"אתה עובד 30 שנה בשביל למנוע אסון שמתרחש בשנייה אחת"

עמוד:18

ראשי נתיב לדורותיהם הספציפי , הוא אינו מכיר את הארגון ואת אנשיו . הוא עשוי להיות חסר בטחון ולהיות מונחה בידי יועצים שאולי אינם טובים דיים . האם יכולים להתמנות לראשי שירותים אנשים מהמגזר העסקי , או , מה היתרון של אלופי צה"ל עליהם ! כמות הפיגועים שהיתה בארץ בפברואר מרץ 96 י היתה יכולה למוטט אדם חיצוני , מכאן שרק חוסן נפשי כמו שלדעתי יכול להירכש רק בשירות או בצה"ל יכול לעמוד במבחן בעת קשה . האם יש במינויים של ראשי שירותים קורטוב של פוליטיזציה סמויה או גלויה ! אין לי ספק שבמינוי פנימי אין היבטים של פוליטיקה מפלגתית - ההיבט מקצועי נטו , אף אחד לא מבקש לראות כרטיס חבר במפלגה אבל במינוי חיצוני עשויות להילקח בחשבון גם תפישות עולם של המועמד ואולי אף יותר מכך . בהקשר זה סיפרו על מי שהיה ראש השירות עמוס מנור , כשעמדו למנות אותו לראש , שאל זלמן ארן ז"ל אישיות ממלכתית בכירה - איך זה שאתה בוחר את עמוס מנור לראש שירות , הרי הוא לא "מפאיניק" וגם משחק טניס ? יש סיבה להחליף ראשי שירותים כשמתחלף שלטון ? אין בכך כל טעם או צורך . אם יש אמון וראש השירות מתפקד כראוי אין היגיון להחליפו וכבר הדגשתי שהמינוי הוא מקצועי ולא פוליטי . כיום משרתים שלושה ראשי שירותים ללא נסיון מודיעיני מקצועי מה דעתן על כן ! לתפיסתי הם אנשי מודיעין לכל דבר ועלינו לראותם ככאלה . הם עובדים עם אנשי מקצוע בתחום ואני סומך עליהם בכל מאודי . שיטת המינו"ם של ראשי השירותים המקובלת כיום - נראית לן נכונה ! השיטה הקיימת מאפשרת הפרדת סמכויות על מנת שלא לתת את כל העוצמה בידי רה"מ , כשהוא גם שר בטחון ממילא הוא ממנה ו / או מאשר את כל השלושה , במקרה כזה חשוב שמי שפועל לצד ראש הממשלה ושר הבטחון יהיה בעל אישיות דומיננטית עצמאית כמו כשילוב של רבץ ז"ל ופרס . חייבת להיות זווית ראיה נוספת להתיעצות זה תפקידו של מספר שתיים בממשלה - שר הבטחון או שר החוץ לדוגמא . מה עמדתך על פרסום שמם ותמונתם של ראשי השירותים ? הפרסום הוא כמעט נחלת הכלל . היריבים יודעים מיהם ראשי השירותים שלנו , ראש אמץ היה תמיד גלוי לציבור . אין סיבה שהאזרח הקטן לא ידע מיהו ראש השב"כ , מה גם שהחשיפה מחייבת את האיש בקודים התנהגותיים במשך 24 שעות ביממה . ראש שירות גלוי שיכול לצאת לתקשורת להסביר דברים או לעמוד לביקורת , עושה שירות טוב למערכת , להבדיל מהשב"כ , במוסד שעיקר פועלו בחו"ל אין סיבה לפרסם את הראש . האם משן המינוי צריך להיות קצוב מראש ! אני לא רואה סיבה למה להפסיק מינוי טוב מלבד העובדה שמשך ומן ארוך מידי בראש המערכת עלול לגרום לנושאי תפקידי מפתח לברוח . אם ראש השירות ממלא את תפקידו על הצד הגרוע אני בעד הסקת מסקנות אישיות והכי מהר שאפשר . האם יש פרמטרים להצלחה של ראש ארגון ? מהי הצלחה ! כאופן אבסורדי ככל שחוליית מחבלים מצליחה לפגוע יותר מפעם אחת - ההצלחה שלך כארגון גדולה יותר עם התפיסה , אם הצלחנו למנוע פיגוע - עמד ראש הארגון במשימה אבל אין לזה כותרות והילה . ההצלחה של ראש השירות תהיה אם יידע לעשות סדרי עדיפויות מבחינת ניהול הזמן של אנשיו - האם עכשיו מניחים למרדף בעקבות יחיא עייש , או מתרוצצים על הגבעות בחיפוש אחר חולייה קטנה שעלולה לפגע . ראש ארגון יצליח רק אם ידע לאתר ולהעריך נכונה מהן הסכנות הכי משמעותיות למדינה וידאג לטפל בהן . הנסיון מלמד שבדרך להצלחה יש הרבה כשלונות , הסיכוי שדבר קיצוני יקרה הוא אולי שני אחוז אבל כשזה קורה זה המאה אחוז של המקרה . אתה עובד 30 שנה בשביל שנייה אחת - אם סיכלת ומנעת אסון זוהי הצלחה ולא בטוח שתהיה לזה כותרת . ח"כ גדעון עזרא פרש משירות הבטחון הכללי בתחילת שנת ' 95 והפך ליועץ חיצוני בנושא טרור לשר לבטחון פנים משה שחל , הוא עסק בעיקר בנושאים הקשורים לאזור ירושלים וקו התפר וכן היה מעורב בשחרור אסירים , באותה תקופה התמנה למנכ"ל חברת 'איתוראן ומאז חודש דצמבר האחרון משמש נשיא החברה . בחודש ינואר ' 96 הצטרף כחבר למפלגת הליכוד ובפריימריס שהסתיימו בחודש מרץ נבחר למקום ה12- ברשימת הליכוד . גדעון עזרא חבר בוועדת חוץ ובטחון של הכנסת , כולל בוועדת המשנה למודיעין וכן חבר בוועדת הכלכלה . ניצה צמרת יהודה למידות כיהן , בין השנים : ' 81 - ' 86 יעקב קדמי מונה ב92- י נין השנים : 92 י 86- י

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר