מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:7

מבוא וסיכום : קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך ( גן-ג׳ ) פרק המבוא מציג את מטרות הוועדה , דרך ארגונה והשאלות שהיא מבקשת לענות עליהן . כן הוא סוקר את הפרקים השונים של המסמך ומציג את ההמלצות המרכזיות שחברי הוועדה הסכימו עליהן . א . רקע להקמת הוועדה הוועדה לנושא קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך , הוקמה בסתיו 2008 בידי נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים , פרופ' מנחם יערי , בחסות " היזמה למחקר יישומי בחינוך" בעקבות פעילות קודמת של " היזמה" בתחום הגיל הרך . לאור המלצותיה של ועדת מומחים קודמת מטעם היזמה , שפורסמו בממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך , ( 2008 ) טענו חוקרים ובכירים במשרד החינוך כי קידום התפתחותם של ילדים צעירים והצלחתם במסגרות החינוך מחייבים לימוד גם של הקשר בין המשפחה לבין מסגרות החינוך , קשר שהוא מרכיב חשוב בהתפתחותו הרגשית , הלימודית והחברתית של הילד . היזמה נענתה לאתגר והקימה ועדת חוקרים שתסכם ותבקר ידע מדעי בסוגיה זו ותעמידו — בתוספת המלצות — לרשותם של קובעי מדיניות במשרד החינוך , אנשי מקצוע , חוקרים , הורים ובעלי עניין אחרים . ב . מטרות הוועדה , הרכבה ודרכי עבודתה מטרות הוועדה הוועדה הוקמה כדי לבדוק אם וכיצד ניתן לשפר את מצבם של התלמידים בחברה הישראלית , במיוחד בגיל הרך , ( 8-3 ) על ידי שיתוף ההורים בנעשה בבית הספר ובמערכת החינוך . חברי הוועדה שיערו שחיזוק קשר כזה אכן ישפר את הישגי המערכת , וקיבלו על עצמם לבדוק את הידע המחקרי בשאלה זו , ללמוד מן הנעשה בשטח — מהורים ומאנשי מקצוע ( מחנכים וקובעי מדיניות ) — ולגבש על סמך כל אלה המלצות ספציפיות להשגת שילוב כזה , המלצות שרובן יכוון למשרד החינוך . הוועדה ערה לכך שלשילוב משפחות במערכת החינוכית יש מחיר , הן מן הבחינה התקציבית והן מבחינת הגדרת התפקידים . מן הבחינה התקציבית , הוועדה מעריכה כי עלות השינויים במערכת החינוך תהיה נמוכה יחסית , ולטווח הארוך עשויה אפילו להיות חסכונית . מבחינת הגדרת התפקידים , הוועדה שמעה על חששות מסוימים של אנשי מקצוע מפני התערבות–יתר של משפחות בבית הספר , ולמדה על מחלוקות בין הורים למוסדות חינוך , בהן כאלה שהגיעו אף לבית המשפט . המלצות הוועדה מביאות בחשבון מציאות זו , ואחת ממטרות הוועדה היא לסייע למערכת החינוך לסכל התפרצות של מחלוקות על ידי שילוב מוקדם ומועיל של משפחות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר