|
עמוד:105
המובהק הראשון שניתן למרד זה היה בחירת סיסמתה של תנועת ביל"ו , "בית יעקב לכו ונלכה . " סיסמה זו הלא היא חלק מן הפסוק ' "בית יעקב לכו ונלכה באור ה . "' הביל"ויים - רובם מחוגי הנוער הלומד בדרום רוסיה - החליטו לוותר על שתי המלים האחרונות של הפסוק . לא היתה זו החלטה מקרית או סתמית . קדם לה ויכוח נוקב בייחוד עם אנשי חב"ד , כמדומה . סיסמת הביל"ויים משמעות עמוקה לה : מה שנשמר בה יש בו משום הכרזת מרד על הגולה היהודית ותחילת השיבה לציון כשספר ישעיהו ביד ; מה שנמחק ממנה יש בו משום הכרזת מרד על הדת היהודית ותחילת הגאולה העצמית אין פלא אפוא שהתנועה הציו י נית עצמה יסודותיה הונחו בקונגרס הראשון בבאזל , שנפתח בנאומו הגדול של זקן הצירים , ד"ר קרפל ליפא מיאסי . נאום זה , בצד " מדינת היהודים" להרצל , הוא בבחינת מגילת היסוד של הציונות , וזאת גם אם יצליחו מחנכינו להסתיר עוד כמה עשרות שנים את הדבר מעיניהם של תלמידי בתי הספר . נהיר היה לאבות הציונות אפיה האנטי דתי של תנועתם . ואולם לא רק להם נהיר היה הדבר . רבים מגדולי הרבנים הבינו זאת מלכתחילה . בין ראשוני מתנגדיה המאורגנים של הציונות הופיעו אותם רבנים שמנעו את כינוסו של הקונגרס הציוני הראשון במינכן . בעקבותיהם הלכה תנועת אגודת ישראל עד עצם קום המדינה , והמסורת עודה נשמרת בחוגים החרדיים של נטורי'קרתא בירושלים ובבני ברק . היו גם רבים שלא ראו זאת בבירור . בצד אלה שראו בציונות תנועה המבקשת להחליף את הדת היהודית , אשר שמשה כ"תחליף למדינה , " במדינה עצמה , היו כאלה שראו בציונות את הגשמת הרעיון המשיחי סתם ובלי להיכנס לבעיית הניגוד הפנימי חשבו כי הציונות היא מעין המשך לדת . אנשים כאלה הניחו את היסודות לתנועה הציונית הדתית . מעניינת העובדה שציונים דתיים תרמו תרומה חשובה להקמת המדינה , ובאופן אישי ודאי תרמו לא פחות , ואולי אף יותר , מרבים אחרים . אולי שלא מדעת אצלם היתה הזיקה הלאומית חזקה יותר מזיקתם הדתית . יש להעיר כי החוגים הדתיים לא הי 1 היחידים שנגררו על ידי פאטריוטיזם עברי פשוט לתרום להקמת המדינה העברית אגב התעלמות מאמונתם היסודית . דבר דומה קרה , למשל , גם לאנשי תנועות השמאל כגון " השומר הצעיר '' ב , 1948 וזאת למרות האידיאולוגיה של אחוות עמים ופאציפיזם . אחרי כן ניסו אמנם לטשטש את הענין בקראם למלחמה ההיא " מלחמת השיחרור , " אף שהאמת היא כי השיחרור היה לפני כן , כאשר השתחררנו מן האנגלים ומלחמת 1948 היתה מלחמה רגילה של אומה שהיא כבר משוחררת ואויביה מתקיפים אותה . נסיון דומה של טישטוש עשו גם החוגים הדתיים כדי להצדיק את הצטרפותם לציונות . להם היה הדבר יותר קל מפני
|
סוכנות סטימצקי בע"מ
|