פרק 5: מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים: בדיקת מצב והצעות לשינוי

עמוד:139

הגדרת מודלים חינוכיים-טיפוליים מבוססים אמפירית והטמעתם בשותפות הורית באמצעות מנהלי-מקרה ברמת העבודה הפרטנית של הצוות הרב–מקצועי עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים והוריהם , מומלץ שהאגף לחינוך מיוחד ינסח בעזרת אנשי אקדמיה בכירים מודלים חינוכיים–טיפוליים מבוססים אמפירית המתייחסים לאבחנות שונות של ילדים , ויפעל להטמעתם בשטח בעזרת מנהלי–מקרה שיקבלו הכשרה מתאימה . הצלחתם של הצוותים המקצועיים בעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים והוריהם דורשת חבירה לגוף ידע גדול ומבוסס אמפירית , הכולל התייחסות גם לשיקולי עלות-תועלת . ללא ניסוח של מודלים המבוססים על גוף ידע זה ויצירת עתודה של מנהלי–מקרה היכולים להנהיג את הצוותים הרב–מקצועיים ביישום המודלים , העבודה בשטח עלולה להיות בלתי מתואמת עם ההורים . כפי שהראה מחקרה של שקד , ( 2006 ) מטפלים רבים מתקשים בעבודה עם ההורים ובגיבוש עבודת צוות המכוונת לחזון משותף . המלצתנו זו תואמת מגמה הולכת ומתחזקת במדינות מערביות רבות , לחייב אנשי מקצוע ללמוד וליישם דרכי התערבות שקיבלו תמיכה אמפירית . הוכח שאפשר ליישם מדיניות זו בתחום הטיפול בילדים הסובלים מבעיות נפשיות ובילדים בעלי צרכים מיוחדים , למרות הנטייה השכיחה של אנשי מקצוע לדבוק בתאוריות ובדרכי עבודה ישנות , גם כאשר המחקר מעיד על חוסר יעילותן . ( Chorpita et al ., 2002 ) הוכח גם שיישומה של מדיניות זו מקדמת את תוצאות הטיפול ברמה של מדינה שלמה . ( Daleiden et al ., 2006 ) המגמה של יישום דרכי עבודה מבוססות אמפירית ( evidence-based practices ) מקבלת כיום ביטוי הולך וגובר לא רק בתחום בריאות הנפש , ( Harwood & Beutler , 2008 ; Pliszka , 2007 ) אלא גם בעבודתם של צוותים מקצועיים במערכת החינוך . ( Kratochwill , 2007 ) ניסוחם של מודלים אלו מצריך ידע מקצועי ומחקרי מעמיק , ולכן הוקמו בבריטניה ובמדינות אחרות גופים ציבוריים ייעודיים המכנסים ועדות של אנשי מקצוע בכירים למטרה זו . ההמלצה הנוגעת למנהלי–מקרה עונה על הצורך לתמוך במורי השילוב כדי שיוכלו לעשות את עבודתם בלי להישחק מהר , ותואמת את המשוב שקיבלנו מנציגים של ארגוני ההורים . המלצה זו תואמת גם את מסקנותיה של "קבוצת איכות" בראשות מפקחת החינוך המיוחד , ורד דרש , שעסקה בסוגיה זו בשנת . 2005 הניסיון בהכשרת אנשי מקצוע מעיד שהצלחת ההטמעה של מודלים חדשים דורשת חשיבה ארגונית ויצירת דפוסי עבודה התומכים בגישות החדשות . ( Elizur , 1993 ) מחנכים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד שעובדים במסגרות תומכות–שילוב מביעים עמדות חיוביות כלפי השילוב . ( 1998 ; Minke , Bear , Deemer , & Griffin , 1996 Avramidis & Norwich , 2002 ; Cornoldi , Terreni , Scruggs , & Mastropieri , ) גם אם יש להם השגות על רמת המשאבים 95 ראו לדוגמה הגוף הקרוי ( National Institute for Health and Clinical Excellence ) NICE שהוקם בבריטניה : . http : // www . nice . org . uk ארגון זה מפרסם הנחיות לעבודה טיפולית בתחומים שונים הרלוונטיים גם למערכת ח"מ , למשל עבודה עם ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז . ( 2008 . www . nice . org . uk / nicemedia / pdf / ADHDFullGuideline . pdf ( accessed 12 Dec 2009 ) National Institute for Health and Clinical Excellence , ) 96 קבוצת האיכות נפגשה לאורך כמה חודשים ופרסמה את מסקנותיה בכנס מפקחי חינוך מיוחד , . 10 . 11 . 05 הקבוצה כללה מספר רב של גורמים : מפקחי חינוך מיוחד , מפקחי ח"ר , מנהלי מחלקת חינוך ברשויות , מנהלות מתי"א , מנהלים של בי"ס בחינוך הרגיל והמיוחד , מנהלי שירותים פסיכולוגיים , עובדת סוציאלית , מדריכות שילוב , הורה ומורה לחינוך מיוחד . המסקנות מופיעות באתר האגף לחינוך מיוחד : http : // cms . education . gov . il / educationcms / units / special / matyaot / metaemshilouv . htm

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר