|
עמוד:46
נוער חוקר הבחירה השיעית בטרור תקציר מחקרה של הילה בונדה בעבודות הזוכות בפרס "קרן ענבר" השנה הייתה עבודתה של הילה בונדה , לשעבר תלמידת בית הספר מקיף גילה בירושלים וכיום חיילת בחיל המודיעין . נושא העבודה : "המניעים האידאולוגיים והדתיים לשימוש בטרור בקרב השיעים בלבנון" בסוף שנות ה50- החלה התעוררות בקרב השיעה בלבנון . הפונדמנטליזם השיעי - תנועה אידאולוגית-פוליטית - החלה להתפתח במרכזים הדתיים של לבנון . למרות ההתפתחות סבלו השיעים בלבנון מתחושת קיפוח , בשל היותם מיעוט מדוכא בתוך העולם המוסלמי , שצל העוול ההיסטורי שנעשה לבית עלי מרחף מעליו . בשנות ה80- שיתפה פעולה הכת השיעית עם מדינת לבנון - על פי רוב מתוך הזדהות דתית , אידאולוגית , פוליטית או על בסיס אינטרסים משותפים . המרקם הפוליטי הלבנוני מתאפיין בשילוב של דת באידאולוגיה , דבר שהופך את השיעים כיום לגורם חשוב בפוליטיקה . מטרת העבודה הייתה לחקור את העדה השיעית בלבנון : האפיונים העיקריים של העדה השיעית בלבנון , ובדיקת מניעיהם לנקוט טרור . במחקר ניסיתי לבחון מהם הגורמים לשיעים בלבנון לנקוט טרור בשיטתיות להשגת מטרותיהם , וכיצד הוא משתלב בהשגת מטרות אלה . פעילות הטרור השיעי ניתנת להסבר באמצעות שני מרכיבים : האחד הוא הבסיס הדתי-אידאולוגי שבמרכזו השאיפה לכונן משטר שיעי בלבנון , גם באמצעים שאינם כשרים בעיני המערב ; היסוד האחר הוא תולדה של צרכים פוליטיים וצבאיים במאבק על השליטה , ובקבלת זכויות שוות בתחומי הדת והחברה . נמצא שלעתים , כאשר קיימת סתירה בין אינטרס פוליטי לפסיקה דתית מהותית , עשויים השיעים להעדיף את הפסיקה הדתית שמצווה על שימור החיים על חשבון האינטרס הפוליטי , ובכך למנוע את פעילות הטרור . פעילות הטרור היא לעתים תוצאת מאבקי כוח פנימיים שבין "החוגים המתונים" ובין "החוגים הרדיקליים" ( הקיצוניים . ( האחרונים מנסים ליטול מידי ה"חוגים המתונים" את השליטה בעדה באמצעות פעילות טרור . שאלת המחקר הבסיסית בעבודה היא אילו מהשיקולים עומדים בפני השיעים בפעילותם כטרוריסטים : שיקולים דתיים ואידאולוגיים או פוליטיים וצבאיים ( מאבקי כוח פנימיים . ( אני אוחזת בתזה שהצלחת השיעים בלבנון להשיג יעדים פוליטיים באמצעות טרור מעודדת את השימוש בשיטה זו ( ואין זה מיוחד לשיעים דווקא . ( כדי להוכיח את התזה , יש לדעת מהם המניעים האידאולוגיים והדתיים של השיעים בלבנון , על ידי תיאור , הבנת התהליכים וחשיפת ההתרחשויות על רקע המבנה התרבותי החברתי והאידאולוגי-דתי של השיעים בלבנון . במישור האידאולוגי ההתנהגות השיעית היא סימפטום לתהליך של שינוי - הן חברתי והן כלכלי - שמגשים את עצמו . במישור הדתי היו הפערים בין הסונים לשיעים חלק מהדלק המניע את העדה השיעית . בדיון זה מפורטים סדרת אירועים שהתרחשו מתחילת שנות ה , 60- ואשר השפיעו על התנהגות השיעים ועל אופיים . לצורך כך , בחנתי כמה היבטים בחייהם בלבנון , ובהם השפעת המהפכה באירן על השיעה בלבנון , והאצת הטרור השיעי נגד מדינת ישראל לאחר מלחמת של"ג . הצלחת השיעים בלבנון להשיג יעדים פוליטיים באמצעות טרור מעודדת את השימוש בשיטה זו חיזבאללה בבעל-בק , 2003
|
|