שבועת אמונים לאסלאם

עמוד:7

הטרור היה מאז ומעולם נשקם של החלשים באורח כללי , טרור ושימוש באלימות כנגד ה " כופרים" ובכלל זה ישראל ויהודים - הם הצד הפשוט יותר של הג ' יהאד , שכן רוב הטרור האסלאמי כיום מכוון נגד מוסלמים אחרים , בעיקר מצד הפונדמנטליסטים , " כך טוען פרופ ' עמנואל סיון מרצה להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטה , בשיחה עם גיל קיסרי . " לסוגיה זו " אומר פרופ ' סיון , "יש שלושה היבטים : בכל התפיסות המוסלמיות יש שיקול של טובת הציבור ( של מאמיני האסלאם - ג . ק . ( . אחד מגדולי חכמי הדת של האסלאם - עומר איבן אלבאז מסעודיה , נתן לאחרונה היתר אפילו לשלום עם ישראל אם זה יהיה לטובת הציבור . מצד שני , יש גם היבט אסלאמי אחר , דהינו להמשיך בג ' יהאד נגד ישראל " הכופרת . " מכאן המחלוקת בקרב חכמי-הדת המוסלמיים . הבעיה היא איפוא , פרקטית : ההגמוניה בחוגי הדת המוסלמיים נתפסה בידי קנאי האסלאם חרף היותם במיעוט . שאלה אחרת שמתעוררת : איזה סוג של אלימות ? הבחירה בטרור הייתה תמיד בחירה רציונאלית של המנהיגות . כי טרור היה מאז ומעולם הנשק של החלשים . חשוב לציין זאת , כי מבחינה ישראלית יש טעות המושרשת בהשקפה , כי הטרור הוא אמצעי בידי הקיצוניים , אין זה כך . נקיטה בטרור היא החלטה מאוד רציונאלית , בהתאם לצרכים ולנסיבות המתאימים להם , ולראייה : הקיצוניים מצליחים לשבש את התהליך המדיני . הטרור האסלאמי בהיבט בינלאומי עומד בניגוד לעידן של האידיאולוגיות השולטות היום , דהיינו לפתור סכסוכים בדרכי שלום . המגמה היחידה שקוראת תיגר על אידיאולוגיות אלו היא הקנאות האסלאמית , אשר נתמכת בעיקר מאיראן ובמידה פחותה יותר מסודאן . המשך בעמוד הבא שבועת אמונים לאסלאם " מאבק בטרור חייב להתחיל ברמה האידאולוגית והלוחמים העיקריים ברמה העקרונית הזו הם - אנשי הרוח , המחוקקים ומעצבי דעת הקהל בחברות הדמוקרטיות , " אומר יגאל כרמון שהיה יועץ וה " מ למלחמה בטרור בשנים . 1993-1988 ש : מה לדעתך היו הגורמים שהשפיעו על על"ת הטרור באסלאם ? ת : אפשר להצביע על שלוש התפתחויות מרכזיות בעשור האחרון ; באסלאם השיעי - הפלת משטר השאה באיראן והקמת שלטון אנשי הדת בראשות חומייני ויורשיו שנתפסה כניצחון גם על ארה " ב שהייתה בת בריתו של השאה . באסלאם הסוני - ניצחון הג ' יהאד האפגאני על מעצמת העל ברית המועצות שהיווה דוגמא נוספת לכוח האמונה - האסלאם . ראשי המרד ומנהיגי התנועות האסלאמיות הטיפו ש " אין עוד דבר בלתי אפשרי " ובכוח האמונה יכול גם עם מזה רעב להביס מעצמה בעלת טילים גרעיניים , רבבות טנקים , 2 . 5 מליון חיילים ועוצמה בחלל . ההתפתחות השלישית , גל ההגירה הגדול של מוסלמים מהגרים לארצות המערב שהביא להתפתחותן של קהילות מהגרים הנתונות במשברים קלאסיים המאפיינים תנועת הגירה כזו . ש : קיימת גרסה שישראל הקימה ועודדה למעשה את תנועת החמאס . ת : זוהי עלילת דם . מי שהחל בהפצת שקר זה הוא אש " פ אשר נזקק להסביר לעצמו - מדוע הוא מאבד אחיזתו באוכלוסיה לטובת הארגונים האסלאמיים . תומכי אש " ף ויחצניו נאחזו בטענת שוא זו כדי להאשים את השלטון הישראלי ( ליכוד ועבודה ) בהתבדות אמונתם כי אש " ף הוא " הנציג היחיד " של הפלשתינים . תנועת החמאס שהנה תנועת בת של "האחים המוסלמים" התפתחה במחצית השנייה של שנות ה70- במסגרת אחרת שכונתה "ההתאגדות האסלאמית " " ) אל-מוג ' מע אל-אסלאמי . ( " עד ראשית שנות ה80- לא עסקה התנועה באלימות אלא רק בבנייה עצמית בקרב האוכלוסיה בפעולות חברתיות וחינוכיות . בתור שכזו קיבלה התנועה היתר לפעול מטעם הממשל . כך אי אפשר היה להיאבק בה , לא היה שום יסוד משפטי להפסקת פעילותה או לעצור את אנשיה לגרש אותם או לסגור את משרדיה . , בטיעוניהם האפולוגטיים מסבירים נציגי התנועה בהתנצלות מודגשת כי הייתה זו " תקופת הבנייה " של פעילותם . ברגע שבו פנו לפעילות אלימה החלו גורמי הביטחון הישראלים לפעול נגדם במעצרים , גרוש , סגירת מוסדות . ש : האם פירוש הדבר שאין בעצם מה לעשות נגד ארגון מטיף לשנאה ולאלימות כל עוד לא ביצע אותה בפועל ? ת : זו בעייה קשה לחברה דמוקרטית במאבקה בטרור אידיאולוגי המנצל את החירויות ומערכת הערכים של החברה המערבית הליברלית . כבר קבעו האבות המייסדים של הרפובליקה האמריקנית כי אסור שזכויות וחירויות יסוד ינוצלו בידי מי שמבקשים להרוס אותם ואת הדמוקרטיה . מאבק בטרור חייב לפיכך להתחיל ברמה האידיאולוגית והלוחמים העיקריים ברמה עקרונית זו הם אנשי הרוח . המחוקקים ומעצבי דעת הקהל שבחברות הדמוקרטיות הינם נותני הלגיטימציה למאבק משפטי ואכיפתי שמבצעים גורמי ביטחון לסוגיהם . בלא תמיכתם של גורמי יסוד אלה אין סיכוי להתמודדותם וניצחונם של גורמי האכיפה . ש : האם הפעילות החיובית של החמאס , אינה מעידה על כך שהחמאס אינו רק ארגון טרור ? ת : זו שגיאה פטאלית שיסודה בניתוק מלאכותי וחסר תוקף בין הפעילות החברתית , חינוכית של הארגון לבין הערכים המלווים אותו , שהם ערכי האסלאם המיליטנטי הקיצוני . את ההבדל בין האסלאם הזה לבין הזרם המרכזי באסלאם ניתן להדגים באמצעות רעיון הג ' יהאד : רעיון זה מעולם לא היה אחד מחמשת "עמודי האסלאם . " הארגונים המיליטנטיים הם המנסים לכפות את הגייהאד כ " עמוד " השישי - כ '' חובה ( דתית ) נשכחת . " ש : באלו צעדים ה"ת מציע לנקוט ? ת : הדמוקרטיה הליברלית חייבת להיאבק בתופעות אלה במישור הערכי ולתרגמן למסגרת פעולה ולאמצעים משפטיים ואופרטיביים יעילים . ניצח צמרת

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר