מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:31

כך למשל , שינויים במבנה המשפחה מחייבים את משרד החינוך להיענות למציאות חדשה ומורכבת שבה חיים כיום ילדים . השינויים במבנה המשפחה מחייבים הבניה של הסדרים מתאימים , שיבואו לידי ביטוי בקשר שבין מערכת החינוך ובין המשפחה לצורותיה ה"חדשות . " הוועדה גורסת שחוזר המנכ"ל החדש צריך להתייחס גם לתהליכים הקשורים בזכויות ילדים , ברוח האמנה לזכויות הילד ולזכויות התלמיד , וגם לשונות המעמיקה בין רובדי החברה , להתרחבות הפערים בין מעמדות כלכליים בישראל ועוד . לאור החסרים הרבים בחוזר הקיים ולאור השינויים שחלו בשנים אלו בישראל , ממליצה הוועדה לכלול במסגרת חוזר מנכ"ל חדש הנחיות בדבר אסטרטגיות יישומיות המקדמות את השותפות בין המשפחה למערכת החינוך ברמת על , להצביע על מחויבות משרד החינוך לפעול לפיתוח כישורי הורים להשתתפות במערכת החינוך , לסייע למשפחה ולמערכת החינוך לעגן את היחסים ביניהן במסגרת אמנה בין המשפחה למסגרות הגן ובית הספר וכן להבהיר ציפיות , זכויות וחובות הדדיות של הצדדים . הרחבה בנושא חוזרי מנכ"ל בסוגיית הקשרים בין המשפחה למערכת החינוך אפשר למצוא בפרק " ההסדרה המשפטית של קשרי הורים-מסגרות חינוך בגיל הרך" עמודים 101-79 וכן בסקירת הספרות " יחסי משפחה-מערכת החינוך בגיל הרך מנקודת מבט היסטורית" שנכתבה בידי ד"ר קלודי טל וד"ר תמר בר , ובסקירה " המשפחה ומערכת החינוך : יחסי הורים-ילדים-מדינה" שנכתבה בידי ד"ר חגית ברסטל–גינת . תקצירי הסקירות מופיעים בעמודים , 175-171 והסקירות המלאות עומדות לרשות הציבור במדור ' חומרי רקע' באתר היזמה למחקר יישומי במערכת החינוך : . http : // education . academy . ac . il . 4 פיתוח מקצועי של אנשי חינוך : א . למכשירים עצמם לתפקידי ניהול , הוראה וייעוץ : ( Pre-service training ) במהלך הכשרתם של אנשי חינוך בכלל ומורים , מורות וגננות בפרט , יחויב כל סטודנט ללמוד קורס חובה בנושא עבודה עם משפחות . מומלץ שבקורס זה ייעשה שילוב בין ידע תאורטי ובין מיומנויות לעבודה עם משפחות , לרבות כאלה שיש להן אפיונים מיוחדים . ב . פיתוח מקצועי לעובדי מערכת החינוך : ( In-service training ) עובדי מערכת החינוך ישתתפו בהשתלמויות בנושא מיומנויות קשר ועבודה עם משפחה . נימוקי הוועדה : הוועדה למדה מתוך המחקר הרב שמתייחס לשונות הקיימת בקרב מחנכים על מידת הערכתם את ציבור ההורים ועל מסוגלותם לחנך את ילדיהם ולהיות מעורבים בחינוכם וגידולם בכלל , ובמסגרות החינוך בפרט . חוקרים שונים ובהם גונזאלס דה האס ו–וילמס , , ( Gonzalez De Hass & Willems , 2003 ) מצאו כי לעתים קרובות , הורים אינם נתפסים בעיני אנשי חינוך כמומחים לחינוך ילדים , במיוחד כאשר מדובר בהורים מתרבויות מיעוט או הורים למשפחות עוני . לחוסר הערכה זה עלולות להיות השלכות על עמדות אנשי החינוך וציפיותיהם מציבור ההורים . נקודת המוצא של חברי הוועדה הייתה כי קיים קשר בין איכות ההכשרה של אנשי החינוך לבין עמדותיהם כלפי ההורים , הציפיות שלהם מההורים ומידת יכולתם לעבוד עם ההורים בשותפות מיטיבה . לפיכך בחנה הוועדה את הכשרתם של גננות ומורים לעבודה עם משפחות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר