יעקובה כהן: ממעצבי המודיעין הישראלי

עמוד:19

בקיבוץ   כנרת .   אז   עוד   לא   נקרא   הפלמ"ח   בשמו ,   ורק   אחרי שגויסו   לכוחותיו   שש   פלוגות   נקרא   שמו   פלמ"ח .   יעקובה היה   בפלוגה   א'   שמטרותיה   היו   ערטילאיות   כמו   קיומו   של הארגון   עצמו "   : לשרת   את   עם   ישראל   בבוא   היום ,   ובינתיים להתאמן   ולעבוד   בקיבוץ   למחייתם . " הפלוגה   של   יעקובה   ישבה   בדורות   שבדרום   וחיכתה   לרומל . נחום   שריג ,   אז   מפקד   הפלוגה ,   הבחין   בנתונים   האישיים של   יעקובה   הצעיר   והתרשם   מיכולתו   לשוחח   עם   הבדווים ולבוא   עמם   בדין   ודברים   בערבית   מקומית .   הוא   ביקש   ממנו שיצטרף   למחלקה   הערבית   של   הפלמ"ח   בח'ריבה ,   בסודי סודות .   יעקובה   נענה   לבקשה   ועזב   את   דורות   לטובת ח'ריבה . בח'ריבה ,   על   הר   הכרמל ,   מעל   חורשת   הארבעים ,   עמד   בודד בית   אבן   מתקופת   העות'מאנים ,   וסביבו   חצר   מוקפת   חומה . שם   הוא   פגש   את   מפקדו   החדש ,   יצחק   חנקין ,   שנחשב למומחה   בענייני   ערבים .   הכשרת   המחלקה   הייתה   אז מצומצמת ,   סיפר   יעקובה ,   והם   בעיקר   עבדו   בחציבה   ב'נשר' ביום ,   ושמרו   על   המחצבה   בלילה .   רק   בין   לבין   למדו   ערבית מדוברת   מספר   לימוד   שהיה   כתוב   בעברית ,   אך   מכיוון שהערבית   הייתה   שגורה   בפיו   לא   נזקק   לו   כלל .   לכתוב   הם לא   למדו ,   ורק   מאוחר   יותר   הוא   רכש   מיומנות   זו . כך   החל   יעקובה   הנער   בדרכו   כמסתערב   במחלקה   הערבית של   הפלמ"ח .   המחלקה   הייתה   חשאית   וכל   שידעו   חבריה היה   כי   עליהם   לעבוד   עבודה   פיזית   קשה   למחייתם ,   מבודדים על   ראש   הר ,   בעוד   המחלקה   הערבית   המקבילה   ב'הגנה , ' שחבריה   היו   כפופים   לבריטים ,   אומנו   ומומנו   וחיו   חיים טובים   בעיר . לאחר   חצי   שנה   בח'ריבה   הועבר   יעקובה   עם   פלוגתו   לזורע ומשם   לאלונים .   באלונים   החלו   ללמוד   ערבית   מדוברת וכתובה ,   דת   ותרבות   אסלאמית .   לימודי   הדת   והתרבות   היו דלים ,   ואלון   שהיה   ער   לעובדה   זו   שלח   את   אחד   מחברי הקיבוץ   אל   השיח'   של   מסגד   אל-אקצה   בירושלים ,   שילמד מפיו   את   הקוראן ,   התפילות ,   החדיס  ( התורה   שבעל-פה , ( השירה ,   ההווי   והמנהגים .   אחרי   שלושה   חודשים   חזר   החבר והחלה   תכנית   הכשרה   ברמה   אחרת   לגמרי ,   שכללה   את   כל התכנים   העיוניים   ואף   מערכת   תלבושות   ותחפושות   כדי להתערות   בקהילה   הערבית . גם   לאחר   הכשרה   זו   עוד   לא   ידעו   אנשי   'ההגנה'   והפלמ"ח בוודאות   עד   כמה   מסוגלים   אנשיהם   למלא   את   התפקיד שיועד   להם .   תחילה   נטל   יעקובה   משימות   ריגול   ומעקב בקרב   הקהילה   הערבית   בגליל   העליון ,   בעיקר   אחר   ראשי הוועד   הערבי   העליון .   הוא   וחבריו   נהגו   לעקוב   אחר   אישים ומנהיגים   מוסלמיים ,   סיפר   יעקובה ,   עד   שידעו   את   סדר יומם   על   בוריו   והיו   יכולים   לחסלם   ברגע   פקודה . אלא   שחששות   הארגון   הם   דבר   אחד ,   וציפיות   יעקובה מעצמו   דבר   אחר   היו .   יעקובה   התאפיין   במיוחד   ב"פעילות הנוספת"   שנהג   לתכנן   בעצמו .   הוא   לא   הסתפק   בהוראות מלמעלה   והחליט   שלאחר   כל   האימונים   הללו   עליו   לנסות להשתחל   למסגד   ג'ירני   בחיפה   ולהתפלל   כאחד   המוסלמים , וכך   היה .   כשהגיעה ,   מהר   מאוד ,   השמועה   ליגאל   אלון ,   הוא נדהם   מאומץ   לבו   של   יעקובה   ופקפק   בסיפורים .   אחרי שבוע   אתגר   את   יעקובה :   הוא   רצה   לראותו   במו   עיניו   נכנס שוב   למסגד .   יעקובה   נענה   לאתגר :   ביום   שישי   הבא   חלף על   פניו   של   אלון   בדרכו   למסגד ,   התפלל   ויצא . יעקובה ,   גיבור   השעה ,   נתבקש   לדווח   בפרוטרוט   על   החוויה , על   המנהגים   ועל   מה   שראה   וכן   להכין   את   חבריו   להיכנס למסגדים   ולהתפלל .   מאז ,   בכל   יום   שישי   היו   הבחורים נכנסים   למסגדים ,   מתפללים   ומאזינים   לדרשות   ולהטפות של   הסתה   ביהודים .   יעקובה   וחבריו   היו   יוצאים   מהמסגדים ומדווחים   מי   השיח'   שהתלהם   ביהודים ,   מה   אמר   וכדומה . יעקובה   דחף   עוד   את   גבולות   הסיכון ,   וכפורץ-דרך   היה הראשון   שחדר   ל'קובת   אל-סחרה )  ' כיפת   הסלע )  ולמסגד אל-אקצה ,   להתפלל . הסוכן   יעקובה   החל   מעצב   לעצמו   את   דרכו   ואת   גבולות יכולתו .   את   תעלולי   הנעורים   החליף   כעת   במטרות אסטרטגיות   של   לוחם .   כך   החליט   שעליו   להשיג   תעודת זיהוי   אותנטית   של   ערבי   מוסלמי .   לצורך   כך   שוטט   בסמטאות ירושלים   וחיפש   מידע   על   אדם   שייאות   להנפיק   לו   תעודה כזאת .   כעבור   זמן-מה   שמע   מפי   ערבים   שעבדו   בנמל   יפו שיש   בתל   א-ריש   שיח'   ש"יסדר   לו   תעודות . "   לשם   כך   היה עליו   להמציא   תמונה   שלו ,   חתומה   בידי   מוכתר   שמכירו . לקח   יעקובה   תמונה   ופנה   למוכתר   ביפו .   הציג   עצמו   כערבי מסוריה   שמחפש   עבודה   בפלסטינה ,   אך   אינו   מוצאה   משום שאין   לו   תעודות .   נתרצה   השיח'   וחתם   על   התמונה .   בצהרי היום   כבר   הייתה   לו   תעודת   זיהוי   של   ערבי   מוסלמי   מסוריה ושמו   ג'מיל   מוחמד   רושדי .   באותו   שבוע   ארגן   גם   לחבריו לפלוגה   תעודה   כזאת . ראשי   הפלוגה   כבר   הבינו   מאיזה   חומר   קורץ   יעקובה ,   ולכן כשהחליטו ,   לראשונה   בתולדות   הפלמ"ח ,   לשלוח   מישהו להיטמע   באוכלוסייה   הערבית   לתקופה   ארוכה ,   פנו   אליו כמובן .   יעקובה   הסכים   לעבוד   כחורני   בנמל   חיפה   עם פועלים   ערבים   מדלת   העם   של   שכם ,   טול   כרם   וג'נין .   יום אחד ,   בעודו   מתכונן   למשימה ,   קיבל   פתק   שנתלש   מפנקס רשימות   ובו   כתוב "   : נושא   מכתב   זה   הוא   מאנשי   שלומנו . אנא   דאג   לו   כמוסכם   לעבודה   בנמל   חיפה .   על   החתום , יצחק   שדה . "   הפתק   כוון   לאבא   חושי   שהיה   אז   ה"מלך"   של חיפה   וכל   יכול   בנמל .   יעקובה   החליף   את   מלבושיו   בג'קט קרוע   ובמכנסיים   מאובקים ,   שם   לראשו   כאפייה ,   ומרח שיערותיו   בברלנטין   ליצור   רושם   של   ערבי   כפרי   שמגיע לעיר   הגדולה   נרגש . שלושה   חודשים   עבד   יעקובה   כחורני   בנמל .   הוא   נשא   על גבו   שקי   סחורות   כסוור   ועשה   כל   עבודה   פיזית   קשה   אחרת שהטילו   עליו ,   תמורת   30   גרוש   ליום .   הוא   ישן   עם   שאר החורנים   בחנויות   מקומיות ,   על   בגדיו   שהונחו   מגולגלים ברצפה   הקרה ,   אכל   מזון   בסיסי   של   פיתה   ערבית   בפלפל , אך   יותר   מכול   סבל   מחוסר   ההיגיינה   האישית . יעקובה   היה   רעב   וראשו   נתמלא   כינים .   הוא   נאלץ   ללמוד לבלוע   את   גאוות   הפלמ"חניק   שאפיינה   אותו   ולסבול   את יחסם   של   היהודים   כלפיו   כאל   חורני   לכל   דבר .   לאחר שלושה   חודשים   נשבר   יעקובה   ודרש   ממפעילו   לשחררו מהמטלה ,   שכן   לא   היה   בה   תכלית   מודיעינית   אלא   תרגול ההתבוללות   בערבים ,   ואין   ספק   שהצליח   בה .   סוף   טוב הכול   טוב ,   יעקובה   שוחרר   ממשימתו   והובא   היישר   לביתו של   יצחק   שדה ,   וזה   אישר   שמילא   את   תפקידו   נאמנה   ועמד במבחן . בתפקידם   כמסתערבים   שוטטו   יעקובה   וחבריו   ברחבי הארץ   כערבים   ואספו   מידע   מודיעיני   שלא   היו   יכולים את המנטליות הערבית למד כנער שובב במיוחד , שנהג לגנוב זיתים מכרמי השיח' באדר ולהתגושש עם הנערים הערביים השכנים הוא נאלץ לבלוע את גאוות הפלמ"חניק שאפיינה אותו ולסבול את יחסם של היהודים כלפיו כאל חורני לכל דבר

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר