פרק 5: מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים: בדיקת מצב והצעות לשינוי

עמוד:120

במועד , בקרב הילדים שנולדו כפגים ושרדו יאובחן בהמשך שיעור גבוה יותר של בעלי צרכים מיוחדים . בנוסף , טיפולי הפוריות הגדילו את השיעור של לידת יותר מילד אחד , והסיכון המוגבר בלידות אלו מעלה גם הוא את שיעורם של הילדים בעלי הצרכים המיוחדים . אוכלוסיית הילדים בעלי הצרכים המיוחדים מגוונת , ובאגף לחינוך מיוחד נבנתה מערכת מורכבת כדי להתמודד עם הצרכים השונים : נספח 3 לפרק זה מפרט את 15 סוגי הכיתות בחינוך המיוחד , ובנספח 4 מוצגת חלוקת התלמידים המאובחנים — בין כיתות של החינוך המיוחד בבתי ספר רגילים לבין בתי ספר נפרדים . 64 % מהילדים בעלי הצרכים המיוחדים בגיל בית הספר הם תלמידים שיש להם ליקויי למידה רב–בעייתיים ובעיות התנהגותיות ורגשיות . השערת העבודה שלנו , הנשענת על מידע שנאסף בסקרים שנעשו בארץ ובעולם , היא שרוב הילדים האלה מאופיינים בהפרעת קשב וריכוז שיש לה קומורבידיות ( תחלואה נלווית : מצב שבו מתקיימת יותר מהפרעה או מחלה אחת אצל אדם בזמן נתון ) עם ליקויי למידה ובעיות התנהגותיות ורגשיות . ( al ., 2001 ; Richters , Arnold , Jensen , Abikoff , & et al ., 1995 Eiraldi , Power , & Nezu , 1997 ; Farbstein et al ., 2009 ; Jensen et ) מיעוט הנתונים על שילוב בגני הילדים תומך בהשערה שהרוב הגדול של ילדים בגיל הגן אינו מאותר על ידי מערכת החינוך המיוחד , וזאת למרות הידע המצטבר שמעיד על תרומת האבחון וההתערבות בגיל הרך . ( Connor , 2002 ) בנספח 5 מוצגת חלוקת התלמידים הזכאים לשילוב מלא לפי אבחנה , ובולטת בו השכיחות הגבוהה של הפרעת קשב וריכוז בקרב התלמידים המטופלים באגף לחינוך מיוחד : הרוב המכריע ( 85 % ) של תלמידי השילוב המלא מאופיינים בהפרעת קשב וריכוז , לקויות למידה ובעיות התנהגותיות ורגשיות . מידע זה תואם את הנתונים על התפלגות אבחנות שונות באוכלוסייה . המשפחות דוח מבקר המדינה על משרד החינוך ( דוח שנתי 52 ב לשנת ( 2001 מציג את הרקע החברתיכלכלי של התלמידים בשנים , 1998-1996 על סמך מחקר שערך מכון ברוקדייל בנושא ילדים בעלי מוגבלויות בישראל . המחקר העלה שמרבית הילדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד באים ממשפחות שמעמדן החברתי–כלכלי נמוך : כ 76 % – מהמשפחות הן בעלות הכנסה נמוכה . כ 70 % – מהן מתגוררות ביישובים שמעמדם הכלכלי–חברתי נמוך עד נמוך מאוד . בכ 20 % – מהן שני ההורים אינם עובדים ( גם בשל הצורך לטפל בילד הנכה . ( למחצית מהמשפחות ארבעה ילדים לפחות . רמת ההשכלה הממוצעת של ההורים נמוכה מרמת ההשכלה הממוצעת של כלל האוכלוסייה . תיאור דומה עולה גם מדוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משנת תשס"ד , ( 2003 / 04 ) שבדק תלמידים לפי סוג בית הספר והשכלת האב . בטבלה 2 מוצגים נתוני החינוך העברי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר