טרור בהתאבדות

עמוד:10

טרורבהתאבדות נסיונות להשגת יעדים צבאיים ופוליטיים תון שימוש בפעולות התאבדות העם תופעה מונות במאה הנוכחית . זכורים לנו טייסי "הקמיקזה" היפאנים שהתנפצו עם אניות מלחמה של אוה"ב במלחמת העולם השניה והטמילים בסרילנקה במלחמתם נגד הבריטים להשבת העצמאות , או לוחמי ה FLN - שלחמו נגד הצרפתים באלג'יו . בישראל הגיעה התופעה לתודעת הציבור עם ביצוע מספר פעולות התאבדות ע"י ארגון חיזבאללה וע"י ארגונים חילוניים פח-סוריים , נגד כוחות צה"ל בלבנון לאחר מלחמת של"ג , ( 1986 - 1983 ) ובמקביל נגד נוחות ארה"ב ששהו באותו הזמן בבירות . קציר הדמים בתגובה לתהליך השלום עם הפלסטינים ובמיוחד לאחר חתימת "הסכם אוסלו" שנחתם כ13- בספטמבר ' 93 בוושינגטון , פתחו הארגונים האסלאמיים - החמא"ס והגיהאד האסלאמי כפעולות התאבדות נגד ישראל בהיקף ללא תקדים . כ 30 - פיגועי ההתאבדות שבוצעו מאז "הסכם אוסלו" נגד ישראל , רובן בתוך תחומי הקו הירוק , וכולן ע"י ארגוני החמא"ס ו"הגיהאד האסלאמי הפלסטיני , " למעט אחת , בוצעו לאחר חתימת "הסכם אוסלו 128 . " ישראלים נהרגו בפיגועי ההתאבדות ו 640 - נפצעו . רוב הפעולות בוצעו ע"י ארגון החמא"ס ומעוטן ע"י הגיהאד האסלאמי . הרקע האדיאולוג 1 התאבדות על רקע אישי אסורה על פי חוקי האסלאם ואולם היא מותרת במסגרת גיהאד ( מלחמת קודש . ( עם הקמתה לאחר פרוץ האנתיפאדה , אסרה החמא"ס גיהאד על ישראל וקבעה באמנתה : "הג'האד ושחרור פלסטין הן חובה אישית . ביום בו גוזל האויב חלק מאדמת המוסלמים , הופך הגיהאד לחובה אישית ( פרד-עין ) המוטלת על כל מוסלמי . לנוכח שוד פלסטין בידי היהודים , אין מנוס מהנפת דגל הג'האד . " החמא"ס שקיבלה בזעם רב את "הסכם העקרונות" שנחתם בין ישראל ואש"ף בוושינגטון כ 13 - בספטמבר ' 93 החליטה ללחום בהסכם זה מלחמת חורמה ופתחה בעידן פעולות ההתאבדות . חמא"ס וכן הגיהאד האסלאמי ציפו שע"י גרימת אבידות כבדות בנפש לישראל יביאו לשיבוש החיים בארץ וממילא לקריסת ההסכם עם הפלסטינים . במילים אחרות חמא"ס החליטה לקדם את "הגיהאד נגד ישראל לשלב של "אסתשהאד , " כלומר , משלב של מסירות הנפש ( גיהאד ) לשלב של מסירת הנפש ( אסתשהאד , ( או מגיהאד מתוך-סיעים לג'האד ללא סייגים . מי שנופל כמסגרת גיהאד נחשב "שהיד" ( קדוש . ( הרבה נכתב באסלאם על אותם קדושים המתים על קידוש השם ( מסתשהדון ) להלן אחד הפסוקים המוכרים : ולא תחסבנ אלדינ קתלוא פי סביל אללה אמואתן בל אחיאן ענד רבהם ירזקון , שפירושו : "ואל תחשבו את המתים למען האל למתים . כי חיים הם . אצל ריבונם יקבלו שכרם . " זהו פסוק מן הקוראן שמקובל לחקוק אותו על קבריהם של הנופלים במלחמות האסלאם . הפסוק חקוק גם על מצבתו של שיח' עז אלדין אלקסאם בבית הקברות המוסלמי בבלד א-שיח ( נשר-תל-חנן . ( אין כיום גוף עליון פוסק האסלאם , המחייב את כלל המאמינים . המימסדים האסלאמיים במדינות האזור נחשבים בעיני הארגונים הרדיקלים כמשרתי הממשלים החילוניים הרקובים ופסק הלכה מטעמם לא בהכרח יחייב . כל תנועה או ארגון אסלאמי קיצוני מינו לעצמם מנהיגים רוחניים , לעתים כאלו שלא הוסמכו ע"י ממסד דתי מוסלמי , אך פסיקתם קובעת ומקובלת על הארגון ואנשיו . השיח העיוור עומר עבד אל רחמאן , מנהיגו הרוחני של ארגון הגיהאד ואח"כ של ארגון "אל גמאעה אל אללאמיה כמצרים , הוציא את פסקי ההלכה שהתירו את דמם של הנשיאים סדאת ומוכרכ שהוגדרו ככופרים באסלאם . אצלנו , השיח' עבדאללה אל שאמי מנהיגו הרוחני של "הג'האד האסלאמי" ברצועת עזה נתן הכשר דתי למתאבדים שבצעו את הפיגוע הרצחני בצומת בית ליד . בפגישה עם השיח אחמד יאסין מנהיגו הרוחני של החמא"ס ימים ספורים לאחר פיגוע בית ליד , אמר השיחי שלדידו האבחנה בין "אינתיחאר" ( התאבדות ) לבין "אסתשהאד" ( מסירת הנפש בגיהאד ) ברורה . בכל מקרה שמתאבד קיבל את ברכתו של שיחי מוסלמי מוסמך לפעולה , אין הוא מתאבד על רקע אישי אלא שהיד שנפל בג'האד - כך אמר שיחי אחמד יאסין . מאפיינים ומניעים של המתאבדים מניתוח מאפייני המתאבדים ( כ , ( 30 - עולים הנתונים הבאים : רובם רווקים , גילם הממוצע נע בין 18 - 25 שנים , רובם הגיעו מעזה ממשפחות של פליטים , הם מובטלים או שעסקו בעבודות מזדמנות . המסגד והמסגרת הדתית שימשו לרבים מהם מפלט מקשיי היום . כולם השתייכו לארגון , רובם השתייכו לחמא"ס ומעוטם לגיהאד האסלאמי , לא היו בינהם עצמאים . חלקם אותרו וגויסו ע"י פעילי הארגונים כמתאימים לפעולות התאבדות וחלקם התנדבו מרצונם . מבחינת המניעים , עולה כי תחושה של שליחות דתית היוותה מניע חשוב . בתוך כך עברו חלק מן המתאבדים הכשרה דתית לקראת הפעולה . במסגרת זו ביססו אצל המתאבד את המוטיב של 'החיים שלאחר המוות' כפי שבא הדבר לידי ביטוי בספרות האסלאמית : " קיימים חיים לאחר המוות , חיי טוהר ואושר ואינך מאבד את קשריך עם העולם הזה שכן נשמתך שטה ומטיילת בו . " בין המניעים להתאבדות קיימת השנאה התהומית למדינת ישראל וליהודים . למניע זה הצטרפו גם לעתים מניעים של נקם אישי על רקע מותו של חבר או קרוב של המתאבד במערכה עם ישראל . במסגרת ההכנה המוקדמת מקבל המתאבד הבטחה שבתמורה להתנדבותו ישתפר מצבה הכלכלי ומעמדה החברתי של משפחתו והוא עצמו ישיג עם ביצוע הפעולה את כרטיס הכניסה לגן עדן שם תמתנה לו 70 בתולות צעירות , שחורות עין , שתעמודנה לשירותו בכל שיבקש . המתאבדים עברו גם הכשרה צבאית ע"י פעילים מרכזיים של הארגונים האסלאמיים . הבולט בין הפעילים היה יחיא עיאש "המהנדס" שהיה אחראי לפעולות התאבדות קשות שהסבו קורבנות ישראלים רבים . חלק מן המתאבדים הביעו רצונם לבצע את הפיגוע במועדי איזכור מיוחדים כגון , יום הזכרון לפעילים איסלאמיים שנהרגו , יום השנה לאירועי הר-הבית והטבח במערת המכפלה . במסגרת ההכנות המוקדמות נוהגים המתאבדים לבצע החזר חובות , פעולות של הטהרות כמו גילוח הזקן וצום , הם גם כותבים צוואות או מקליטים אותן בוידאו . הארגונים האסלאמים פועלים לצמצום שותפי הסוד לפעולת ההתאבדות הצפויה . עם זאת מתאבדים רבים מבטאים רמזים לכוונתם באזני חברים קרובים או בני משפחה אף שאין הם מציינים במדויק מה בכוונתם לבצע . המתאבדים יוצאים לדרכם מצוידים במטעני חומרי נפץ יעילים וקטלניים על גופם או בתוך מכוניות תופת ללא שום סיכוי להשאר בחיים עם הפעלתם . הצלחת פעולות ההתאבדות יצרה דינאמיקה של חיקוי והתנדבות נוספת . ההיבסים הפסיכולוגיים של התופעה בשיחה עם אנשי קהילת המודיעין , האיר פרופסור אורבוך ראש החוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן מספר נקודות הקשורות להיבטים הפסיכולוגים של מאפיני המתאבדים : - ההתאבדות ככלל , הינה תופעה של יאוש מוחלט , תחושת אין מוצא . מבין הקטגוריות השונות המאפיינות מתאבדים , משתייכים המתאבדים בפיגועי התאבדות לקטגוריות ההתאבדות הפטליסטית , המאופיינית בכפיה ובשליטה עודפת של החכרה או הסביבה על

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר