פרק 4: הכשרה של עובדי מערכת החינוך לקשר ושותפות עם הורים ולהתערבויות פסיכו-חינוכיות: סקירת תוכני קורסים קיימים, המלצות והצעות

עמוד:113

. 8 יש להכשיר את המורים גם לאחר סיום לימודי ההכשרה ולתת להם הכשרה תוך כדי עבודה . ( In-service training ) השתלמויות כאלה צריכות להיות רציפות ולאפשר לעובדי מערכת החינוך להעלות דילמות ונושאים המעסיקים אותם ואשר עלו מתוך עבודתם . יש לסייע למחנכים להתמודד עם מצבים מיוחדים שמשפחה עוברת , למשל מצבי משבר : מחלה , מוות , גירושים וכו . ' כן יש לסייע להם להבין מהו התפקיד שהם , כמורים , גננות או אנשי חינוך אחרים במערכת , צריכים למלא מול הילד והמשפחה הנתונים במצבים מיוחדים שכאלה . . 9 מומלץ לאסוף את הידע המצוי בשדה — בכלל זה חומרי הדרכה כתובים שבהם נעשה שימוש בעבר ותכניות לשיתוף הורים שיושמו בהצלחה בשעתן — לבקר ולהעריך אותם לאור קריטריונים שינוסחו בידי מומחים , ולבחון את התאמתם לתקופה העכשווית . אחרי פעולות איסוף ובחינה אלה יש לכנס את כל החומרים למאגר ולהעמידם לרשות ציבור המחנכים במסגרות החינוך השונות . . 10 מומלץ שהמשרד ייזום באמצעות ראמ"ה פנייה לחוקרים בתחום ויציע לערוך מחקר אשר יתמקד בין השאר ברווחים הנובעים מיוזמות לקידום מעורבות הורים במערכת החינוך , רווחים שמהם ייהנו גם תלמידי משפחות מצוקה וגם כלל התלמידים . ידע זה יעמוד לרשות סגלי החינוך ויסייע להם ביישום גישה המערבת את ההורים במערכת החינוך בגיל הרך . הצעה לנושאים ומוקדים לקורסים ולהשתלמויות המכשירים עובדים במערכת החינוך לקשר ושיתוף עם הורים הערה מקדימה נראה לנו כי בקורסי ההכשרה חייבת להיות שונות של דגשים , על פי המסגרת שבה עתיד הסטודנט לעבוד כמחנך ( הגיל הרך , חינוך מיוחד , יסודי , חטיבת ביניים , על–יסודי ) ועל פי מקצועו העתידי ( מורה , יועץ , פסיכולוג חינוכי , מנהל , ( אם כי ברור שיש בהכשרה גם מוקדים המשותפים לכל אלה . הקורסים השונים צריכים להתייחס הן לרמת הידע התאורטי והמחקרי על הקשר בין היבטים שונים של תפקוד הילד , המשפחה ומערכת החינוך , והן לרכישת כישורים מתאימים לניהול מערכת יחסים בונה בין הורים למחנכים . מוקדי הידע העיקריים ( משותפים לכל בעלי התפקידים בדרגות שונות של הרחבה — גננות , מורים , יועצים , מנהלים ) . 1 הסתכלות על הילד והבנת הכוחות הפועלים על התפתחותו , בכלל זה : מה אומרת הספרות על מקומם של המשפחה , ההורים וגורמי רקע אקולוגיים–תרבותיים נוספים בהשפעה על התפתחותם , חינוכם והסתגלותם של ילדים ? מה ידוע לנו מתוך התאוריות העדכניות והמחקר על השפעות מרכזיות שיש לגורמים שונים על התפתחות ילדים ועל פסיכופתולוגיה התפתחותית ( למשל תאוריית ההתקשרות ?( איך מתרחשים התהליך החינוכי ותהליכי הלמידה במשפחה , בבית הספר ובקהילה ?

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר