מזווית אישית

עמוד:40

מזווית   אישית נחוצה   תשובה   ישראלית   ללוחמה                הפסיכולוגית   של   נצראללה ניר   צורף בשש   השנים   האחרונות ,   מאז   נסוג   צה"ל מלבנון  ( מאי   , ( 2000   ניהל   חסן   נצראללה מסע   הסברה   ולוחמה   פסיכולוגית מאומץ   מול   ישראל . בלוחמה   זו   צה"ל   זוכה   להשפלה   ולביזוי ומוצג   כ'נמר   מנייר'   שחייליו   הפחדנים הובסו   בידי   קומץ   לוחמים   של חיזבאללה ,   שהצליחו   לעשות   את   מה שלא   הצליחו   לעשות   כל   צבאות   ערב יחד . נצראללה   מוצג   כגיבור   שהצליח   להשפיל את   צה"ל   ולנפץ   את   האגדה   על   עוצמתו כצבא   בלתי   מנוצח . תדמית   זו   הלכה   וחלחלה   עמוק   בתודעת העם   הלבנוני   ובתודעת   הציבור   בעולם הערבי-מוסלמי ,   ונצראללה   נהפך   לגיבור האומה   הערבית   והאסלאמית . הוכח   לדעתי ,   שההסברה   והלוחמה הפסיכולוגית   של   נצראללה   היא   חלק חשוב   וחיוני   בסכסוך   הישראלי-ערבי והפלסטיני ,   הן   במלחמה   והן   בתחום המדיני ,   בייחוד   בעידן   התקשורת והטלוויזיה   הלוויינית ,   שמלווה   את המלחמה   בשידור   ישיר   ומגיעה   לכל סלון   ובית . מנגנון   הסברה   ולוחמה   פסיכולוגית   יעיל מעניק   יתרון   לא   מבוטל   הן   בשדה המערכה   והן   ליד   שולחן   המו"מ .   למרבה הצער ,   ידו   של   העולם   הערבי   בתחום זה   על   העליונה . לוחמה   פסיכולוגית   היא   מלחמת   מוחות . בכוחה   להפוך   מצב   של   שוויון   בשדה הקרב   או   אפילו   כישלון   בקרב ,   לניצחון במלחמה .   בכוחה   להטות   את   הכף   בדעת הקהל   לכאן   או   לכאן . לצערי   לא   הצלחנו   להבין   את   השימוש המושכל   והחכם   שעשה   נצראללה בתחום   ההסברה   והלוחמה   הפסיכולוגית כדי   להקהות   את   חושינו   ובד   בבד   כדי לבנות   את   כוחו . בנסיבות   אלה ,   יש   צורך   לבנות   בישראל מנגנון   הסברה   ולוחמה   פסיכולוגית משומן   ויעיל ,   שיפעל   כל   ימות   השנה הן   לצורכי   שלום   והן   בעת   מלחמה . בשום   אופן   אסור   להשאיר   את   הבמה לערבים   בלבד . אמ"ן   כמעריך   לאומי   יכול   לדעתי   לתרום תרומה   משמעותית   וייחודית   למערך ההסברה   הלאומית .   ביכולתו   לנווט ולגבש   לוחמה   פסיכולוגית   גם   לשדה המערכה   וגם   במישור   המדיני-דיפלומטי , באמצעות   שימוש   מושכל   בחומר   הרב , המגוון   והאיכותי  ( מלל   וחוזי )  שמספקים בשפע   כלי   התקשורת   הערביים . ראוי   שהדבר   ייעשה   כמובן   בתיאום ובשיתוף   פעולה   הדוק   עם   הגופים העוסקים   בהסברה   ובלוחמה   פסיכולוגית ( מל"ת $ מודיעין   לתודעה ,   דובר   צה"ל , משרד   החוץ . ( לצורך   זה   יש   להכשיר   באופן   שיטתי ומסודר   אנשי   מקצוע   להסברה   וללוחמה פסיכולוגית ,   על   ידי   פיתוח   תורת   לימוד , קורסים   והשתלמויות ,   הכנת   ספרות הדרכה   מקצועית   וסרטי   לוחמה פסיכולוגית  ( בהתבסס   על   הלוחמה הפסיכולוגית   שנעשתה   במלחמות   לאורך ההיסטוריה   בעולם ,   בעיקר   במלחמת העולם   השנייה   והלוחמה   הפסיכולוגית הערבית   מול   ישראל . ( הצלחתה   של   הסברה   ולוחמה פסיכולוגית   מותנית   במידת   התחכום ובמידת   ההכרה   וההבנה   של   המנטליות , התרבות ,   הדת ,   הספרות   וההיסטוריה הערבית ,   השליטה   בשפה   הערבית , השימוש   בפתגמים   ובציטוט   פסוקי קוראן   וחדית'ים   רלוונטיים   על-פי הצורך . עם   זאת ,   יש   לנהוג   זהירות   ורגישות בשני   ערכי   יסוד   בסיסיים   במנטליות ובתרבות   הערבית-מוסלמית :   הרגישות הרבה   לכבוד ,   לדת   ולנביא  ( כבוד   לאדם , כבוד   המשפחה ,   כבוד   הדת   וכבוד המנהיג . (   פגיעה   בכבוד   ובעיקר   בקודש הקודשים   של   הדת   היא   בלתי   נסלחת ומדרבנת   לנקם  ( ראינו   זאת   בתגובה הסוערת   והמתלהמת   של   הרחוב המוסלמי   בפרשת   הקריקטורות   שפגעו בנביא   מחמד ,   שהתפרסמו   לראשונה בעיתון   בדנמרק . ( יש   מקום   לנצל   את   מלחמת   לבנון   ואת תוצאותיה   כמנוף   לקידום   תהליכים מדיניים   ולשינוי   המציאות   האזורית , באמצעות   הסברה   שתתמקד   בנקודות האלה : א .   גיבוש   תכנית   עבודה   שתאפשר   להדוף בלי   פשרות   את   התעמולה   האנטישמית ושנאת   ישראל . ב .   יש   לנהל   הסברה   ותעמולת-נגד לתעמולה   הערבית   המאשימה   באופן מסורתי   את   ישראל   והציונות   בכל   צרות הערבים   ובתחלואי   החברה   והמשטרים . להדגיש   שישראל   אינה   אשמה   וכי האחראים   והאשמים   הם   הערבים עצמם ,   משום   חינוך   לקוי ,   חינוך   דתי אובססיבי   לשנאת   האחר  ( הזרים , ( מנטליות   שמרנית ,   היעדר   חופש ביטוי   ואי-כיבוד   זכויות   האדם ,   קיצוניות דתית . ג .   יש   לפנות   לדעת   הקהל הערבית-מוסלמית   ובעיקר   לקולות הפרגמטיים   בעולם   הערבי-מוסלמי , מתוך   מטרה   לעודד   דיאלוג   ושיתוף פעולה   בין   תרבויות   ובין   ישראל   לעולם הערבי ,   למימוש   יציבות   ושלום אזורי ,   לבנייה   ולשגשוג   כלכלי   לכל   עמי האזור . ד .   חשוב   לפנות   למדינות   ולחוגים השפויים   והפרגמטיים   בעולם הערבי-מוסלמי  ( ויש   כאלה , (   שחשים מאוימים   מסכנת   הטרור   האסלאמי השיעי   והאח ר   בניצוחה   של   איראן . יש   להבליט   את   חלקן   ומעורבותן   של איראן   וסוריה   במלחמה   בלבנון ( אידאולוגיה   דתית-אסלאמית   קיצונית , שיגור   אמל"ח   ותמיכה   מדינית . ( ה .   יש   מקום   לנהל   מסע   הסברה   ולוחמה פסיכולוגית   מול   דעת   הקהל   במערב , ובהן   יודגש   שישראל   נלחמה   למעשה את   מלחמתו   של   העולם   החופשי   בטרור האסלאמי   הקיצוני   המאיים   על   שלום העולם . בתודעת   הציבור   בעולם הערבי-מוסלמי ,   נצראללה נהפך   לגיבור   האומה   הערבית והאסלאמית קריקטורה   מ"אל-קודס : " מיקרופון   בצורת   רימון

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר