פרק 4: הכשרה של עובדי מערכת החינוך לקשר ושותפות עם הורים ולהתערבויות פסיכו-חינוכיות: סקירת תוכני קורסים קיימים, המלצות והצעות

עמוד:112

נראה כי בנושא זה האוניברסיטאות בארצות הברית מקדימות בכמה צעדים את מוסדות החינוך בישראל , מבחינה זו שהשותפות המתוארת שם כרצויה היא שותפות בין–תחומית רחבה יותר , וכוללת בתוכה גם את הקהילה , מעבר למשפחות ולמחנכים . נראה כי הקורסים בארה"ב מעודדים , כאידאולוגיה של שותפות או של סיוע , עשייה יזומה פרו–אקטיבית של בתי הספר ביחס להורים ולקהילה , ואילו בארץ הדגש הוא עדיין בעיקרו על מניעה והתמודדות יעילה יותר עם בעיות ספציפיות ביחסים עם ההורים . זאת ועוד : בארצות הברית מודגשת התייחסות רב–תרבותית למפגש עם המשפחות והורי הילדים . מאחר שישראל אף היא מדינה רב–תרבותית ומדינת הגירה , נראה כי יש לאמץ יותר התייחסות רב–תרבותית והתייחסות למשפחות " מיוחדות" ( חד–הוריות , חד–מיניות , משפחות גרושים ) בקורסים העוסקים בנושא בארץ . המלצות לאור כל האמור לעיל , גיבשנו המלצות הנוגעות להכשרה של אנשי חינוך לעבודה משותפת עם הורים ומשפחות ולכינון של רציונל ערכי הנוגע לנושא זה בהכשרתם . . 1 בראש ובראשונה , המלצתנו היא שבכל מסלול הכשרה של אנשי חינוך , יהיה לפחות קורס חובה אחד בנושא מעורבות הורים ושותפות עם משפחות . מעבר לחשיבות הידע שקורס כזה ייתן לסטודנטים , יש בכך מסר אידאולוגי–ערכי בדבר חשיבותה של השותפות עם המשפחה . . 2 מומלץ שהקורסים בנושא זה יכללו שיעור ותרגיל , כדי שהסטודנטים יספגו ידע תאורטי ויפתחו כישורים מעשיים . . 3 על הקורסים לכלול ידע תאורטי הנוגע להבנה של הורות , של משפחות ושל קהילות , תוך הדגשת הרב–תרבותיות . . 4 כן צריכים הקורסים לעסוק בהקניית מיומנויות הקשורות לעבודה עם משפחות ( פתרון קונפליקטים , יישוג משפחות , ניהול היחסים עם המשפחות וכו . ( ' . 5 הקניית המיומנויות יכולה לכלול סימולציות , ניתוחי מקרים ומשחקי תפקידים . נושא זה , של הפרקטיקה בעבודה עם הורים , הוא חולייה חלשה מאוד במערכת ההכשרה כיום . . 6 הקורסים צריכים לכלול גם ידע ומיומנויות הנוגעים לבנייה חיובית של שיתוף פעולה , מעורבות ושותפות בין ההורים כגוף ובין המוסד החינוכי ( ללא קשר למצבי קונפליקט . ( הכוונה היא לפעולות שהמוסד החינוכי נוקט באופן יזום ופרו–אקטיבי כדי לקרב אוכלוסיות תרבותיות שונות למעורבות בבית הספר . . 7 במסלולי ההכשרה יש לתת ידע ומיומנויות הנוגעים לבנייה של מערכות יחסים גם עם גורמים נוספים בקהילה , מעבר למשפחות — גורמי רווחה , מתנ"סים וכדומה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר