פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:39

צורך בעזרה מעשית ( וחיצונית ) בתרגום התובנה הכללית בדבר חשיבות המעורבות — לכלל קשר מעשי וחיובי עם ההורים . הקושי שבהנחיית מנהלים ומורים כיצד לממש מדיניות זו נעוץ , בין השאר , בעובדה שממצאים מחקריים והתנסויות בשטח לא הצביעו על דרך מסוימת , כלשהי , כבעלת עדיפות בעיצוב הקשר בית-בי"ס או כתורמת באופן מובהק יותר מדרכים אחרות לשיפור תפקודו הלימודי והאישי של התלמיד . יתר על כן , לא ברור מה בדיוק סוג המעורבות ההורית בבית הספר שאכן תוביל לקשר המיטבי בין הצדדים . לדוגמה , כלל לא ברור עד כמה שיתוף הורים בקבלת החלטות תורם להישגי התלמידים . מחברות הדוח מציעות שכדי להגיע לקשר חיובי יותר ופעיל יותר בין הבית לבית הספר יש לשקול יציאה אל הקהילה ושיתוף מנהיגי הקהילה בעידוד קשר זה . כן הן מציעות להרחיב את הרעיון של בתי ספר קהילתיים . בהקשר זה הן מציינות שבתקציב שהגיש ממשל אובמה לשנת 2010 הוקצו משאבים לתכנית ששמה . Promise Neighborhoods התכנית המוצעת אמורה להיות מושתתת על תכנית קיימת ששמה , ( HCZ ) Harlem Children's Zone תכליתה העלאת שיעור התלמידים מאזורי מצוקה המגיעים ללימודים בקולג , ' והיא מתבצעת תוך שיתוף פעולה עם שירותים קהילתיים המשלימים מהלכים שמתרחשים בבית הספר וכאלה שאמורים להתרחש בבית . יפן בינואר 2006 הכריז שר החינוך היפני על רפורמה בחינוך שתכליתה רענון מסמכי היסוד של החינוך , אשר נוסחו ב , 1947– והענקת חינוך מועשר לכל ילדי יפן , כך ש"יהפכו לאנשים חזקים ובעלי עושר רגשי המאפשר להם לצמוח בקהילה הבינלאומית . " הרפורמה נשענת על שלושה יסודות : ( 1 ) העשרת החינוך כך שיקדם כישורים . ( 2 ) יצירת סביבות לימודיות שתומכות בחינוך מועשר . ( 3 ) קידום התפקוד החינוכי של קהילות ומשפחות . הסעיף השלישי אמור היה להיות מושג דרך פעולות כגון הטמעה של הרגלי חיים בריאים ( ארוחת בוקר למשל ) ויצירת מרחב מחיה לילדים בתוך הקהילה . ההצעה הייתה שפעולות אלו ודומות להן , הנוגעות למשפחה ולקהילה , יתבצעו באמצעות עמותות פרטיות , שיפעלו בכוחות עצמן אך יזכו לתמיכה ממשלתית . יש לציין כי עצם האזכור של המשפחה בהקשר של המדיניות החינוכית הוא בגדר חידוש , מפני שהמשפחה לא זכתה לאזכור של ממש במסמכי . 1947 תחת הכותרת " חינוך בבית" , ( home education ) נטען בגרסה המחודשת כי " למשפחה אחריות ראשונית לחינוך הילד" וכי " על מוסדות המדינה והרשויות המקומיות לסייע למשפחה לבצע את תפקידה כיאות . " זאת מכיוון שהחינוך בבית הוא ... " נקודת ההתחלה לכל התהליך החינוכי ויש לו מקום חשוב בהקניית הרגלי חיים בסיסיים לילדים , העשרת חיי הרגש שלהם , טיפוח ערכי מוסר חשובים כגון ההבחנה בין טוב לרע , הקניית עצמאות מחשבתית ונימוסים חברתיים . " עוד נטען שם כי תיאום בין בית הספר להורים ולקהילה הוא תנאי בסיסי להשגת המטרות הרלוונטיות . הדוח מציין כי מי שנהנה מפעולות להשבחת רמת החינוך בבית הם בדרך כלל הורים שמעוניינים ממילא לשפר את המצב של ילדם , לא הורים שאינם מודעים לחשיבות נושא זה , ובמיוחד לא הורים שאין להם אפשרות להגיע למפגשים מסודרים בשעות הערב . לכן , מציינים מחברי הדוח , חשוב להפסיק את הקשר רק עם הורים שרוצים ללמוד ולהתפתח , ולשאוף ליצירת קשר

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר