פרק 5: מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים: בדיקת מצב והצעות לשינוי

עמוד:129

על התפתחותם החינוכית והנפשית של ילדים בעלי צרכים מיוחדים , מאחר שהן מקדמות שני נושאים חשובים : האחד — זכותם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים להשתלב במסגרות חינוכיות נורמטיביות ולא להיות מודרים למסגרות נבדלות בניגוד לרצונם ולרצון הוריהם , והאחר — שיפור יחסי השותפות בין המערכת החינוכית לבין המשפחה כדי לסייע להצלחת העבודה הנעשית עם הילד בכל מסגרת שבה הוא נמצא . שינוי במדיניות השילוב צפוי להשפיע לא רק על מערכת החינוך המיוחד אלא גם על החינוך הרגיל . כניסה רבת היקף של ילדים בעלי צרכים מיוחדים לכיתות רגילות תחייב שינוי משמעותי בעבודתם של מחנכים , מוסדות חינוך לסוגיהם ומערך שירותי החינוך והטיפול התומך בילדי השילוב . גם הורים לילדים רגילים יושפעו וצפויים להגיב לשינויים המומלצים . מחברי הדוח , ביניהם מנהלת האגף לחינוך מיוחד , היו מודעים היטב להשלכות של המלצות אלו , ולכן ציינו באחרית הדבר שהוסיפו לדוח שאימוץ המלצותיהם יחייב את משרד החינוך " לבצע מהפכה של ממש במתכונת שבה הוא מספק שירותי חינוך לילדים בעלי הצרכים המיוחדים במדינת ישראל . " לפיכך הם הוסיפו המלצה אחרונה : לערוך ניסוי מוקדם ובהיקף מוגבל ( פיילוט ) לבחינת הצעותיהם . שנה לאחר הגשת הדוח הוחלט במערכת החינוך לערוך בדיקת–חלוץ בעיר חולון , מגן הילדים ועד סוף חטיבת הביניים . בשנת תשע"א יבוצע ניסוי–חלוץ " יבש : " משרד החינוך יבדוק את פעילות המערכות החדשות וידמה את יישום הדוח הלכה למעשה : איך ייראה בית הספר הרגיל , השילוב בבית הספר הרגיל , הכיתה המיוחדת בבית הספר הרגיל ובית הספר בחינוך המיוחד . בשנת תשע"ב , החל מינואר , ייערך ניסוי–חלוץ מעשי . משרד החינוך ישקול את הרחבת היישום של מסקנות דוח דורנר בהתאם לתוצאות . נקודת הראות של ההורים כדי ללמוד על נקודות החיכוך קיימנו מפגש עם נציגים של ארגוני משפחות שונים וקראנו חומר שנכתב בידי נציגי עמותות המייצגות הורים אלו ( קרישפין , ( 2009 ומחקר שבחן את הסוגיות שעליהן כתבו הורים באינטרנט Margalit , Raskind , Higgins , & Russo-Netzer , ) . ( 2010 זכינו לשיתוף פעולה טוב מצד נציגי המשפחות , ונראה כי הן מבקשות למצות את כל הדרכים כדי לקדם את הקשר עם משרד החינוך במטרה לתת מענה טוב יותר לילדיהן . להלן הנקודות המרכזיות שהציגו ההורים בפנינו . חשוב להבין את טענותיהם על רקע העובדה שאין במערכת החינוך המיוחד גורם מתאם המופקד על העבודה המשותפת עם ההורים , גורם שתפקידו לגשר בינם לבין מחנכים ומנהלים ולתת מענה לבעיות שוטפות שעלולות לערער את הברית בין ההורים לבין בית הספר . להורים יש תחושה שבמוסדות החינוך ( גני ילדים ובתי ספר ) אין כתובת מוסדרת לצרכים שלהם , מישהו שאפשר לעבוד איתו כדי לממש את הזכויות שלהם , לפתור בעזרתו בעיות שעולות במהלך העבודה המשותפת עם בית הספר ולשלב עמו כוחות כדי לפעול ביעילות למימוש החזון החינוכי . ההורים מתלוננים כי גורלה של השותפות תלוי במידה רבה בגישתם של מנהלי בתי הספר , ביכולתם ובאישיותם . התלות במנהלים , שלרוב עסוקים בעניינים אחרים , אינה מסייעת

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר