|
עמוד:39
תמונת מודיעין רחבה : היכרות רחבה עם תמונת המודיעין השלמה ולא היכרות צרה עם זירה מחקרית או תחום מחקרי מסוים בלבד ( להבדיל משלב ההתמחות שבו חייבים להתמקד ולהעמיק בתחום ספציפי , ( כחלק מגיבוש יכולות של מחקר מערכתי ויכולת לקשר בין אירועים ומצבים שונים בזירות ובתחומים שונים . הכשרת עומק : לאחר ההכשרה הבסיסית המלאה יש להכשיר כל קצין להתמחות בתחום שבו הוא ימלא את תפקידו הראשון . זאת , לא רק על מנת שיבצע את התפקיד כראוי , אלא גם כחלק מחינוך להתעמקות ולמקצוענות בפרטים הקטנים ביותר , בלי לגרוע מרוחב היריעה ומהראייה המערכתית שיש לשמרן באופן תדיר . הכשרה ערכית : פיתוח תכונות וערכים העומדים בבסיס היכולת לחקור כראוי , כמוזכר בערכים הנדרשים לחוקר . הכשרות המשך : ההכשרה איננה מסתיימת לעולם . על מנת לבנות הנהגה מחקרית משכמה ומעלה יש להמשיך להכשיר לאורך שנים הן בלימודים אקדמיים , הן בהשתלמויות והן בשיתוף פעולה עם האקדמיה או מוסדות מחקר אחרים . תפקידי עומק לצד מעבר רוחבי : יש לפתח את החוקרים בניסיון נצבר המקפיד על שני הגיונות : עומק מקצועי הנבנה בתפקידי מחקר ארוכים , ורוחב היריעה וראייה מערכתית הנבנים עם המעבר לתפקידים במערכים אחרים או בזירות / תחומים אחרים . לדוגמה : רצף תפקידים מקצין זוטר לראש ענף באותה זירת מחקר הוא כמעט מתכון לאסון מחקרי , ואילו תפקידים ארוכים של קצין מחקר זוטר בזירה אחת , מעבר לקצין מחקר בזירה ובתחום אחר , ואחר כך גם במערך אחר - בונים אפשרות לייצר ראש ענף משכמו ומעלה . היכן אנו עומדים היום ? כפי שהזכרנו , אחת העוצמות של צה"ל היא היותו ארגון גם כוח אדם מעולה ברמה הגבוהה ביותר . אמ"ן הוא הזוכה המרכזי בכוח אדם מעולה זה , אך אליה וקוץ בה : כוח אדם המגויס לצבא מגיע בגיל צעיר , ללא ניסיון חיים וללא ידע והכשרה אקדמיים . חלק הארי מקציני המודיעין והחוקרים במערכים השונים צומחים מאוכלוסייה מעולה זו , אך הכשרתם קצרה , בת כמה חודשים , בקורסים שאינם אקדמיים . צמיחתם במעלה הדרגות היא כמעט בלי הכשרות מודיעיניות מתודולוגיות של ממש ( להוציא קורס קמ"נים ודומיו , ( ובדרך כלל חד-ממדית מאוד מבחינת התפקידים עד שלב מאוחר . גם ההכשרות האקדמיות שמקבלים קצינים אלה במעלה הדרך , החשובות כשלעצמן להתפתחותם , אינן בנויות מבחינה מתודולוגית על-פי המתואר למעלה . מלבדם , יש אוכלוסייה קטנה של עתודאים במקצועות כמו המזרח התיכון הנכנסים למערכת , גם הם ללא בסיס של ממש בתחום המודיעיני והאקדמי כמתואר לעיל . לא נסיים בלי שנזכיר את תכנית חבצלות שהקים לאחרונה אמ"ן . זו תכנית צבאית-אקדמית להכשרת ליבת קצונת המודיעין של אמ"ן , הן לחטיבת המחקר כלקוח מרכזי , והן למערכים האחרים הנדרשים לניתוח ולמחקר . במסגרת התכנית לומדים החניכים לתואר ראשון כפול - במזרח התיכון ובמקצוע אנליטי כמו מתמטיקה או מחשבים , וכן מקבלים הכשרה עמוקה בתחומי המודיעין - אקדמית ומעשית כאחד . תכנית זו היא סנונית ראשונה בכיוון שעל אמ"ן לאמץ בהכשרות כוח האדם שלו ובדרישתו מהקצונה : אקדמיזציה של כלל הקצונה החוקרת בכלל המערכים , רוחב יריעה אקדמי , הכשרה עמוקה בכל מקצועות המודיעין , ובמיוחד היתוך של תחומי האיסוף והמחקר לכדי הכשרה אחת .
|
|