מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:17

. ( 2010 מאמצים מתאימים של המסגרת החינוכית לערב הורים עשויים להצליח גם עם הורים מתרבויות שונות וגם עם הורים שלא הייתה להם מלכתחילה מוטיבציה להיות מעורבים . ( Mapp & Hong , 2010 ) השפעה ספציפית של מעורבות הורים בגיל הרך : עדות חזקה להשפעת מעורבות הורים בגיל הרך אפשר למצוא במחקר ניסויי מקיף שנערך בעיר שיקגו בארה"ב . המחקר בדק את השפעתם החיובית של מרכזים להורים וילדים ששירתו משפחות בעלות הכנסה נמוכה מאוד על התפתחות הילד והישגיו . ( Reynolds , 2000 ) המרכזים עבדו בתיאום עם גני ילדים ובתי ספר . במסגרת התכנית שהופעלה במרכזים ניתנו שירותים כוללניים של הושטת יד מסייעת להורים ( ביקורי בית למשפחות , הסעות לפעילות , שירותי שמרטפות וכדומה , ( משאבים שמורים העניקו במיוחד להורים ( סיוע חומרי ופסיכולוגי למשל , ( ושירותי בריאות . המרכזים שירתו ילדים בני , 9-3 הגילאים העומדים במוקד עניינה של הוועדה . המחקר השווה בין ילדים במרכזים כאלה לבין ילדים שהשתתפו בתכניות התערבות אחרות , שלא כללו מעורבות הורים . מעקב צמוד נערך אחר הילדים שהשתתפו בפעילות המרכזים האלה . התוצאות — פרי מעקב–אורך בן 15 שנה — הראו שילדים שהשתתפו בתכנית היו מוכנים יותר לכיתה א , ' חזרו פחות על כיתה בלימודיהם , נטו יותר להיות ברמה של הכיתה בהישגי קריאה , והסתבכו פחות בפלילים . זאת ועוד : ככל שמעורבות ההורה הייתה גדולה יותר וממושכת יותר ( נמשכה שנים , ( הישגי הילדים בכל התחומים היו גבוהים יותר . מסקנת החוקרים היא שעל כל דולר שהושקע בתכנית , החברה הרוויחה שבעה ! . ( Reynolds & Shlafer , 2010 Reynolds , Temple , Robertson & Mann , 2001 ;) תוצאות המחקר ממחישות את עוצמת השפעתה הפוטנציאלית של מעורבות הורים בגיל הרך על הישגים קוגניטיביים וחברתיים של ילדים בטווח הארוך . לסיכום , מן המחקרים עולה שלמעורבות של משפחת הילד במסגרת החינוכית שלו יש פוטנציאל רב לתרום להתפתחותו ולהצלחתו כתלמיד . הממצאים הם עקביים במידה שמאפשרת לוועדה לבסס עליהם המלצות למדיניות למערכות הגנים ובתי הספר : עידוד המשפחות , ובמיוחד ההורים , לפתח עבור הילד סביבה ביתית שמותאמת לפעילות הלימודית והחברתית המתקיימת בבית הספר עשוי לעזור לילד בהתמודדותו עם דרישות הגן או בית הספר . אחד הנתיבים לפיתוח סביבה כזאת הוא עירוב ההורה בפעולות הגן ובית הספר , מהלך שיגדיל את משאביו החברתיים , ( Gamoran , 1996 ) בכלל זה כלים שיסייעו לילד שלו בביצוען של משימות בית הספר . מחקרים על התערבות מסוג זה מדווחים על הצלחה מובהקת בעירוב ההורים ובהשפעה חיובית על הישגי הילד בבית הספר . ( Reynolds & Shlafer , 2010 ) האם אפשר להכליל מחקרי התערבות ולהחילם גם על השגרה היום–יומית בגן ? המסקנה ממחקרי התערבות היא שככל שממשיכים את הפעולה שהוערכה כמוצלחת בהתערבות ומשלבים את פעולות ההתערבות ( לענייננו , הגברת מעורבות הורים ) בחיי היום–יום של הגן או בית הספר , התוצאות החיוביות שהניבה התערבות בגיל הגן ימשיכו להתקיים גם בשנות הלימודים היותר מאוחרות ( ראו סקר מאת גינסבורג–בלוק , מנץ ומק'וויין . ([ Manz & McWayne , 2010 Ginsburg-Block , ] בכל סוגי ההתערבות בחינוך יש מעט ידע על הקיימות של

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר