פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:43

פרטים על מדיניות אוסטרליה בנושא הקשר בית-בי"ס מתוארים במסמך שיצא לאור על ידי משרד החינוך האוסטרלי , ארגוני ההורים וארגוני המורים וכותרתו " מסגרת לשותפות משפחה-בית ספר : הנחיות לבתי הספר ולהורים . ( FRAMEWORK : A guide for schools and families FAMILY-SCHOOL PARTNERSHIPS ) שיתוף פעולה זה בהוצאה לאור של המסמך הנדון מעידה בעליל על הגישה לנושא זה . במסמך מוצגים האפיונים של קשר חיובי בין הבית לבית הספר , ואלה הם : . 1 חלוקת כוח , אחריות ובעלות — אף על פי שלכל צד יש תפקידים שונים . . 2 דרגה של הדדיות , שמתחילה בהקשבה זה לזה וכוללת דיאלוג מגיב ויחסי " תן וקח" בשני הצדדים . . 3 שותפות בהגדרת מטרות ויעדים תוך מחויבות משותפת לצרכים החינוכיים של הילד . . 4 מחויבות לפעולה משותפת של ההורים , המורים והתלמידים . זוהו שבעה ממדים שרצוי להתייחס אליהם בעת בניית התכנית לטיפוח קשר חיובי ביתבי"ס : . 1 תקשורת . . 2 קישור בין למידה בבית ובבית הספר . . 3 טיפוח זהות קהילתית וטיפוח זהות תרבותית–אישית . . 4 הדגשת העובדה שהתפקיד המרכזי בחינוך הילד הוא של המשפחה . . 5 שותפות ודיאלוג בקבלת החלטות מרכזיות . . 6 שיתוף גורמים מחוץ לבית הספר — מפעלי תעשייה בקהילה , אוניברסיטה , מכללה סמוכה וכדומה . . 7 שיתוף ( בפועל ) של ההורים בפעולות המתקיימות בבית הספר . בדוח מתוארות דוגמאות שונות של תכניות שהופעלו במטרה לטפח קשר חיובי בית-בי"ס ובהן : מרכז קהילתי המספק פעולות הכנה של ילדים בני 4 לבית הספר , ובמקביל מנחה את ההורים איך להתייחס לצרכים ההתפתחותיים של הילדים . במרכז מסופקים שירותי שמרטפות לילדים בזמן שההורים צופים בהם בראי חד–כיווני ומקבלים הנחיות לגבי מה שהם רואים . הנחיית הורים בנושא הוראת המתמטיקה , תוך התנסות של ההורים בשיעורים שהילדים מקבלים בבית הספר ותוך למידה על התפתחות הידע במתמטיקה . עקרונות להקמה והפעלה של סדנאות להורים בנושאים הקשורים לגיל ההתבגרות . קבוצה להורים העוסקת בנושאים של רב–תרבותיות וקהילתיות , במובן הרחב של המושגים . הקבוצה זוכה לשירותי ספרייה , לפינה קבועה בעלון בית הספר וכיו"ב . הרעיון

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר