פרק 3: ההסדרה המשפטית של קשרי הוריםמסגרות חינוך בגיל הרך

עמוד:99

חלק ד׳ — סיכום והמלצות סיכום מהסקירה המובאת בזאת עולה חסר ברור בהסדרה משפטית ברורה של שאלות הנוגעות לשיתוף בין משפחה , הורים ומערכת החינוך בגיל הרך : . 1 חקיקה ראשית כעולה מן הסקירה האמורה , לא נקבעו כמעט כל הסדרים בחקיקה הראשית . א . בתחומים היחידים שבהם נקבעו הסדרים בחקיקה הראשית — בחירת הזרם החינוכי והשתתפות בהליכים הנוגעים לילד — ההסדרים חלקיים ביותר . הדבר בולט ביותר בכל הנוגע לזכות ההורה להישמע כשמתקבלות החלטות הנוגעות לילדו . זכות זו הוכרה בחקיקה הראשית בשני הקשרים בלבד — הליכי השמה והרחקה מבית הספר . בהקשרים אחרים , כגון החלטה על הדלגת כיתה , הוכרה הזכות בחוזרי מנכ"ל ולא במסגרת חקיקה ראשית . לא ברור הבסיס להבחנה הזאת בין עניינים שבהם נקבע ההסדר בחקיקה ראשית ועניינים שבהם נקבע ההסדר בחוזרי מנכ"ל . ב . אף על פי שאפשר למצוא ביטוי ברור למדיניות משרד החינוך התומכת בשיתוף ומעורבות הורית במסגרת חוזרי מנכ"ל , לא ניתן במסגרת החקיקה הראשית ביטוי למדיניות התומכת במעורבות הורים ושיתופם . כאן יש הבדל מובחן בין המצב החקיקתי בארץ לבין זה שקיים במדינות אחרות , בהן סקוטלנד וארה"ב , שם ניתן ביטוי ברור והצהרתי למדיניות זו במסגרת חקיקה ראשית . הכרה בתפקידו האקספרסיבי והחינוכי של המשפט תומכת בעיגון תפיסות היסוד במסגרת חקיקה ראשית ולא במסגרת הנחיות מינהליות . ג . לא ניתן לאתר במסגרת החקיקה הראשית התייחסות למערך המשפטי הבסיסי המעגן את המחויבויות ההדדיות של המדינה ושל ההורים והמשפחות . כאן ניכר הבדל ברור בין המצב בארץ לזה שקיים במדינות אחרות , שבהן ניתן למצוא במסגרת חקיקה ראשית התייחסות לזכויות הבסיסיות ביותר של ההורים . בסקוטלנד ובארה"ב למשל עוגנו במסגרת חקיקה זכויות ההורים למידע הנוגע לתכנית הלימודים וללימודי ילדיהם , ויצירת דרכי תקשורת קבועות בין בית הספר להורים ולמשפחה . לצד הסדרים אלו נקבעו גם כמה חובות החלות על ההורים עצמם , בכלל זה החובה לשמור על קשר עם בית הספר . בישראל נקבע חלק ניכר מן ההסדרים האלה בהוראות חוזרי מנכ"ל , אך נראה כי יש מקום לעגנם במסגרת של חקיקה ראשית . יתרונה של חקיקה ראשית טמון בנגישות ובשקיפות הרבות יותר שלה , בכוחה המחייב ובכך שקבלתה או שינויה מחייבים דיון ציבורי . ד . לצד הסדרה חוקית של אותן סוגיות הנוגעות לזכויות ולחובות של ההורים והמשפחה כפרטים בחקיקה , יש מקום לבחון את האפשרות ליצור מנגנונים לפיתוח אמנות בית–ספריות . כעולה מסקירת המשפט הזר , יתרונן של אמנות אלו ביכולת לפתח כלים המותאמים לקבוצות אוכלוסייה שונות ולמאפיינים השונים של מוסדות החינוך . ראוי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר