מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:32

הבדיקה העלתה כי נושאים חשובים כגון הכשרה לעבודה עם משפחות מרקעים תרבותיים שונים או מיומנויות עבודה עם משפחות בעלות אפיונים שונים , לרבות משפחות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים , אינם קיימים היום במידה מספקת בתכניות הלימודים של בתי הספר להכשרת אנשי חינוך ובמכללות להכשרת עובדי הוראה . על כן מצאה הוועדה לנכון להמליץ למערכת החינוך על קווים מנחים ועל נושאים הנראים בעיניה חיוניים להכשרת סגלי חינוך , אם בשלב לימודיהם ואם בשלב שבו הם כבר עובדים בתוך מערכת החינוך . הרחבה בעניין זה אפשר למצוא בפרק " הכשרה של עובדי מערכת החינוך לקשר ושותפות עם הורים ולהתערבויות פסיכו–חינוכיות , " המופיע בעמודים . 116-103 עם זאת יש לציין כי בחיפוש במאגרי המידע של ERIC וגם של Psycnet לא נמצאו מאמרים שבדקו את הקשר בין הכשרת מורים מצד אחד לבין עבודתם עם הורים או עם משפחות והשפעתה על עבודתם כמורים מצד שני . ואף על פי כן , הוועדה סבורה שבמידע על הכשרת עובדי חינוך לילדים עם צרכים מיוחדים ובניסיון שנצבר בעבודה עם עולים בארץ ועם מהגרים בכלל יש די ראיות כדי להמליץ על הכשרה ופיתוח מקצועי לכלל עובדי החינוך בנושא הקשר עם הורים ומשפחות . הרחבה בנושא זה אפשר למצוא בסקירת הספרות " מעורבות הורים בתכניות התערבות ממוקדות-משפחה לילדים עם צרכים חינוכיים מיוחדים , " שנכתבה בידי פרופ' אסתר דרומי וד"ר שרה אינגבר . התקציר מופיע בעמודים 178-177 והסקירה המלאה מופיעה באתר היזמה למחקר יישומי בחינוך . . 5 מינוי מרכז לנושא " קשר עם משפחות : " בכל בית ספר ובכל אשכול גנים ימונה מתוך הסגל החינוכי איש מקצוע שישמש מרכז לנושא " קשר עם המשפחה . " המרכז יעריך צרכים וייזום פעולות על פי הצורך , לחיזוק ברמת–העל של השותפות עם המשפחות . נימוקי הוועדה : במהלך דיוניה נפגשה הוועדה עם אנשי מקצוע העובדים במערכת החינוך . מתוך מפגשים אלו למדה הוועדה על חסרונה של דמות המרכזת את הנושא במסגרת החינוכית , דמות שיש לה ראיית–על של הסוגיה , שמכירה את הצרכים הייחודיים של אוכלוסיית משפחות הגן או בית הספר , ושבהתאם לכך תעודד את סגל ביה"ס ליזום פעולות לקידום המעורבות והשותפות עם המשפחה . בהעדר תפקיד של מרכז קשר עם המשפחה , אין כיום מישהו במסגרת החינוך שיש לו אחריות ברורה לפעול בתחום זה ולקדמו . מנהל בית הספר מקבל על עצמו ניהול מגעים עם הורים ומחנכים בעיקר בעתות משבר , אך עמוס מכדי לעסוק בנושא זה בשגרת העבודה . הוועדה למדה עוד שבנושאים שונים בתוך מערכת החינוך קיימים רכזי נושא , שתפקידם לקדם וליזום פעולות בתחומים שעליהם הם מופקדים , במטרה להעצימם . הוועדה סברה כי ראוי למסגרות החינוך למנות אדם מיוחד לנושא הקשר עם ההורים , לאפשר לו הכשרה מתאימה ולהקצות לו זמן מערכת כדי שיוכל לקדם את העניין בכל מסגרת ומסגרת . תפקידו יכלול גם את המעבר בין מסגרות , בעיקר מהגן אל בית הספר , בהיבט של יחסי ההורים עם המסגרות ( אך לא יכלול את כל הנושאים הממסדיים והארגוניים של המעבר ממסגרת למסגרת . ( תפקיד מרכז הקשר עם המשפחות ייבנה בכל מערכת החינוך לגיל הרך , לרבות במסגרות החינוך המיוחד .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר