מיג 25 הזיהוי המוטעה במאי 67 מובן בדיעבד, מאחר שלמודיעין המערבי נודע לראשונה על קיומו של מטוס סובייטי מתקדם הרבה יותר, שייקרא לימים מיג‭,25-‬ רק ביולי של אותה שנה

עמוד:13

יומן   מל"מ פעילות   מרכז   המידע למודיעין   ולטרור   מינואר   2006   ביקרו   בתצוגת   השלל   הפלסטיני   בגלילות יותר   מ 1 , 600-   מבקרים ,   ובהם   בלטו   קבוצות   מבקרים   מחו"ל ( יהודים   ואחרים , (   משתתפי   קורסי   בה"ד   , 15   תלמידי   בתי ספר   מרחבי   הארץ   ואנשי   תקשורת   מהארץ   ומהעולם .   חלק   מהקבוצות   אף   שילבו   בביקורן   סיורים   מודרכים במתקני   אתר   ההנצחה   בשיתוף   צוות   המל"מ .   לחלק   מהקבוצות   ניתנו   הרצאות   מפי   ד"ר   קהתי   איש המרכז   וד"ר   ארליך   מנהל   המרכז   בנושאי   ההתמחות   של המרכז ,   בנושאים   כגון   האסלאם   הקיצוני ,   אנטישמיות   בעולם הערבי . מוסלמי ,   המלחמה   על   התודעה . ביקורים   ראויים   לציון :   כתב   הJanes-   בארץ ;  כתב   ה . Jerusalem   Post-   ר'   מטה   לוט"ר   ואנשיו ;  קורס   קמ"נים ;  קבוצת   חברי הקונגרס   היהודי   העולמי ;  קבוצת   מנהיגים   יהודיים   צעירים מניו-יורק   ;( UJC )   קבוצת   מנהיגים   יהודיים   ואנשי   אקדמיה מפילדלפיה ;  פורום   כל   הנספחים   הזרים   בארץ ;  מר   נחמן שי   -   מנהל   הUJC-   בארץ ;  קבוצת   אורחים   מגרמניה   חברי האגודה   לידידות   ישראל-גרמניה   ועוד .   קבוצות   תלמידי   תיכון   "גימנסיה   הרצליה"   מתל   אביב , תלמידי   תיכון   מכרמיאל   ומעמק   חפר .   זאת   במסגרת   שיתוף פעולה   של   המרכז   עם   מדור   טל"מ  ( טיפוח   לימודי   מזרחנות ) בענף   איתור   של   חמ"ן . עלון   מידע   -   NEWSLETTER   -   מל"מ באנגלית בראשית   השנה   החדשה   הפיץ המל"מ   עלון   מידע   באנגלית ( NEWSLETTER )   ובו   תמצית האינפורמציה   שפורסמה   במהלך שנת   2005   בביטאוני   מל"מ .   את העלון   ערכה   סמדר   תימור ,   והוא מוצג   גם   באתר   האינטרנט   של המל"מ .   העלון   מופץ   בחו"ל לידידי   המל"מ   וגורמים   חדשים בנוספים .   בכוונתנו   לקבל   משוב מהקוראים   ולהפיץ   עלוני   מידע נוספים   במהלך   השנה . אתר   לזכרו   של   מקס   בינט   ז"ל מישל   דגן   בינט   יזמה   הקמת אתר   אינטרנט   לזכרו   של   אביה מאיר   מקס   ז"ל ,   אשר   נפל במילוי   תפקידו   המודיעיני במצרים . כתובת   האתר : www . meirmaxbineth . org מתרשומות   הדיונים   של   ההנהגה   הישראלית   בעת   המשבר , שתוכנן   פורסם   באחרונה ,   עולה   כי   שתי   הדאגות   החמורות ביותר   של   הממשלה   והצבא   היו   מהתערבות   סובייטית ישירה   ומהתקפה   על   הכור   בדימונה .   אחד   הדחפים   החזקים ביותר   למכת   הפתיחה   של   ישראל   היו   שתי   טיסות   ביון   של " מטוס   מסתורי )  " כדברי   אתר   חיל   האוויר )  מעל   המתקן , ב17-   וב26-   במאי .   פרטים   מוסמכים   על   הטיסות   הללו   לא פורסמו   מעולם ,   אך   הגרסאות   השונות   והסותרות   שכן הופיעו   ואשר   מעידות   על   מהירות   וגובה   חריגים   של המטוסים ,   שמנעו   את   יירוטם ,   גרמו   לנו   להטיל   ספק   בזיהוים המקובל "   : כנראה"   מיג21-   מצריים .   וזה   הוליך   אותנו   לראיות פוזיטיביות   אשר   לזהותם   של   המטוסים . הזיהוי   המוטעה   במאי   67   מובן   בדיעבד ,   מאחר   שלמודיעין המערבי   נודע   לראשונה   על   קיומו   של   מטוס   סובייטי   מתקדם הרבה   יותר ,   שייקרא   לימים   מיג , 25-   רק   ביולי   של   אותה שנה .   אך   מקורות   רוסיים ,   לרבות   טייסי   הניסוי   של   הדגם הזה ,   מעידים   שהוחל   בניסויו   המבצעי   כבר   באפריל ,   כי שניים   מאבות   הטיפוס   הוצבו   לשם   כך   במזרח   התיכון   וכי נעשו   בהם   לפחות   שתי   טיסות   מעל   ישראל . על   סמך   ניתוח   מדוקדק ,   הסקנו   שמדובר   בטיסות   מעל דימונה ,   שביצעו   טייסים   סובייטיים ,   בהנחיה   ישירה ממוסקבה . אם   כן ,   ל מה   הן   נועדו ?  על   עצם   קיומו   וצורתו   של   המתקן ניתן   היה   ללמוד   מלווייני   ביון   וממקורות   אחרים .   אך   רק טיסות   כאלה   היו   יכולות   לבחון   את   טילי   ה'הוק'   שהגנו   על הכור . במפות   המבצעיות   שהוכנו   בשביל   מפציצי   מצרים וברית-המועצות   סומנה   מטרה   זו   רק   כאתר   של   'הוקים . ' ובעיקר :   הופעתו   של   מטוס   בלתי   מוכר   -   בעל   ביצועים אימתניים   שלא   היה   לישראל   או   למערב   כל   מענה להם   -   מעל   האובייקט   הרגיש   ביותר   בארץ ,   הייתה   ההתגרות האולטימטיבית   בישראל   כדי   שתרים   סוף-סוף   את   הכפפה ותפתח   במלחמה   "תוקפנית . " בכך   ההתגרות   השיגה   את   מטרתה ,   אלא   שישראל   הגיבה בצורה   ובעוצמה   שהסובייטים   לא   שיערו ,   מתקפת-הנגד הערבית   שתכננו   הסובייטים   לסייע   בה   לא   התממשה ,   והסוף ידוע . מיג   25 הזיהוי   המוטעה   במאי   67   מובן   בדיעבד ,   מאחר   שלמודיעין המערבי   נודע   לראשונה   על   קיומו   של   מטוס   סובייטי מתקדם   הרבה   יותר ,   שייקרא   לימים   מיג , 25-   רק   ביולי של   אותה   שנה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר