תקציר: סיכום ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:5

אסטרטגיות לפעולה . 1 הקמת יחידה לנושא קשרי משפחה ומסגרות חינוך : הוועדה ממליצה להקים , כחלק מהמבנה הארגוני של משרד החינוך , יחידה ( ברמה של אגף , מחלקה וכיו"ב ) לנושא הקשרים בין משפחות למסגרות חינוך . לפי המלצת הוועדה תהיה היחידה הזאת כפופה ישירות למנכ"ל המשרד . אחריותה וסמכותה של היחידה תהיה להציע ולהתוות מדיניות בנושא המעורבות והשותפות של המשפחה במעשה החינוכי , וכן לתאם ולארגן את מערך העבודה של המשרד בנושא זה . יחידה זו תתכלל את הפעילות בנושא בכל אגפי המשרד . . 2 חקיקה : מוצע לעגן במסגרת חקיקה ראשית הליכים עיקריים שיסדירו מסירת מידע להורים , מפגשים שוטפים בינם לבין מערכת החינוך , שיתוף הורים בהחלטות מרכזיות הנוגעות לילד , ומחויבות הורית . כמו כן מוצע לעגן בחקיקה ראשית את תפקידה ודרכי פעילותה של נציגות ההורים בישראל . . 3 הוצאה לאור של חוזר מנכ"ל חדש : בנושא הקשרים בין המשפחה למערכת החינוך , הוועדה מציעה לפרסם חוזר מנכ"ל חדש , שיתבסס בין השאר על המלצותיה ויתייחס לשינויים שחלו בחברה הישראלית בשנים האחרונות , תוך הדגשה מיוחדת של מערכת החינוך בגיל הרך . . 4 הכשרת אנשי חינוך : א . למכשירים עצמם לתפקידי ניהול , הוראה וייעוץ : ( Pre-service training ) במהלך הכשרתם של אנשי חינוך בכלל ומורים , מורות וגננות בפרט , יחויב כל סטודנט ללמוד קורס חובה בנושא עבודה עם משפחות . מומלץ שבקורס זה ישולב ידע תאורטי עם מיומנויות לעבודה עם משפחות , לרבות משפחות שיש להן אפיונים מיוחדים . ב . פיתוח מקצועי לעובדי מערכת החינוך : ( In-service training ) עובדי מערכת החינוך ישתתפו בהשתלמויות בנושא מיומנויות קשר ועבודה עם משפחה . . 5 מינוי מרכז לנושא " קשר עם משפחות : " בכל בית ספר ובכל אשכול גנים ימונה מתוך הסגל החינוכי איש מקצוע שישמש מרכז לנושא " קשר עם המשפחה . " המרכז יעריך צרכים וייזום פעולות על פי הנדרש , במטרה לבצר שותפות ברמת–על עם המשפחות . . 6 אתגר מיוחד בעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים ומשפחותיהם : במשרד החינוך חל בשנים האחרונות פיתוח ניכר של שירותים טיפוליים לאוכלוסייה זו , וכפועל יוצא , נדרשת כעת הגדרה או בנייה של תפקיד מנהל–מקרה , ( case manager ) תפקיד שיהיו לו שני מרכיבים מרכזיים : א . אחריות לקשר עם המשפחה . ב . תיאום הטיפולים הנעשים בידי הצוות העובד עם הילד והמשפחה , במטרה למנוע פיצול של הטיפול בילד . מומלץ שמנהלי–המקרים יקדמו עבודת צוות עם הילד ומשפחתו , תוך יישום של שיטות הערכה והתערבות נסמכות–ראיות , ( evidence-based ) ויטמיעו אותן במערכת החינוך המיוחד ובחינוך הרגיל המשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר