פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:48

חיובי ודיאלוג מפרה בין שני הצדדים . מדיניות זו באה לידי ביטוי חדש ומהותי בכמה מדינות , שבהן הוקמו אגפים או משרדי ממשלה שתכליתם תכלול הפעולות הנעשות במטרה לתמוך בהתפתחות תקינה של ילדים ובני נוער . אחת הפעולות המרכזיות שמשרדים אלה עושים נוגעת לשיפור הקשר בית-בי"ס . חשוב לציין שבחלק מהמקרים מסמכי מדיניות שמפרסמות מדינות כוללים התייחסות ברורה לממצאי מחקרים שנעשו במקומות אחרים בעולם , אפילו ציטוט שלהם — לפעמים מבלי להתייחס להבדלים בין–תרבותיים או אחרים שייתכן והיה מקום להביאם בחשבון טרם אימוץ מסקנות המחקר המסוים שבו מדובר . לשון אחר , ניכר כי קובעי המדיניות במדינות שונות בעולם רואים בממצאי מחקרים שפורסמו בספרות המקצועית ה"אוניברסלית" בסיס רלוונטי לקבלת החלטות " לוקליות , " מה שתומך בעקיפין בתוקף המעשי של הידע המחקרי המצטבר , כפי שמפורט להלן . לקחים ומגמות בספרות המחקרית בנושא קידום הקשר בית-בי״ס סקירת הספרות בנושאים רלוונטיים , תוך השוואתה לממצאים והתייחסויות מוקדמות יותר בספרות ( ישראלאשוילי , , ( 1995 מצביעה על כמה מגמות בהתייחסות לשאלת הקשר ביתבי"ס והדרכים לטיפוחו . מגמות אלה מסתמנות כ : – צורך בהתערבות כבר בגיל הרך ; הדגשת המוכנות לכיתה א' כנושא שבו האינטרסים של ההורים והסגל החינוכי ( בגן ובבית הספר ) מתלכדים ; הצורך בראייה קהילתית , ולא רק משפחתית , בדרך לבניית הקשר בית-בי"ס ; חידוד הקשר בית-בי"ס כחולייה בהעמדה של טובת הילד והקשר ילד-הורה במרכז ; הצעת " תפריט" של קשרים אפשריים ולא פורמט אחד וגורף ; הרחבה של רלוונטיות הקשר בית-בי"ס מהקשרים פדגוגיים ולימודיים להקשרים רחבים וכוללניים ; המרת התפיסה של בעיית הקשר במושגים של מהלך אקוטי — בתפיסתו כתהליך הדרגתי של שינוי עמדות . להלן נפרט . מגיל בית הספר לגיל הגן המודעות לצורך בתכניות התערבות כבר בגיל הרך משותפת לחוקרים רבים ( לדוגמה , . (& Ramey , 1998 Ramey אולם בשנים האחרונות גוברת המודעות לצורך בתכניות התערבות הפונות בו–זמנית למגוון רחב של נושאים ומנסות לטפח קשת כישורים רחבה יותר מבעבר , הווה אומר , פחות טיפוח קוגניטיבי ויותר טיפוח חברתי ורגשי מאשר בעבר . שינוי זה בדגשים ניזון , בין השאר , מממצאים המעידים כי עיקר הקשיים בהסתגלות לכיתה א' נעוצים בהעדר כישורים חברתיים ופסיכולוגים מתאימים . ( Blair , 2002 ) כך שלא בכדי יזם " ארגון המוסדות לחקר החינוך באירופה" CIDREE — Consortium of Institutions for Development and ) ( Research in Education in Europe — http : // www . cidree . be פרסום מיוחד ( 2007 ) ובו הציג את הפעולות הנעשות במדינות שונות באירופה להגברת המוכנות של ילדים למעבר לכיתה א . ' בפרסום זה ( בפרק על הנעשה בהולנד למשל , ( כמו גם בפרסומים אחרים , ( Cinisomo , Fuligni , Ritchie , Howes , & Karoly , 2008 Chan , 2009 ; Lara- ) מצביעים חוקרים שונים על חשיבות הקשר בית-בי"ס להבטחת הצלחתו של המעבר לכיתה א . ' זאת ועוד , קיימות עדויות מגוונות לפיהן הורים אכן מוטרדים מרמת המוכנות של ילדם לכיתה א , ' במיוחד בנושאים הקשורים ליכולת ההסתגלות ולמשמעותה Lane , Stantan-Chapman , Jamison , & Philips , 2007 ;)

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר