|
עמוד:4
ממודיעין צבאי למודיעין עסקי האינטרנט יכול להגביר את השוויון בין בני האדם . לכולם יש נגישות , כולם יכולים לחלוק מידע . האתגר כעת - איך הופכים את המידע לידע הנחה : אפרים לפיד כתבה : לימור קליפה רב-שיח בהשתתפות גבי בגס , מיכאל בלקין , אלוף בן , איציק בן ישראל , נחמה גנץ , חזי לביא , יורם סנדר משתתפי הרב-שיח שערך עיתון מל"מ פועלים בתחום איסוף המידע במגזר הפרטי . חלקם באים מתחום המודיעין , חלקם אנשי תקשורת , והם דנים במשמעות המידע כיום , בבעייתיות המידע ובזמינותו לציבור הרחב , וכן באיזה אופן המגזר הפרטי יודע או אינו יודע להשתמש במידע , וזאת לעומת מערכת הביטחון , שבה יש לנושא המידע עדיפות גבוהה מאוד . המנחה אפרים לפיד " : עולמנו מושפע כיום הרבה יותר מבעבר , מעושר המידע . הגורמים המשפיעים על כך : הארכת תוחלת החיים ; השימוש העצום בדואר האלקטרוני ובטלפון הנייד , ההופך את המידע לזמין כמעט בכל נקודת זמן ; וריבוי ערוצי אינטרנט , טלוויזיה ורדיו . בנסיבות אלו מתנהל מאבק על ברירת העיקר מהטפל . הנה טבלה להמחשת עושר המידע במגוון תחומים : חידושים בתחום טכנולוגיית המידע ב20- השנים האחרונות : טלפונים ניידים , מחשבוני יד , מחשבים אישיים , שימוש בדוא"ל אישי , אתרי אינטרנט , שימוש ויזואלי בטלפון נייד , מצלמות דיגיטליות , סריקת פקסימיליה ומכונות רב-תכליתיות לשכפול מסמכים . העתיד בתחום זה שייך לאלה שיודעים לחזות אותו , והשילוב הנדרש הוא ידע וטכנולוגיה . החידושים הם בדרך כלל תוצאת מפגש בין דיסציפלינות שונות ( לדוגמה , פרסום הוא תוצאת שילוב של פסיכולוגיה , סוציולוגיה וכלכלה . ( יתרונות חשובים גלומים ביכולת להמיר טכנולוגיה מהישג מדעי ליישום תעשייתי-מסחרי . התחרות הקיימת בכל העולם בתחומי טכנולוגיית המידע יוצרת דור חדש של טכנולוגיה ושל עדכון שיטות עיבוד מידע , בתכיפות רבה יותר מבעבר . שנתיים או שלוש שנים הן היום שנות דור . " איציק בן ישראל " : אנו חיים בתקופה הקרויה 'עידן המידע , ' שבה נעשה המידע מאינפורמציה כללית לצורך חיוני , לעסק עצמו . בעבר , כששאלנו מי נחשב לעשיר , מי מריץ הכלכלה , התשובה הייתה התעשיינים , בעלי בתי החרושת ומאות שנים לפני כן - בעלי הקרקעות . עד היום קיימים כמובן אנשים עשירים מסוג זה , אך עשירים רבים הם אנשים כמו ביל גייטס , שאין להם בתי חרושת או אדמות . הם עושים מעין מניפולציה ומוכרים במאות דולרים דבר שעלות הייצור שלו היא כמחצית הדולר . הם מוכרים את הרישיון להשתמש במידע שכלול בתוכנות השונות . זוהי מהפכה שבה המידע נעשה לגורם העיקרי המניע את הכלכלה . תפקידי המידע המסורתיים לא השתנו וגם לא ישתנו , ובהם הצורך בידיעה לקראת יציאה לפעולה בתחומי הצבא , המסחר , הממשל ועוד . מעבר לכך , המידע נהיה למצרך בזכות עצמו , מה שמחייב שינויים עמוקים בתרבות בכלל . נוסף על כך , מידע אינו מוצר שנמכר לאדם אחד בלבד , והוא יכול להימכר לאנשים רבים שיחזיקו בו . מידע אינו מתכלה , והמוכר ממשיך להחזיק בו בעצמו . מידע גורם לצמיחה כלכלית כאשר הוא עתיר כותרות חדשות כגון הון במהפכת המידע נהפך כביכול המידע למטבע עובר לסוחר , מצרך שכל אדם יכול להשתמש בו , לסחור בו ולאסוף אותו . עם זאת ברור כי חלק מהמידע הזמין כיום לא תמיד אמין , והוא נשתל בידי גורמים אינטרסנטיים כאלה ואחרים עושר הבחירה השוואת נתוני שנות ה70- עם נתוני שנות ה90-
|
|