|
עמוד:191
הספיקו לשמוע מה טיבו של העסק שהם נכנסים אליו . הם מוכנים אפילו להחזיר את המקדמה על אף האמור בחוזה ; לנסוע אינם רוצים . אחרי יום של ויכוחים הוסכם שהם יסעו אם ישלמו להם 12 , 000 לירות . לנו לא היתה ברירה , שהרי מוכרחים היינו לנצל את האניה היחידה שבאה בחשבון ברגע ההוא . מיליידי הסכימה לשלם את הכסף בתנאי שהחוזה החדש ייכתב על שמה . מ . ק . התנגד וטען שהאניה שלו והחוזה צריך להישאר על שמו , אבל הוא היה ג'נטלמן ולאחר שראה שכל העניו עלול להיקבר בשל כך הסכים להעביר את החוזה על שם מיליידי . מחשבתה העיקרית של מיליידי היתה שעכשיו תוכל להכריח את אנשי "ספירולה" לשלם חמש לירות במקום לירה , אולם הדבר לא עלה בידה . אנו הסברנו שבלעדינו אין הורדה : אניות ההורדה הן שלנו , ולכן המחיר נשאר לירה אחת . גם הלירה הזאת לא היתה לנו , בסופו של דבר : הישיבה של חדשיים וחצי בסולינה , דמי שכירה נוספים בעד "ספירולה , " דמי שכירה ודלק ל"סטיפאנו , " שליש האינסטלציה של "סקריה , " חלקנו ברכישת המזון לדרך - אלה כילו את כל שש הלירות שהיו לנו ונאלצנו ללוות 500 לירות מחברינו שבבולגריה כדי לעבור בדרכנו מסולינה לקושטא בווארנה ולאסוף שם עוד 50 מעפילים . בינתיים נסעו התורכים עם מיליידי מסולינה לבוקארשט . משם , לאחר שקיבלו 6 , 750 לירות , השיגו את הרשיון להעלות את אנשי "סאטורנוס" ל"סקריה . " ואולם למיליידי חסר כסף והיא לא יכלה לשלם את 12 , 000 הלירות שנדרשו ממנה . החלטנו אפוא להביא עוד שיירה מהונגריה . השיירה הזאת , שאורגנה כבר קודם , יצאה מיד לדרך והגיעה לסולינה באניה "גרין . " באותו הזמן אורגנה השיירה הרומנית . בינתיים התעוררו שתי שאלות : התורכים ראו שנוספו אנשים והחליטו לדרוש 15 , 000 לירות , ואילו מבחינתנו האניה שהוכנה בשביל 2 , 000 נוסעים , לכל היותר , היתה פתאום צריכה לקלוט . 2 , 300 הפרש זה של 300 איש היה הקמצוץ שלדעת הכל הגדיש את הסאה . אולם לא היתה ברירה . עד כאן דיברתי על השאלות המינהליות של השיירה : על הבעיות הכספיות שהעסק כולו שקע בהן , קצת משום שפלטין יצא לדרך בלי כסף וקצת משום שנאלצנו לממן את ההפלגה על ידי חוזה עם קבלן פרטי שעיקר מטרתו הרווח הפרטי . ועכשיו כמה מלים על האירגון הטכני הפנימי של חיי השיירה . המארגן הראשי היה גלעזר . בעזרת פלטין אירגן את "ספירולה" עד שעשה אותה מופת לכל אניות המעפילים . והוא , הוא שאירגן , בעזרת עוזריו מ"ספירולה , " את החיים ב"םקריה . " בייחוד הצטיין אחד מעוזריו , ארנסט הרטמן , המחסנאי הראשי . האיש הזה היה הממונה על רכישת המזונות , שמירתם וחלוקתם . הוא היה עסוק
|
סוכנות סטימצקי בע"מ
|