ההתאבדות במסורת האסלאמית

עמוד:23

של המדיניות היה להטיל אימה על אויבים אחרים . פרטים מעטים ידועים על דרכי גיוסם ואימונם . הם זכו לשבחים על גבורתם מצד אנשי הדת שמסביבם . בזמננו : אימוץ הג'יהאד החמאס היא תנועה אסלאמית מבית מדרשם של האחים המוסלמים . אחת התרומות העיקריות של האחים לתחייה האסלאמית של הדורות האחרונים הייתה פיתוח התפיסה של האיום התרבותי הנשקף לעולם המוסלמי מן המערב " הצלבני . " על-פי תפיסה זו נתון העולם המוסלמי במצור ובסכנה קיומית . הפתרון טמון בתחייתה של המדינה האסלאמית הגדולה שתוכל להתמודד באיום התרבותי המערבי בהיותה מושתתת על שלטונה הבלעדי של ההלכה . האחים המוסלמים פיתחו גישה שלפיה המאבק האסטרטגי להקמתה מחדש של המדינה האסלאמית משולב בהגנה עצמית מפני המלחמה המנוהלת באסלאם על ידי המערב ונושאי דגלו . הוגי דעות ומנהיגים של רוב התנועות האסלאמיות הערביות העלו על נס את הג'האד בניסיון לדמות את פעילותם להתפשטות המדינה האסלאמית הראשונה מימי הנביא , ותוך כדי ראיית הג'האד של הנביא כדגם לחיקוי בימינו . יש תנועות שאף מאפיינות את מציאות החיים הנוכחית של העולם הערבי והמוסלמי כשקיעה לתוך תקופת "הבערות" ( ג'אהליה ) בדומה לתקופה שלפני האסלאם : "הבערות של המאה העשרים" ( ג'אהלית אל-קרן אל-עשרין . ( במציאות הפוליטית-חברתית בעולם הערבי בדורנו נעשה הג'האד למאבק שאינו מבוצע על ידי מדינות אלא על ידי תנועות אסלאמיות עממיות . מרביתן רואות במאבק בשליטים או במשטרים " מוסלמיים , " אך לא "אסלאמיים" כהגדרתן - ג'האד לכל דבר . אך כולן רואות במאבק ג'האד כאשר הוא מכוון נגד "הכופרים , " בין שהם בני התרבות המערבית בכלל ובין שהם אותו החלק ממנה המוגדר כתוקפן כלפי העולם המוסלמי . על אחת כמה וכמה המאבק בישראל , כמדינה יהודית , כחזית הקדמית של התרבות המערבית " הכופרת , " או כמי ש"כובשת אדמה מוסלמית מקודשת , מגרשת מוסלמים מאדמתם ועושקת את הנשארים בה . " הטרור פיסגת הג'יהאד אפשר לקבוע כי אחת ההצלחות הגדולות ביותר של התנועות האסלאמיות בדורנו היא בניתוב מרבית החוזרים בתשובה לתפיסתן הדתית הייחודית . דבקותן של כמה מן התנועות הערביות הסוניות הרדיקליות - כגון קבוצת הג'האד האסלאמי הפלסטינית או ארגון אל-תוחיד אל-אסלאמי בלבנון - ברעיונות שמקורם במהפכה האסלאמית באיראן , חיזקה גם היא את נטייתן להכריז על ג'האד שאיננו בהכרח על-פי כל הכללים שהיו נהוגים באסלאם הסוני האורתודוקסי , ואיננו מותנה בקיומה של מדינה אסלאמית שבראשה ח'ליפה . בראשית 1988 דנה הנהגת האחים המוסלמים בסוריה , כנראה לראשונה , בשאלה אם להתיר התאבדות למען מטרות פוליטיות . בפרסום חשאי שהפיצה התנועה לאחר דיונים של מורי הלכה נכתב : ההלכה האסלאמית שוללת מיסודה את ההתאבדות . חכמי ההלכה לא דנו בעבר בנושא ההתאבדות משום שלא התעורר צורך בכך . ואולם תנועות חשאיות הסוטות מדרך האסלאם דנו בנושא והתירו אותו מחמת הנסיבות , מאחר שהמוסלמים בארצותיהם ניצבו לפני סוגיה זו שעלתה על סדר יומם . לאחר חילופי דעות בין אנשי דת בכירים הם גיבשו חוות דעת שלפיה אם למוסלם ישנם סודות מסוכנים ונפילתם בידי האויב עלולה לסכל את תכניות המוסלמים או לגרום למותם , אזי מותר למוסלם להתאבד . ברם , אם אין לו סודות אל לו לשלוח יד בנפשו . ביטאון הג'האד האסלאמי הפלסטיני אל-אסלאם ופלסטין מספטמבר 1988 נועד לשמש כחומר הדרכה לעצורים ולנחקרים אסלאמיים בחקירה של המודיעין הישראלי כיצד לעמוד בחקירה ולא להישבר ולהסגיר את סודות הארגון . בין השאר נכתב בו : כיצד נוכל לזעזע את יסודות היהירות היהודית בישראל אם המג'אהד הכבול והמוכה בשוטים לא יירק את שיניו ואת דמו בפני האויב ? כיצד נחדיר ללב האויב את האימה מן האסלאם והמוסלמים בדורנו , אם לא יראה אותנו מבקשים את המוות במערכות כמו בשירת העינויים ? רק אם הוא יתקשט ברוח ההקרבה העצמית למען אללה ולא יחפש תחת העינויים דבר כלשהו מענייני העולם הזה זולת ההגעה אל הקבר כשסודותיו עמו . רק זה יאפשר לו לעמוד בגבורה , לא לברוח ולנצח את רצון האויב . לקבוצות אסלאמיות רדיקליות אין ולא הייתה בעיה לספק לעצמן הכשר אסלאמי הלכתי או רעיוני לפעילותן האלימה מסרים על קירות בתים בכפר פלסטינאי , הנוער מתחנך לראות במתאבדים סמל לחיקוי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר