תקציר: סיכום ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:2

לאחר סקירת הידע המחקרי ועיבודו בדיוני הוועדה , קבלת סקירות ספרות מדעיות וכתיבת פרקי המסמך , מצאה הוועדה תימוכין להשערותיה המוקדמות בדבר השפעת הקשר של המשפחה עם מערכת החינוך בשלושה תחומים מרכזיים : הישגים לימודיים , הסתגלות רגשית וחברתית של הילד למערכת החינוך , והשפעה לטווח ארוך על מעורבות הורים במערכות החינוך שבהן יתחנך הילד בהמשך דרכו . הממצאים בשלושת התחומים האלה הם עקביים במידה שמאפשרת לוועדה לבסס עליהם מסקנות והמלצות למדיניות ממשלתית בנושא הקשרים בין המשפחה למערכת החינוך . סוגיות שהוועדה דנה בהן סוגיות רבות לדיון הונחו על שולחנה של הוועדה . נושא החקר שהוגדר לה כה רחב ומורכב , שמבחינת זמן , היקף ומנדט , היה זה מעבר ליכולותיה לעסוק בכל היבטיו . על כן החליטה הוועדה להתמקד בעיקר באלה הנוגעים לקידום הקשר שבין המשפחה למערכת החינוך בגיל הרך . חמש הסוגיות המרכזיות שבהן דנה הוועדה הן : מהי שותפות חיובית ומקדמת של המשפחה במסגרת החינוכית ומה ערכה להתפתחות הילד והצלחתו במערכת החינוך ? הוועדה מצאה לנכון לנסות ולהגדיר על סמך ידע מבוססראיות , מהי שותפות העשויה לקדם את התפתחותו של הילד הצעיר , מה נחיצותה ומה תרומתה לכל השותפים — הילד , המשפחה , מערכת החינוך והקהילה . הוועדה ביקשה ללמוד מהידע והניסיון הקיימים בארצות אחרות על השבחת הקשרים האלה ועל ההשפעה המצטברת שיש להם על התפתחות הילד והצלחתו . סוגיה זו מקבלת משנה תוקף כאשר אנו מתבוננים בהשלכות התרבותיות , הכלכליות והסוציו–פוליטיות שיש לנושא זה בחברה הטרוגנית ומקוטבת כמדינת ישראל . לפיכך הוגדרה גם סוגיית השונות הרב–תרבותית והשפעתה על קשרי משפחה-מסגרת חינוך נושא חשוב בעבודת הוועדה . תואם ציפיות : במפגשיה עם בכירי מערכת החינוך , הורים ונציגי ארגונים שונים שהופיעו בפניה נוכחה הוועדה לדעת כי קיים חסר בהבנת הציפיות , העצמיות וההדדיות , של כל אחד מן הגורמים האלה : מה ידוע על ציפיותיו מעצמו ומן הגורמים האחרים ? הוועדה העריכה כי ללא הבהרת הציפיות ההדדיות וקביעת הסכמות בין המשפחה למערכת החינוך , יהיה קשה מאוד להגיע לתיאום ולשיתוף פעולה שיועיל לילד ויסייע לכל המערכות לפעול בצורה מיטבית . הוועדה בחרה להבהיר סוגיה זו על ידי בדיקת הספרות המקצועית שעסקה בציפיות , בעמדות הפנימיות ובאסטרטגיות המפעילות הן את המשפחה והן את מערכת החינוך . הכשרת אנשי חינוך לעבודה עם משפחות : סגלי החינוך בדרגים ובמקצועות השונים הם אלה שנפגשים בשגרת עבודתם עם המשפחות . ניכר כי הנושא שבו אנו עוסקים אינו תופס כיום מקום מרכזי בתהליך הכשרתם של סגלי החינוך לעבודתם , למרות חשיבותו הרבה וההידרשות התכופה לו בעבודתם של כל מחנך , יועץ , מנהל ומפקח . גם בהשתלמויות שעוברים אנשי החינוך תוך כדי עבודתם מוקדש למעורבות המשפחה מקום קטן ואף שולי . פער זה בין מרכזיות העבודה עם המשפחה לבין מיעוט ההכשרה הניתנת לסגלי החינוך בנושא

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר