פרק 5: מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים: בדיקת מצב והצעות לשינוי

עמוד:117

פרק : 5 מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים : בדיקת מצב והצעות לשינוי מטרת הפרק היא להראות מדוע חשוב לפעול לשיפור מערכת היחסים בין משרד החינוך לבין הורים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים וכיצד אפשר לעשות זאת . נראה כיצד הבעיות שמאפיינות כיום את מערכת היחסים משפיעות לרעה על הילדים , המורים וההורים , וכיצד תפקוד הילדים , המורים וההורים ורווחתם יוצאים נשכרים משיפור היחסים בין אלה לאלה . הנושא הוא בעל ערך לכל מערכת החינוך , אך חשיבותו רבה לאין ערוך כשמדובר בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים , שכן השפעתה של מערכת היחסים בית ספר-הורים על ילדים אלו חזקה במיוחד . השפעה זו מתבטאת בשני היבטים : מהצד השלילי , חוסר שיתוף פעולה ועימותים בין בית הספר לבין ההורים פוגעים בהסתגלות ובחינוך של הילדים . מהצד החיובי , יחסי שיתוף של צוות הורים-מחנכים הפועל לקידום מטרות משותפות תורם רבות לפיתוח היכולות האקדמיות והחברתיות–רגשיות של הילד ולהשתלבותו המוצלחת במערכת החינוך הנורמטיבית . ( Fox , Farrell , & Davis , 2004 ) הפרק מבוסס על הספרות המחקרית והיישומית העוסקת ביחסים שבין מערכת החינוך לבין משפחות ובהשפעות של יחסים אלו על תפקוד הילד והסתגלותו , על משפחתו ועל בית הספר . נעזרנו גם בידע התאורטי , המחקרי והיישומי מתחום הפסיכופתולוגיה ההתפתחותית ומהתאוריה המערכתית העוסקת בממשק היחסים שבין מוסדות ציבוריים המעניקים שירותי אנוש — לבין משפחות . בנוסף , נערכה עבורנו סקירת ספרות שיטתית ועדכנית בנושא מעורבות הורים בתכניות התערבות ממוקדות–משפחה עבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים ( הסקירה נעשתה בידי א . דרומי וש . אינגבר , ותקצירה מופיע בנספח ב' למסמך זה . ( כדי להכיר את הנעשה בשטח קיימנו מפגשים עם בכירים במשרד החינוך ועם בכירים מחוץ למערכת המכירים את תחום החינוך המיוחד , ובהם נציגי עמותות של משפחות ילדים בעלי צרכים מיוחדים . רבים תרמו אפוא לחשיבה העומדת מאחורי סיכום זה , ולא נוכל לציין את כולם בשמם . נבקש להודות לקבוצת ההורים שדיברו בפתיחות על ניסיונם האישי ושיתפו אותנו בידע שצברו במשך שנים של עבודה משותפת עם מערכת החינוך המיוחד . תודות גם לכל מי שקיימו איתנו דיאלוג פורה בסדרה של מפגשים אישיים וקבוצתיים , אנשים ממשרד החינוך ומחוצה לו : שופטת בית המשפט העליון בדימוס , דליה דורנר ; המנכ"ל לשעבר של משרד החינוך , העוסקת כיום מטעם המנכ"ל בבדיקת היתכנות היישום של דוח דורנר , שלומית עמיחי ; סמנכ"לית ומנהלת המינהל הפדגוגי , לאה רוזנברג ; מנהלת האגף לחינוך מיוחד , רות פן ; מפקחת ארצית בדימוס , ממונה על ועדות על פי חוק האגף לחינוך מיוחד , ד"ר כרמלה איגל ; המפקחות הארציות סמדר מליחי ולאה שקד ; קבוצה גדולה של עשרות מפקחי האגף לחינוך מיוחד העובדים ברחבי הארץ במגזרי האוכלוסייה השונים ; הפסיכולוגית הראשית של משרד החינוך ומנהלת אגף פסיכולוגיה , חוה פרידמן ; מנהלת גף ליקויי למידה , ד"ר יהודית אלדור והצוות הבכיר של הגף ; וראש המגמה לחינוך מיוחד בבית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית , ד"ר תום גומפל .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר