"צה"ל מנוע מלחקור את מערך המודיעין בכללותו"

עמוד:13

אסון ;  כשל   שנבע   מן   העובדה   ששירותי   המודיעין   לא   נערכו כראוי   מבעוד   מועד   מבחינת   סדר   העדיפויות .   האחריות לכשל   הזה   נופלת   בחלקה   גם   על   הדרג   המדיני ,   היינו   ראשי הממשלות   ושרי   הביטחון   של   העשור   האחרון ,   שנמנעו מלכוון   את   שירותי   המודיעין   ולהנחית   עליהם   סדרי   עדיפויות חדשים . בסוגיית   מקומו   של   האתגר   הגרעיני   בסדר   העדיפויות   העברנו בדוח   מסר   חד   כתער :   אם   קיים   חשש   להתפתחותו   של איום   גרעיני   על   ישראל ,   הוא   צריך   לקפוץ   לראש   סדר העדיפויות .   בנושא   זה   החשוב   גובר   על   המיידי .   כוועדת החוץ   והביטחון   של   הכנסת   לא   נסכים   להשלים   עם   מצב שמדינה   עוינת   בפוטנציה ,   מדינה   ערבית ,   מתקדמת   בכיוון הגרעיני   בעוד   אנו   איננו   יודעים .   האיום   הזה   צריך   להיות בראש   סדר   העדיפויות ,   אף   שהטרור   לוחץ   יותר   ביום-יום . המסר   השני   שהעבירה   הוועדה   קשור   לראשון :   יש   לטפל במבנה   של   מערך   המודיעין   הישראלי .   כמה   שנים   אפשר להמשיך   ולומר   ש'אילו   היינו   מקימים   את   מערך   המודיעין מחדש ,   היינו   בונים   אותו   אחרת ,   אבל   עכשיו   כמובן   אסור להזיז   אבן ,   כי   אנחנו   בעיצומה   של   המלחמה ? ' הוועדה   הגיעה   לידי   מסקנה   שלא   נכון   למתוח   את   תחומי העיסוק   של   המודיעין   הצבאי   המשובח   של   צה"ל ,   היינו   את אמ"ן ,   גם   למודיעין   מדיני-אסטרטגי   ולמודיעין תעשייתי-גרעיני .   הרי   הדרישה   משירותי   המודיעין   היא לחשוף   את   נושא   הגרעין   לא   בשלב   הנשק   המבצעי   אלא בשלבי   הפיתוח   והמחקר   ובהקמת   התעשייה   הגרעינית , ובשלב   כינונם   של   הסכמים   חשאיים   בין   מדינות   העוסקות בפלורפירציה .   בשלבים   כאלה   אין   מדובר   במודיעין   צבאי קלסי ,   ולפיכך   סברה   הוועדה   שהנהגת   התחום   הזה   צריכה להיות   בידי   גוף   חיצוני   לצה"ל   שיש   לו   ראייה   גלובלית   ודגש יומינטי   חזק ,   כמו   ה"מוסד . " נימוק   נוסף   לעניין   זה   הוא   הנימוק   הגאוגרפי .   המודיעין הצבאי   הקלסי   מכוון   לספק   לצבא   התרעה   מפני   מלחמה , בהתבסס   על   איסוף   נתונים   ועובדות   ולאו   דווקא   על   הערכות מדיניות ,   כמו   גם   לגלות   את   יכולותיו   הצבאיות   של   הצד האחר   ולייצר   לכוחות   הלוחמים   התרעות   ומטרות   בעת מלחמה .   מכאן   שמודיעין   כזה   נבנה   מלכתחילה   באוריינטציה של   טווחים   קצרים   ובינוניים ,   ולאו   דווקא   באוריינטציה גלובלית . הוועדה   מצאה   שמן   הראוי   להבדיל   בין   העיסוק   במודיעין מדיני-אסטרטגי   ובין   העיסוק   במודיעין   צבאי   גרידא ,   הן מבחינת   נושאים   והן   מבחינת   טווחים .   לשון   אחר :   להפוך את   ה"מוסד"   לגוף   שייטול   את   ההנהגה   והאחריות   בנושאים ששויכו   לאמ"ן   עד   היום . המסר   המרכזי   השלישי   כלל   ביקורת   על   הדרג   המדיני . הוועדה   מצאה   שקהילת   המודיעין   מכווינה   את   הממשלה בהרבה   נושאים ,   אך   הממשלה   מצדה   מועלת   בתפקידה   ולא מכוונת   את   קהילת   המודיעין   די   הצורך .   אנו   מצפים   שהדרג המדיני   יגדיר   את   סדרי   העדיפויות   באופן   ברור   יותר ,   ועליו לשקול   בינו   לבינו :   מה   בכלל   בסדרי   עדיפויות ?  במה   מוכנים להסתכן ?  איך   בונים   את   הכוח   לחמש   או   עשר   השנים הבאות ?  מה   נצטרך   אז ?  לאילו   טווחים ?  אילו   מדינות   נצטרך לכסות ?  עד   איפה   ובאיזה   סוג   כיסוי ?  כל   הדברים   האלה בסופו   של   דבר   הם   ההנחיה   הכללית   שצריכה   לבוא   מהדרג המדיני . ומאחר   שמצאנו   כי   חלק   מהקושי   נעוץ   בעובדה   שהממשק שבין   הדרג   המדיני   ובין   שירותי   המודיעין   אינו   יעיל ,   המלצנו לתת   לדרג   המדיני   כלים   חדשים ,   ואף   להטיל   עליו   מחויבות חדשה ,   לעסוק   בנושאים   אלה ;  וזאת   שלא   כפרקטיקה המקובלת   שלפיה   הדרג   המדיני   מסתפק   בהאזנה   לדיווחים של   ה"מוסד"   ואמ"ן   .   זה   כמובן   לא   נוח   גם   לדרג   המדיני . אחרי   הכול ,   למה   לו   להוסיף   אחריות   על   כתפיו ? אני   מבקש   לחזור   ולדון   עמך   בנקיטת   עמדה   כלפי סוגיית   גוף   האזנה .   נקיטת   עמדה   באופן   נחרץ   כל כך ,   האם   אין   בה   משום   חדירה   לתחום   הקבינט , למגרש   הרשות   המבצעת   ואולי   אף   לרשויות הממלכתיות ?

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר