|
עמוד:34
מזווית אישית פרקים מעבודת המודיעין שנהיו למורשת , ושפרסומם היום לא יפגע בביטחון המדינה . הקוראים מוזמנים לחלוק עמנו את פעילותם בעבר , למען הדורות הבאים החמאס - טוב או רע ליהודים אברהם בן צבי * שלום נחתם בין אויבים לשעבר ובין ממשלות חזקות ויציבות בהווה , שבאו לכלל מסקנה שאין כל טעם בהמשך המצב הנוכחי וכי רק שלום יביא לידי פריחה כלכלית , עצמאות , ביטחון ועתיד טוב יותר לדורות הבאים יום חמישי 26 בינואר 2006 יירשם כציון דרך משמעותי במזרח התיכון . המהפך שהתרחש עם סיום ספירת קולות המצביעים לרשות הפלסטינית ועליית כוחו של החמאס , גרמו לזעזוע בקרב כל הגורמים המשפיעים על סדר היום באזורנו . אף אחד לא חזה את התוצאות , וגם מנהיגי החמאס עצמם לא ציפו להן . עם עיכול תמונת המצב , הגיע שלב התגובה . כולם , מלבד הנהגת החמאס כמובן , ניתחו את המצב החדש והתבטאו בכל אמצעי התקשורת על כך שההנהגה הנבחרת תגרום להפסקת השיחות בין ישראל לרשות כפי שהתנהלו עד כה , מאחר שאמנת החמאס דוגלת בהשמדת מדינת ישראל ודרכה היא דרך הטרור . כעת הזמן להתאפס , להוריד מהלך ו"לעשות חושבים . " יש לדון במצב החדש בכובד ראש ולברר אם איננו מחמיצים כאן הזדמנות פז לשינוי דרמטי באזורנו , ורק לאחר דיון מעמיק וממצה , לקבל החלטה על דרך הפעולה להשגת התנאים הטובים ביותר בעבורנו . להלן אעלה נקודות למחשבה ובסיס לדיון מעמיק בנושא . הגעתי לידי מסקנה כי המהפך ברשות הוא הדבר הטוב ביותר שקרה באזורנו זה זמן רב . מצב זה , בתוך זמן לא רב , יפתח את הדרך להידברות ממשית בין מדינת ישראל לרשות הפלסטינית לפתרון הסכסוך באזור . מסקנה זו עולה מתוך העובדות האלה : . 1 תנועת החמאס נבחרה בבחירות דמוקרטיות ולגיטימיות . . 2 התנועה הנבחרת היא שתעמוד בראש הממשלה הפלסטינית . . 3 שיחות שלום בין מדינות נערכות עם ממשלות , ורק הן מוסמכות לחתום על הסכמי שלום מחייבים . . 4 רק ממשל חזק ויציב יכול לקבל החלטות חשובות וויתורים הדדיים שיניעו את המשך השיחות ואשר יביאו הסכם שלום בר קיימא . . 5 ממשלת ישראל לא תשב לשולחן הדיונים עם הנהגה שאינה מכירה בה ואף דוגלת בחיסולה . הנחות בסיסיות שיש להביא בחשבון : . 1 העם הפלסטיני מאס בהנהגת הרשות הקודמת , מנגע השחיתות שפשט בה ומחוסר יכולתה לשפר את רמת החיים של אזרחיה , ואילו תנועת החמאס התקבלה ברחוב הפלסטיני כאחת שתוכל לשנות את פני הדברים ולהביא רווחה לעם הפלסטיני . . 2 לתנועת החמאס יש "קבלות" על יכולתה בתחום הצבאי כנגד ישראל , והיא נתפסת כהנהגה בעלת יכולת להגיב על הכיבוש הישראלי . . 3 הנהגת החמאס לא התכוונה ליטול את האחריות להקים ממשלה חדשה , אלא הסתפקה בהשגת מעמד שיחזק אותה ויאפשר לה להשתתף בקבלת החלטות מדיניות ובחיסול השחיתות ברשות . . 4 אין בגבולות הרשות הפלסטינית משאבים טבעיים , כלכלתה עומדת על כרעי תרנגולת ושיעורי האבטלה גבוהים . כלכלתה מבוססת על סיוע ממקורות חיצוניים , ובתחומים מסוימים ממדינת ישראל באופן ישיר . . 5 יש בהנהגת החמאס אנשים שע רים למצב העדין שהם נתונים בו : אמנתם הדוגלת בחיסול מדינת ישראל והגדרתם כארגון טרור על ידי אומות העולם מצד אחד , והמשך הסיוע הכלכלי ממדינות אלו , שעליו נשענת הרשות הפלסטינית מצד אחר . למרבית האירוניה , הוטל על תנועת החמאס , ללא הכנה , להקים ממשלה , לגבש מדיניות חוץ שתעמוד בקריטריונים בין-לאומיים מקובלים , לקבוע מדיניות פנים לאיחוד העם הפלסטיני ולדאוג לרווחתו הכלכלית . שלא כמו איראן בעלת המשאבים הטבעיים המחזיקים את כלכלתה , הכלכלה הפלסטינית נשענת על כספים ממקורות חוץ , בעיקר מארצות-הברית וממדינות אירופה ובתחומים שונים גם ממדינת ישראל . * רס"ן ( מיל avibenz @ zahav . net . il ( '
|
|