פרק 4: הכשרה של עובדי מערכת החינוך לקשר ושותפות עם הורים ולהתערבויות פסיכו-חינוכיות: סקירת תוכני קורסים קיימים, המלצות והצעות

עמוד:110

מוקדים ומטרות של הקורסים בארץ כפי שהם מובאים בתיאורי הקורסים : " פיתוח יכולת ליישום גמיש ומותאם של גישות טיפוליות שונות , הערכה מערכתית אינטגרטיבית של תהליכים אישיים ובין–אישיים ובניית אסטרטגיית התערבות יעילה בזמן , המשגה אינטגרטיבית של מקרים שמתייחסת לרמות השונות ( ילד , משפחה , מערכת חינוכית והיחסים ביניהם , 2 ) " ( או , ייעוץ–טיפול ) . " הרחבה של יכולת ההמשגה והיישום של גישות חדשות לטיפול בהורות" , 4 ) או , ייעוץטיפול . ( " הכרה של חוויית ההורות הנעה בין העולם הפסיכולוגי והעולם הממשי ומשמעות של הבנות אלה לאנשי חינוך , התפתחות ההורות אל מול התינוק הממשי ותינוק הפנטזיה , הכרה של תפקידים במשפחה , הורות לילדים עם צרכים מיוחדים" , 30 ) מ , ביה"ס . ( " הקניה של ידע לגבי ההשפעה של הולדת ילד לקוי על משפחתו , ידע לגבי דרכי ההתמודדות של המשפחה , קשיים ומשאבים לאורך החיים , הקשר בין המשפחות ובין שלוש המערכות : בריאות , רווחה , חינוך" , 7 ) או . ( " הארה של הגישה ההומניסטית בכל הנוגע לזכויות הפרט בתהליכי קבלת החלטות אודותיו , תוך יצירה של מערכת יחסי אמון בין הפרט לממסד על ידי תרבות של שיתוף והעמקת הדיאלוג" , 9 ) או . ( " להכיר הבחנות בין סוגי משפחות , ללמוד צעדים ראשונים באבחון משפחה וילד" , 28 ) מ , ביה"ס . ( " הבנייה של תקשורת יעילה בין הורים למורים , הגברת המודעות של המחנך למורכבותו של הקשר , הבנת הצרכים והאמונות של המערכת המשפחתית לעומת המערכת החינוכית , טיפוח כלים ואסטרטגיות לתקשורת יעילה" , 31 ) מ , גן-ביה"ס . ( גם בקורסים העוסקים בגיל הרך , מצוינת הקניה של אסטרטגיות יעילות לתקשורת עם הורים כמטרה מרכזית , ומודגשת המורכבות של מקום הגננת אל מול ההורים . בולטת במיוחד הייתה ההפניה החוזרת למאמר " הורים עלייך , גננת" ( קלודי טל , , 2004 הד הגן , חוברת ד , ' סיוון תשמ"ד . ( הקורסים המיועדים לחינוך המיוחד מדגישים את החשיבות שבהבנת ההתמודדויות , יחסי הגומלין והקשיים שקיימים במשפחות עם ילדים חריגים : " בקורס תהיה הכרות עם צורכיהם של ילדים מינקות לבגרות , הבנת הדינמיקה המשפחתית במציאות של הילד החריג , המורה , המשפחה והילד — שת"פ , קונפליקטים ופתרון בעיות" , 20 ) מ , חנ"מ . ( 83 בסוגריים מובא המקור שממנו נלקחו הציטוטים . תחילה המספר הסידורי שניתן לסילבוס , 40-1 אחר כך המוסד שבו נערך הקורס : או — אוניברסיטה ; מ — מכללה ; — US אוניברסיטה בארצות הברית ; חנ"מ — חינוך מיוחד ; ג"ר - גיל הרך ; ייעוץ–טיפול עבור קורסים לאנשי חינוך וטיפול .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר