מלכות שלמה [א, א - ט, לא]

עמוד:8

תיאור מלכות שלמה בספר דברי הימים בהשוואה לתיאורה בספר מלכים ספר דברי הימים אינו "תוספות " ( בלשון תרגום השבעים , ( או חזרה על המסופר בספרי שמואל ומלכים ; זהו חיבור חדש , שנכתב מנקודת ראותו של המחבר ועל פי מגמותיו האידיאולוגיות . המגמתיות שבספר באה לידי ביטוי , בין השאר , בתיאור מלכות שלמה והיא בולטת במיוחד אם נשווה תיאור זה עם תיאור מלכותו בספר מלכים . השוואה זו מראה שבספר דברי הימים יש השמטות , הוספות ושינויי נוסח מגמתיים . מחבר דברי הימים מדלג על אפיזודות שלמות בחיי שלמה לפני שהומלך על ישראל , כלומר בעוד דוד אביו חי : הוא אינו מזכיר כלל את התנשאותו של אדוניהו בן חגית למלוך או את ניסיון המלכתו ; את התערבותו של נתן הנביא , את השתדלותה של בת שבע אצל דוד הבא בימים ואת התעוררותו הכמעט מאולצת של דוד הזקן להמליך את שלמה . אפילו את עצם משיחתו של שלמה בידי צדוק הכוהן , את תקיעת השופר ואת השמחה הגדולה בזמן ההמלכה ליד הגיחון ( מלכים א א ) הוא אינו מזכיר . כמו כן אין בספר דברי הימים כל זכר להמתת אדוניהו , לגירושו של אביתר הכוהן , להריגת יואב ולהמתתו של שמעי בן גרא ממשפחת שאול ( מלכים א ב ? . ( נראה שמחבר ספר דברי הימים אינו בא להכחיש או לבטל את כל אלה , אלא רואה בהם אפיזודות לא חשובות לעומת העניין המרכזי והעקרוני : המלכת שלמה בהשראה אלהית . לפי השקפתו של בעל ספר דברי הימים עלה שלמה על כס המלוכה בהיותו מיועד לכך מראש , לפי צו אלהי , והמלכתו היא מימושה של ההבטחה והתכנית האלתית כפי שבאו לביטוי בדברי דוד המלך לשלמה בנו בשם ה : ' " הנה בן נולד לך ... הוא יבנה בית לשמי ןהוא יהיה לי לבן ואני לו לאב והכינותי כסא מלכותו על ישראל עד עולם " ( דברי הימים א כב , ח - י . ( לדוד לא נותר אלא לקיים את התכנית האלהית : "ודויד זקן ושבע ימים וימלך את שלמה בנו על ישךאל" ( שם כג , א . ( בהמשך באה בפירוט רב הודעתו של דוד ( במעמד קהל רב ) על המלכת שלמה בחייו : ה' בחר בשלמה מכל בניו הרבים " לשבת על כסא מלכות ה ' על ישראל" ( שם כח , ד - ו . ( באותו מעמד נתן דוד לשלמה את תבנית המקדש , "הכל בכתב מיד ה "' ( שם , פסוקים יא - כא . ( בהמשך ( שם פרק כט ) מפורטת המלכתו השנייה של שלמה בפני קהל רב הזובחים זבחים לה' ומעלים לפניו עולות : "ויאכלו וישתו לפני ה ' ביום ההוא בשמחה גדולה וןמליכו שנית לשלמה 3 ן דויד" ( שם , פסוק כב . ( עוד נאמר שם ששלמה ישב "על כסא ה' למלך תחת דויד אביו" ( שם , פסוק כג . ( ולא זו בלבד , אלא שכל השרים והגיבורים "וגם כל בני המלןל דויד נתנו ןד תחת שלמה המלך " ( שם , פסוק כד : ( לא היה איש שניסה לשים מכשול בפניו . ה ' גידל את שלמה "למעלה לעיני כל ישראל ןיתן עליו הוד מלכות א ^ זר לא היה על כל מלך לפניו על ישךאל" ( שם , פסוק כה , ( לאמור הוד מלכות עטה את שלמה עוד בחיי דוד אביו . ? מחבר ספר דברי הימים פוסח גם על משיחת שלמה בונה בית המקדש תיאור ימי שלמה , המשתרע מדברי הימים ב א , יח ועד ח , טז , עוסק בעיקר בבניין בית המקדש . סיפור בניית בית המקדש חופף במבנהו הכללי ובעיקר פרטיו ולשונו את סיפור בניין המקדש במלכים א ה , יד - ט , כ , ול \! ניהם מעוצבים בתבנית ספרותית מסורתית המופיעה בספרות העמים השכנים למן תחילת האלף השני לפה " ס ועד לימי יוסף בן מתתיהו ועד בכלל . בתבנית זאת שישה מרכיבים , ואלו הם : . 1 הסיפור פותח בדרך כלל בהחלטה לבנות את בית המקדש , ומצוין שהמלך נצטווה לעשות זאת על ידי האל או ביקש וקיבל רשות אלהית למפעל הבנייה ; . 2 לאחר מכן מתוארות ההכנות למפעל הבנייה לרבות גיוס כוח אדם ורכישת חומרי בנייה ; . 3 החלק השלישי בסיפור הבנייה מתאר את הבניין עצמו ; . 4 לאחר מכן יש תיאור של חנוכת הבניין ובמיוחד כניסת האל לתוכו בחגיגה רבת משתתפים שבה מקריבים שפע קרבנות ; . 5 לאחר מכן תופיע תפילה למען המלך הבונה או ברכה אלהית למלך ; . 6 לבסוף יש ברכות למלך שיקום בעתיד ויתקן את המקדש כאשר יתמוטט וקללות למלך שיפגע במקדש או שלא ישמור עליו כראוי . ? בסיפור בניית המקדש בדברי הימים אין שום התייחסות להוראה שנתן אלהים לשלמה לבנות את המקדש , כנראה משום שהמחבר הסתפק באישור האלהי שניתן לדוד . מתברר אם כן שגם מבחינת המבנה המסורתי של סיפורי בנייה , בניית בית המקדש פרושה על פני שני דורות . ההכנות לבנייה , שהן המרכיב השני בתבנית שהצגנו לעיל , הן הנושא של פרק ב . פרק זה מוקף במסגרת ספרותית המספרת על גיוס כוח העבודה ( א , טז - יז . ( פרקים ג - ד מתארים את בית המקדש . פרקים אלה מציגים לפנינו בעיות מיוחדות שיש לתת עליהן את הדעת . תיאור המקדש המובא כאן מתבסס כנראה על תיאור המקדש המופיע במלכים א ו - ז ; המבנים המתוארים דומים אך ישנם הבדלים גדולים מאוד בדרכי תיאורם , כפי שיתברר להלן , בביאור לפרקים ג - ד . [ או"ה ] מלכות שלמה [ א , א - ט , לא ] ספר דברי הימים ב פותח במלכות שלמה , שכבר דובר בה בדברי הימים א ( פרקים כח - כט . ( בתשעת פרקיו הראשונים מופיע שלמה כמלך לכל דבר , לאחר שהומלך כבר בימי אביו , והנהגתו יציבה וחזקה , כפי שנאמר בפסוק הראשון של פרק א : "ויתחזק שלמה בן דויד על מלכות . " 1 פרקים א-ב מעלים את הקווים העיקריים של המלכות והמלוכה ביהודה : העברת מרכז הכובד הפוליטי והדתי לירושלים ועלייתה כבירה חילונית ודתית , חשיבותה של עבודת הקודש במקדש , הקשר בין אלהי ישראל ל"מלכות ה "' בירושלים ולמלכי יהודה ועצמת הממלכה , המתבטאת בעושר , ברכב ובפרשים . ? במרכז תיאורה של מלכות שלמה - בספר דברי הימים ב עומדים בניין המקדש וחנוכתו ( החלק המוקדש בו לענייני המקדש גדול יותר מן החלק המקביל בספר מלכים . ( מחבר ספר דברי הימים מדגיש בדבריו על מלכות שלמה שני יסודות : ייעודו של שלמה למלוך וייעודו לבנות את המקדש , המובע גם באמצעות מדרש השם שלמה מלשון שלם ( דברי הימים א כט , יט ; דברי הימים ב ה , א ; ח , טז . ( שלמה הוא "איש מנוחה " ( דברי הימים א כב , ט , ( ועל כן הוא המלך המתאים לבנות בית למנוחת אלהים . על פי תפיסתו של מחבר ספר דברי הימים המלך האידיאלי הוא מלך הבונה את המקדש , מסדיר את עבודת הקודש ומספק את צורכי הפולחן ועובדיו ; לכן מודגשים בתיאור מלכות שלמה , ענייני המקדש והפולחן וניתנת עדיפות ראשונה במעלה לתפקיד המלך בפולחן . גם בקרב עמי הקדם היה המלך האידיאלי אותו מלך הבונה מקדשים ומבטיח את קיומם הכלכלי . [ ש " א ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר