , בהלך הרוח ובתפיסות המקומיות , עליה להתגבר על חולי תרבותי . ארצות-הברית היא אולי המעצמה היחידה שבה אדם נחשב לבעל תרבות וידע , כאשד הוא מדבר את שפת אמו בלבד . ולכן , רפורמות שאפשר ליישמן עתה ישפרו את המודיעין במשהו . אך להשיג שיפור ניכר אפשר רק אם תתקיים במהרה בחינה מחדש של החינוך מצד אחד ושל הדרך להשיב את האמון בשירות הציבורי מצד שני . שתיהן מטרות נעלות וקשורות בהשכלה בחברה ובמגזרים המקצועיים שמחוץ לממשל . גם אז השינוי " שא פירות רק בעתיד הרחוק יותר . אך אין להגיע מכאן למסקנה של "אוש ; לומר שיש קשיים ומגבלות עדיין אין פירושו שלא יחול שיפור משמעותי טנ , 0 ראש CIA-n האם סמכויותיו לא יפגעו ? מגדלי התאומים ברגע הפיצוץ , ה"פרל הרבור" של הטרור
|
|