פרק 5: מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים: בדיקת מצב והצעות לשינוי

עמוד:124

שהוא מקיים עם הסביבה ורמת התפקוד הכללית שלו . עצם שיתוף ההורים בתכניות להתערבות מוקדמת אינו מבטיח שהתכנית תהיה אפקטיבית . השאלה היא כיצד מתבצע השיתוף ומה איכות התכנית . בדיקות עלות-תועלת הראו כי בהשקעת משאבים נמוכה יחסית בילדים בסיכון ובמשפחותיהם — השקעה בממדים המקובלים על קובעי מדיניות ברמה הארצית — תכניות נתמכות אמפירית משיגות תוצאות משמעותיות המצדיקות את העלות . ( Hutchings et al ., 2007 Edwards , Ceilleachair , Bywater , Hughes , & Hutchings , 2007 ; Foster & Jones , 2007 ;) בנוסף , בדיקת עלות-תועלת הראתה שעבודה משולבת בשתי החזיתות — המשפחה ובית הספר — משפרת את התוצאות Foster , Olchowski , & Webster- ) . ( Stratton , 2007 בהמשך לממצא זה , מחקר שבדק עלות-תועלת של תכנית ההתערבות , Track Fast שמטרתה למנוע התפתחות של התנהגות אלימה בקרב ילדים בסיכון , מצא תוצאות משמעותיות המצדיקות את העלות רק עבור ילדים בסיכון לבעיות התנהגות . ( Jones , 2007 Foster &) התוצאות נאספו במעקב אחר ילדים בכתה ט' והתייחסו לשלושה קריטריונים : אבחנה של הפרעת התנהגות , מניעה של התנהגות אלימה ומניעה של עבריינות . ממצאים אלו תומכים אף הם בטענה כי השקעה אינטנסיבית של משאבים יעילה במיוחד כאשר התכניות מתמקדות בילדים בעלי צרכים מיוחדים לעומת השקעת אותם משאבים בילדים נורמטיביים . נראה אפוא כי כאשר המשאבים מוגבלים , מוטב להתמקד במי שמאותרים כבעלי סיכון גבוה ולהשקיע בהם את מרב המשאבים . ( Price , 2001 Foster et al ., 2007 ; Layzer , Goodson , Bernstein , &) שיפור ברמת המשפחה סיכומי הספרות ומחקרי המטא–אנליזה מראים שהורים המשתתפים בתכניות ההתערבות עוברים תהליכי שינוי משמעותיים . ( al ., 2007 ; King et al ., 2004 ; Reyno & McGrath , 2006 Bailey et al ., 2008 ; Dunst & Trivette , 2009 ; Dunst et ) הם משפרים את דפוסי ההתקשרות שלהם עם הילד ורוכשים כלים לקדם את ילדם בפעילויות היום–יומיות שהם עושים איתו בסביבתו הטבעית . כן נמצא שתכניות אלו מחזקות את תחושת המסוגלות ההורית ותורמות לתחושת הרווחה הנפשית ולשביעות הרצון מהשותפות עם אנשי המקצוע . ( 2009 ; Summers et al ., 2007 Dunst & Trivette , ) שביעות הרצון של ההורים גבוהה יותר בתכניות המכוונות לגיל הרך . ( Summers , Hoffman , Marquis , Turnbull , & Poston , 2005 ) שני גורמים עיקריים עשויים להסביר ממצא זה : האחד — תכניות התערבות בגיל הרך מאופיינות בהשקעה מקיפה יותר בשיתוף והקניית כלים להורים ;( 2004 ; Dunst , 2002 ; Turnbull et al ., 2007 Bailey Jr ., Hebbeler , Scarborough , Spiker , & Mallik , ) השני – בגיל הרך אין עדיין קיבעון של דפוסים בעייתיים . ( Webster-Stratton & Taylor , 2001 ) ניתוח השוואתי של תכניות התערבות מבוססות אמפירית Sure Start הוא שמה של יזמה ממשלתית בריטית שראשיתה ב . 1998– היא נועדה להעניק התחלה טובה לילדים בגיל הרך באמצעות שירותי חינוך ובריאות לילד ותמיכה במשפחה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר