המודיעין בשנת 2000

עמוד:8

מ . ל . מ חבר' הוועד המנהל אלוף ( מיל ( ' מאיר עמית , יו'ר ש"קה דליות , מנכ "ל תא"ל ( מיל ( ' יצחק אלרון , יו "ר ו . מכרזים אלוף ( מיל ( ' שלמה גזית , יו "ר יו תוכן יוסף הרמלין , יו"ר ו . ביקורת אלוף ( מיל ( ' יהושע שגיא , יו'ר ו . הנצחה צבי קנין , יו'יר ו . מימון וכספים משה סופו , נציג המשפחות השכולות שלום ברק , גזבר יהודה פרידמן , מנהל האתר ספטמבר 1994 עורן אחראי : ד"ר מוס כפיר עריכה : ניצה צמרת מערכת : זלמן גנדלר ( דמקה , ( דן ארקין , אברמינו משולם , בתי רותם , אמנון קווה הפקה : נאות-סדר וגרפיקה ממוחשבת ידיעון מ . ל . מ יוצא לאור באחריות וביוזמת הועד המנהל של מ . ל . מ ( המשן מעמיד ( 6 לנתח את התוצאות היו סותרות , החלטנו לתקוף לפני שהכור יהיה יחם ; ידענו שמשלוח ראשון של אורניום הגיע לעיראק מצרפת ומשלוח שני בדרך . כל זה עמד מול השאלה מה יעשה לנו העולם אם נתקוף . עובדה היא שאלכסנדר הייג , שהיה מזכיר המדינה האמריקאי , אמר לי שעשינו את הדבר הנכון . נכון ש'הענישר אותנו ועיכבו לנו משלוח של ארבעה מטוסי ( ir 116 חודשים . מאז עברו 13 שנים ומי יודע אם היינו מגיעים הלום לולא הפצצנו אז ומה היה עושה סאדם במלחמת המפרץ אם הייתה בידיו פצצה גרעינית . " רפול סיפר עוד כי "נוכח החששות שהיו למספר חברי ממשלה הצעתי שאני אצטרף לטיסה בתרגיל על מודל שעשה את כל הנתיב , כולל התקיפה בדרך-וכך עשיתי . " תא"ל נ . מפקד הטייסת : "המבצע נדחה פעמיים , פעם אחת היות שבגין נפגש עם הנשיא סאדת באל עריש ולא רצו להביך את סאדת , ופעם אחרת מאחר ושמעון פרס חשש להשלכה אפשרית על תוצאות הבחירות בצרפת שהתקיימו באותו מועד . " אני רק חזרתי מהכשרה בארה"ב והתחלתי להקים את הטייסת , ז . ואני נקראנו ביום שישי אחד בחודש ינואר לאלוף דוד עברי מפקד חיל האוויר , אשר הורה לנו לבחון אפשרות לטיסה ישירה ללא תדלוק לצורך תקיפת מטרה ליד בגדד . הסתכלנו אחד על השני ואמרנו שאין שום בעיה . " צוות התכנון שלנו כלל אנשים נוספים , בינהם רמ"ח המבצעים של החייל אביעם סלע . ביקשנו לראות תצ"א ואמרו לנו שאין ; ביקשנו לדעת מהי המטרה , ואמרו לנו שאין בינתיים ; שאלנו איפה הנ"מ ואמר לנו שעדיין לא יודעים ... כל מה שאמרו היה : 'בינתיים תבדקו את הטווחים . אחת הבעיות שלנו היתה להתמודד עם המומחים האמריקאים שהיו בבסיס שלנו ועקבו אחרי מעשינו . אז נאלצנו למחוק מהמחשבים את הנ"צ של טיסות האימונים שלנו וגם את זמן הטיסה המדוייק , מפעם לפעם הודענו להם לא להגיע בגלל תרגיל סודי , כך הרגלנו אותם שיש ימים שהבסיס סגור בפניהם . " בסוף חודש אפריל ' 81 היפלנו שני מסוקים סוריים בג'בל שניר והיתה הערכה שנותקף ע"י הסורים בטילי קרקע .. שוב ריחפה דילמה באוויר . יהושע שגיא מסביר : "האם אנו יוצאים להפציץ את הטילים הסוריים לפני הפצצת הכור או לאחר הפצצת הכור ! היה חשש שאחרי שנבצע את אחת הפעולות יווצר מצב שבו לא נוכל לבצע את הפעילות השנייה . " תא"ל נ :. "קיבלנו ידיעות שהאיראנים תקפו את הכור ושהעיראקים מחזקים את השמירה ובמקום נמצאת חטיבת טילי ., ןק . לנו היה זיכרון רע מטילים אלה , אחרי שהופל מטוס שלנו בצפון החרמון וחבר נפל . בפגישה אצל עברי אמרנו , ז . ואני , שאי אפשר יהיה לעצור אותנו מלהגיע אל המטרה . אמרנו , אולם בכל זאת , כשנסענו חזרה לבסיס , היינו שקטים ודאוגים . " שמאי גולן : "לקראת התידרוך האחרון ביום המבצע , ירדנו לבסיס הדרומי - רפול , דוד עברי ואני . נשאתי בחיקי מזוודה שהיתה עמוסה בשטרות כסף עיראקי לחלק לטייסים למקרה שמי מהם ינטוש במהלך המבצע ויצטרך לשחד איזה עיראקי . כאשר ירדנו מן המטוס נפלה ונפתחה המזוודה והכסף התפזר לכל עבר . בטייסת ידעו שעומד להתקיים מבצע אך לא ידעו איפה . הקצין הטכני של הטייסת שנכח במקום , הבין כאותו רגע מה קורה ופשוט התעלף . בחדר התדריכים עלה רפול לבמה ודיבר עם הטייסים - במשך 15 דקות רצופות דיבר ציונות לשמה . יש לזכור כי שבוע קודם לכן שכל רפול את בנו הטייס בתאונת אימונים באותו בסיס . החבריה הקשיבו בדממה . בסופה של השיחה , הוציא רפול מכיסו שקיות תמרים וחילק לטייסים כדי שיתרגלו לטעם . " התיכנון לחצות כמה שיותר רחוק מעקבה לא יצא אל הפועל מאחר ומפאת כובד מטען הפצצות נאלצו המטוסים להמריא צפונה ובעודם חוצים את המפרץ מעל עקבה חלפו מעל האניות שעגנו במפרץ ובינהם היאכטה של המלך חוסיין , אשר שהה בה באותה עת . המלך שהוא גם טייס ראה את המטוסים עמוסי הפצצות , ודיווח על כך הלאה . אומר שמאי : "תארו לכם , אחרי שנה וחצי של תיכנון , חוסיין המלן מעביר ידיעה למשלט ח"א הירדני על מטוסים ישראליים חמושים החולפים מעליו ומגמת פניהם מזרחה לתחום ירדן . מה אתה עושה כאיש מודיעין שאחראי על המבצע ברגע כזה ! לאחר התייעצות קצרה החלטנו שלא מחזירים את המטוסים מתוך הנחה כי השיגוה בירדן ובעיראק מוכרת לנו ורק אם נבחין כי מתחיל 'בלגן כתוצאה מהמידע - נחזור הביתה . לשמחתנו הידיעה כנראה אבדה בדרך , " שאלה לרמטכ"ל ; "רפול , אתה ישבת בבור של חיל האוויר , כאשר למעלה בחדר הדיונים של המטכ"ל עידכן אבי יערי לפי הוראתך את האלופים בנושא לבנון ( כדי למנוע הדלפה על המבצע . ( ישבת לבד שלוש שעות , על מה חשבת " ! רפול : "היו לי הרבה מחשבות , ובעיקר שיחזרו בשלום הביתה . כן יפגעו במטרה או לא היה פחות משמעותי בעיני , אחרי שטסתי אתם , סמכתי עליהם . " תא"ל נ :. "המפות לא היו בסדר . למשל ראינו במפות אגם . לפי המידע המוקדם , היה זה אגם עונתי , חשבנו מאקסימום - כנרת , פתאום אנחנו רואים כחול , מאופק עד אופק , וליד האגם המון עיראקים נופשים מנופפים לנו לשלום . היתה התלבטות האם לטוס עם הסמלים שלנו או למוחקם ומנחם בגין החליט שנטוס בגלוי "שלא נבוא כמו גנבים בלילה . " " התקיפה עצמה נמשכה כ50- שניות מרגע שהמטוס הראשון במבנה משך ועד שהאחרון שיחרר את הפצצות . ראיתי את המטרה . המון עשן ובור גדול . ברגע הזה הייתי בטוח שהיתה למודיעין תצ"א ולא רצו לתת לנו אותה . " בשעה 8 בערב נחתנו בשדה הדרומי שלנו , משם נסענו , עדיין בסרבלים , לשדה דב . כל המטכ"ל ומכובדים אחרים המתינו לנו שם . לא היה לנו מה לספר , הכל קרה , ופעל בדיוק לפי התיכנון - קצת נ"מ , קצת נעילות של טילי קרקע אוויר וזהו אין כור . כעבור מספר שנים סגר תא"ל נ . את מעגל מבצע "אופרה : " כאשר תיחקר בזהות זרה קצין טכני עיראקי ששירת בצוות סוללת טילים בזמן התקיפה . "הוא ישב מולי וסיפר לי איך היהודים הממזרים הפתיעו אותם . " הניאה > זטס . 3 ; צמרת .