|
עמוד:46
נוער חוקר החמאס - מארגון דתי חינוכי לארגון טרור תקציר מחקרו של ליאור אבוט מה היו התנאים החברתיים , התרבותיים והפוליטיים בעזה שבגללם הקים אחמד יאסין את ארגון אל-מוג'מע אל-אסלאמי , ארגון דתי שעסק בחינוך בראשית דרכו ? מדוע נהפך לארגון הדוגל בפעילות טרוריסטית ולפי משנתו אין לבעיה הפלסטינית פתרון אלא בג'יהאד ? תקציר מחקרו של ליאור אבוט , שזכה בפרס "קרן ענבר" לשנת 2002 כעשור שנים ביסס ארגון החמאס את מעמדו בחברה הפלסטינית והשריש את משנתו בקרב ההמונים בחינוך ובהטפה דתית . הארגון ראה שליחות בהגנה על ערכיה הדתיים של החברה הפלסטינית המוסלמית . את הצורך בחינוך תלה בעובדה שישראל מנעה אותו מהאוכלוסייה הפלסטינית , בכוונה תחילה , כדי להנציח את הבערות . בפרוץ האינתיפאדה ב1987- שוכנע אחמד יאסין , ראש ארגון החמאס אז , שהבשילו התנאים בקרב האוכלוסייה הפלסטינית לפעול בשטח ולעבור למאבק מזוין בישראל , כדי להשפיע על מטרות המאבק הפלסטיני ועל ההתפתחויות באזור . אחמד איסמאעיל יאסין - מקים ארגון 'אל-מוג'מע' ומנהיגו התבלט בזירה הציבורית כבר ב , 1978- כשהקים את אגודת ' אל-מוג'מע אל-אסלאמי' בראשותו . בתקנון האגודה הוצבה המטרה להפיץ את דת האסלאם , המוסר והמידות הטובות , לטפל בחברה ולהעניק שירותי בריאות וסיוע לנזקקים . הפעלת כוח לא הוזכרה אז . הממשל הישראלי אישר את הבקשה ב , 1979- בהתעלמו מאזהרת ראשי הממסד הדתי המוסלמי שפעילי אל-מוג'מע נמנים עם שרידי האחים המוסלמים , ובסברו שאין הגוף מזיק ואף יוכל להעמיד מאבק לגיטימי לשליטה בעזה , למול אש"ף , בלי שיאיים על הממשל עצמו . ארגונו של יאסין צבר כוח , וכבר ב1982- ארגן אל-מוג'מע הפגנות המוניות אלימות בעזה . יאסין החל נוגס בסמכויות הארגונים הלאומיים והמנהל האזרחי ברצועת עזה . מקור נוסף לכוח הגיע מתרומות וצדקות ' - זכאת . ' בכספים אלה נבנו יותר מ100- מסגדים בעזה , וסביבם מרכזי תרבות ומועדוני נוער שהפכו לתשתית ארגונית לאל-מוג'מע אל-אסלאמי . אוכלוסיית עזה שהייתה כמעט כולה מוסלמית נעשתה דתית . בה בעת ניצח "הגוש האסלאמי" את אש"ף בבחירות לאגודת הסטודנטים באוניברסיטה האסלאמית , וכך דחק את הסגל המזוהה עם אש"ף מההשכלה הגבוהה . הוא גם איים על הסמכות הדתית כשהשתלט על הוואקף בכ20- מסגדים בעזה , שהיו באחריות הממסד הדתי , וכינה אותם על שם 'עז א-דין אל-קסאם , ' המנהיג המיתי שממנו שאב את השראתו . את נעימות הקוראן של הוואקף החליפו כעת נאומי נאצה כנגד ישראל . בשנים אלה החל הארגון לצבור נשק ולשלוח חברי ארגון לרכוש נשק ולהתארגן למאבק בישראל . בישראל הובן כי "הגולם קם על יוצרו , " ו-ב 1984 נאסר יאסין באשמת החזקת נשק ל13- שנים , אך שוחרר ב1985- בשל עסקת ג'יבריל . עם שחרורו הצהיר שבכוונתו להתפנות לעבודת קודש של חינוך וחברה וכי הוא מסיר ידיו מהפוליטיקה . אלא שכבר ב1986- הקים את ארגונו מחדש . ' אל-מוג'מע אל-אסלאמי' נעשה לתנועה פוליטית מיליטנטית . ניסיונות צה"ל לבלמו גרמו להתנגשות חזיתית בין צה"ל ל'אל-מוג'מע אל-אסלמי' כבר במרס , 1986 ובאוקטובר , לפני פרוץ האינתיפאדה , הפיץ הארגון כרוזים שקראו לשינוי המדיניות כלפי ישראל ולהקמת זרוע מיליטנטית אלימה של האחים המוסלמים . אז שונה שם הארגון , לפי הוראת יאסין , ל'חמאס , ' ראשי תיבות של "חרכת אל-מוקאומה אל-אסלאמיה" שפירושה "תנועת ההתנגדות האסלאמית" או התלהבות , רוח קרב , לחימה . תנועת האחים המוסלמית קבעה במצעה הארגוני ( מה18- באוגוסט ( 1988 שמטרתה לכבוש את כל ארץ-ישראל ולהקים אומה ערבית מוסלמית , בלי גבולות לאומיים . לכן בשלב הראשון היא קוראת לשחרור פלסטין ולהחלת משטר מוסלמי עליה , לקראת איחוד עם משטרים מוסלמיים שיקומו במדינות שכנות . פועל יוצא - לעולם לא תושג פשרה טריטוריאלית בשאלת פלסטין , ואדמת פלסטין כולה היא לנצח אדמת קודש לאסלאם . מכאן שאידאולוגיית ה'חמאס' קוראת לג'יהאד או לטרור אלים להשגת מטרת האסלאם . ה'חמאס' נולד בעת משבר שחל בתנועה הלאומית הפלסטינית ושיאו בפרוץ האינתיפאדה ברצועת עזה ובגדה המערבית בדצמבר . 1987 החמאס הציג תפיסת עולם ואסטרטגיה מדינית שונה , ובה הבטחה לתיקון ותקווה להשגת המטרה הלאומית הנכספת , במקום הזרם הלאומי-חילוני בהנהגת אש"ף שנכשל במשימתו . בשעה שאש"ף נתפס כמי שזנח את המאבק המזוין והיה נכון לפשרה טריטוריאלית שתשאיר לפלסטינים רק חלק קטן מפלסטין המנדטורית , הקנה ה'חמאס' למושגי הלאומיות הפלסטינית משמעות דתית שעלתה בקנה אחד עם חוויות הפלסטינים שבשליטת ישראל , וכיוונה למאוויים הפוליטיים העמוקים ביותר של שלהם . ה'חמאס' הציג תפיסת עולם ואסטרטגיה מדינית ובה הבטחה לתיקון ותקווה להשגת המטרה הלאומית הנכספת , במקום הזרם הלאומי-חילוני בהנהגת אש"ף שנכשל במשימתו ליאור אבוט , בוגר תיכון חדש ע"ש יצחק רבין - תל אביב
|
|