|
עמוד:33
פגיעה ביחסים שבין האסלאם לקהילה הבין-לאומית פרשנים ואנשי אקדמיה מציינים שהטרור פגע וגם פוגע ביחסו של העולם המערבי לערבים ולמוסלמים , והוא גרם לנסיגה במעמדו ובהשפעתו של האסלאם במרכזי הכוח העולמיים . הטרור הסית את כל העולם נגד האסלאם והמוסלמים , הציב את דת האסלאם בעמדת התנגשות תרבותית עם המערב וגרם לבידודם של המוסלמים והערבים בעולם . דרכים למלחמה בתופעת הטרור האסלאמי ובנחשלות הערבים והאסלאם אינטלקטואלים ואנשי אקדמיה מייחדים מאמץ לניתוח תופעת הטרור , שורשיה ומניעיה ומגיעים לידי מסקנה , שהמסר והשקפת העולם הדתית-אסלאמית הקיצונית , החינוך הדתי לקיצוניות ולשנאת האחר וכן חכמי הדת - הם הגורם העיקרי לצמיחתה של תופעת הטרור הערבי-אסלאמי , לקיפאון , לשפל ולנחשלות הכלכלית , התרבותית , המדעית , הטכנולוגית והמדינית , אשר מאפיינים את החברה והמשטרים במדינות ערב והאסלאם . האסלאם , מבחינתם , אינו עוד פתרון לכל בעיה בכל זמן ומקום , ולא זו בלבד אלא שהוא עצמו הסיבה לנחשלות , לחולשה , לאלימות ולטרור . דיאלוג בין תרבויות השיח הציבורי קורא לקיום דיאלוג בין תרבויות ( חו'אר אל-חצ'אראת - ) - בין העולם הנוצרי למוסלמי - כתחליף לעימות אפשרי בין תרבויות , ( ) לצורך מימוש אינטרסים משותפים , על בסיס שוויון בין הצדדים ומתוך כבוד הדדי לתרבות , למנטליות , להיסטוריה ולדת . בעיקר מימוש מטרות אסטרטגיות משותפות שעל סדר היום , ובראש ובראשונה ניהול מלחמה בטרור האסלאמי העולמי והחלת רפורמה בדפוסי השלטון , וכל זאת באימוץ עקרונות דמוקרטיה , כיבוד זכויות האדם , חופש ביטוי ודעה וחילופי שלטון באופן סדיר , כדי לסלול את הדרך לעולם הערבי-אסלאמי להשתלבותו בקדמה המערבית ולהוצאתו מנחשלותו , דבר שעשוי להקרין על היציבות , הביטחון והשלום באזור ובעולם . שינוי היחס ליהודים ולישראל על רקע הקריאה להפסיק את החינוך האסלאמי לשנאת האחר ולטפח הבנה ושיתוף פעולה עמו , נשמעות ברחוב הערבי בפעם הראשונה ובגלוי נימות חדשות וחיוביות כלפי היהודים וישראל . מגמה זו מנוגדת לגישה המסורתית המטיחה האשמות כלפי היהודים , הציונות וישראל , כמי שאחראים להתפתחותו של הטרור האסלאמי ולאסונות הפוקדים את הערבים והאסלאם . בתוך כך נשמעת קריאה לבחון מחדש את השפה והמסר השמרני הערבי ( אל-ח'טאב אל-ערבי ) כלפי היהודים בעולם ובישראל המתאפיין בשנאה והחרמה , כדי לפתוח צוהר לדיאלוג ושיתוף פעולה עם ישראל ויהודי העולם לתועלת הצדדים . הקריאה לנטוש את העמדה השמרנית-מסורתית ולקיים דיאלוג ושיתוף פעולה עם היהודים מתבססת על פסוקי הקוראן ( כן , (! המעניקים לגיטימציה לדרך חשיבה חריגה מעין זו . מגמות אפשריות לעתיד השיח והביקורת העצמית אינם תופעה בת חלוף : יש להניח שהשיח והביקורת העצמית בעולם הערבי בסוגיית הטרור , הנחשלות והקיפאון האסלאמי והמלחמה בהם בדרכים שונות , בייחוד באמצעות רפורמה דתית ומדינית , עברו כפי הנראה את נקודת האל-חזור , ולא צפוי שידעכו אלא ימשיכו להתקיים עם עליות וירידות . זאת כל עוד המערב מסתכל בחשדנות בכל ערבי ומוסלמי ברחבי העולם כבפצצה מתקתקת המסכנת את שלומו וביטחונו ; כל עוד נמשך הטרור הפנימי בעיראק , בכווית , בסעודיה , באפגניסטן ; כל עוד קיים ארגון אל-קאעדה ותנועות אסלאמיות פנאטיות אחרות ; כל עוד העולם הערבי-מוסלמי חש בנחשלות , בקיפאון ובפיגור לעומת המערב . אחת מתוצאות הלוואי של השיח בנושא הטרור האסלאמי היא קיומו של דיאלוג לוגי , פרגמטי וריאליסטי המתבטא : בחשבון נפש , ביקורת והלקאה עצמית המביאה לידי לימוד לקחים ומסקנות והצגת פתרונות אופרטיביים לסוגיות מרכזיות ובוערות כמו בעיית הטרור והנחשלות . השפה , התכנים והמסרים שהשיח משדר , הם צעד ראשון חשוב והכרחי בדרך לתמורות , לרפורמה ולשינויים עתידיים בחברה ובמשטרים . הם עשויים לחזק את המגמה המסתמנת של שינויים ותמורות מהותיות בנורמת ההתנהגות ובדפוסי החשיבה ברחוב הערבי , יותר לכיוון התנהגות וחשיבה לוגית , ריאליסטית ופרגמטית ופחות להתנהגות וחשיבה המתבססת על אמוציונליות וטמפרמנטיות . הרפורמות הדרושות בתחום הדתי והמדיני אמורות לחולל שינוי במעמד המוסד הדתי וחכמי הדת , צמצום מידת מעורבותם בחיים הפוליטיים , מניעת חינוך והסתה לטרור ולשנאת האחר , איסור להטפה פוליטית במסגדים , פיקוח והגבלות על פסיקת פסקי דין הלכתיים , יותר תהליכים דמוקרטיים , יותר פתיחות למערב , שינויים בנורמות התנהגות ודפוסי חשיבה , שיתבטאו ביותר ריאליזם ופרגמטיזם , יותר דגשים בסוגיות חינוך , חברה וכלכלה . תהליך זה עשוי להצעיד את העולם הערבי-אסלאמי לקדמה ולמודרניזם המערבי , דבר שיתרום כמובן ליציבות האזורית וישפיע לחיוב על הסכסוך הערבי-ישראלי ועל מערכת היחסים הערבית-ישראלית . הקריקטורה רומזת להנהגת החמאס , שהעם הפלסטיני מצפה ממנה לאמץ ולחקות את מדיניותו של שליט לוב מועמר קד'אפי . כזכור , שינה קד'אפי את יחסו ומדיניותו העוינת כלפי ארה"ב והמערב , אימץ לעצמו קו מדיני מתון ופרגמטי , החליט על התקרבות למערב וארה"ב , על הפסקת ייצור נשק לא קונוונציונלי , הפסקת התמיכה ומתן חסות לארגוני טרור פלסטיניים ואחרים ובתמורה קיבל סיוע כלכלי נדיב ) . אל - איאם , פלסטינים ( 17 / 5 / 2006 ,
|
|