פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:38

התמונות שהצטיירו מתוך עיון בחומרים ובאתרים הנוגעים לכל מדינה בנפרד , ולאחריהן תובא התמונה הכללית המסתמנת , ללא הבחנה בין–מדינתית . ארצות הברית בדוח שהוגש לאחרונה לקונגרס האמריקני ( Skinner & Riddle , 2009 ) מובאת סקירה של תהליכי חקיקה , מדיניות חינוכית , התנסויות ומסקנות בסוגיית הקשר בית-בי"ס . מתברר כי חקיקה בדבר צורך בחיזוק הקשר בית-בי"ס הוצגה לראשונה ברמה הפדרלית כבר בשנת 1965 ( ראו ( the Elementary and Secondary Education Act of 1965 [ ESEA ] Title I , Part A , Education for the Disadvantaged , authorized by ומאז עברה עדכוני נוסח או תיקון שמונה פעמים . בין השינויים המשמעותיים שחלו בחוק נציין את אלה של שנות ה80– ( ראו ( 103-382 , respectively ] The 1988 and 1994 reauthorizations of the ESEA [ P . L . 100-297 and P . L . ואת הנוסח האחרון של החוק שפורסם בשנת , 2001 במסגרת יזמת החינוך של הנשיא בוש . ( No Child Left Behind — NCLB , P . L . 107-110 ) על פי הנחיות אלה , בתי הספר נקראים לחזק את הקשר בית-בי"ס , ואף הוגדר ש 1 % – מתקציב בתי הספר יוקדש לנושא זה . בניסוחים ראשוניים של החוק נדרשו בתי הספר להתייחס אל הורים כאל " שותפים , " ואילו על פי הנוסח האחרון בתי הספר נדרשים להתייחס אל הורים גם כ"לקוחות . " בתי הספר חויבו לעדכן את ההורים במצבו של הילד בבית הספר , ולהביא למודעותם את ההישגים הלימודיים השנתיים של בית הספר , על פי הקריטריונים הסטנדרטיים שהוחלו על בתי הספר . ( Adequate Yearly Progress — AYP ) בנוסח החוק משנת 2001 נקבע גם שכ"לקוחות , " ההורים רשאים להעביר את ילדם לבית ספר אחר אם בית הספר לא עומד ברמת הלימודית הנדרשת ( AYP ) במשך שנתיים . ברמה העקרונית , בתי הספר נדרשים לקיים עם ההורים תקשורת דו–כיוונית , משמעותית ושוטפת , המתייחסת ללמידה של התלמידים ולפעילויות אחרות המתקיימות בבית הספר . בתי הספר אף נקראים להבטיח שההורים מעורבים ומסייעים לתהליך הלמידה של הילד , ושהם שותפים מלאים לחינוך הילד באמצעות מעורבות בקבלת החלטות וכיוצא בזה . אולם בפועל לא קיימת הגדרה אחת למושג ' מעורבות הורים , ' וגם המעורבות ההורית אינה אחידה : נמצא שרמת המעורבות של ההורה בנעשה בבית הספר ובתהליכי הלמידה של הילד תהיה גבוהה יותר ככל שרמת ההשכלה של ההורה , מצבו הסוציו–אקונומי ומידת שליטתו בשפה האנגלית גבוהים יותר . העובדה שדווקא ההורים באוכלוסיות החלשות מעורבים פחות בנעשה בבית הספר אינה עולה בקנה אחד עם התובנה השכיחה בקרב סגלי חינוך רבים בסוגיית ההשפעה החיובית שיכולה להיות למעורבות הורים על התפקוד הלימודי התקין של ילדים מאוכלוסיות חלשות . לכן , מחד גיסא , מורים ומחנכים מודעים , באופן כללי , לחשיבות המעורבות של הורים בתהליכים הלימודיים שילדים עוברים בבתי הספר , ומגדירים את רמת המעורבות של הורים כנושא הראוי לשיפור . מאידך גיסא , המורים והמנהלים נרתעים מהגברת המעורבות באופן מיידי , והם חשים 6 חשוב להדגיש כי מדיניות החינוך בארה"ב נקבעת בדרך כלל ברמת המדינה ולא ברמה הפדרלית . יחד עם זאת , מעת לעת עולים נושאים הזוכים להתייחסות פדרלית מתוך כוונה לקדם אותם ולהדגיש את חשיבותם היחסית לכלל הילדים ובני הנוער בארה"ב .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר