פרק 2: קשרי משפחה-מסגרת חינוך במדינת ישראל: מבט רב-תרבותי

עמוד:70

הבדלים תרבותיים ניכרים , שבהם קיימת מערכת שונה של ערכים וציפיות הדדיות בין ההורים למערכת החינוך , עלולים להיות מתחים , סתירות וקונפליקטים בין המערכות , ואלה עשויים לפגוע בילדים ולהעמיד בסכנה את יכולתם להצליח במערכת החינוך . מחקרים רבים מראים כי קיימים הבדלים תרבותיים מרחיקי לכת בחיברות ( תהליכי סוציאליזציה ) של ילדים בתרבויות שונות . הבדלים אלו באים לידי ביטוי הן באידאולוגיה והן בפרקטיקה של דפוסי גידול ילדים . אפשר לראות שונות רבה באופן שבו הורים מתרבויות שונות מחברתים את ילדיהם לחברה שבה הם חיים ( רואר–סטריאר , שם . ( במפגש של הורים מתרבויות שונות עם מערכת החינוך הציבורית במדינת ישראל יש משום אתגר הן לסגלי החינוך והן לציבור ההורים . קשרי משפחה-מסגרת חינוך בקרב קבוצות מיעוט בישראל : סקירה של תהליכים היסטוריים , חברתיים וסוציו-פוליטיים אוכלוסיית הילדים במדינת ישראל מגוונת והטרוגנית מהיבטים רבים : דת , מוצא אתני , מיקום גאוגרפי , ושיוך מעמדי . בשנת 2009 מנתה אוכלוסיית הילדים בגילאי 9-0 בישראל כ 950 , 000– נפש , כ 69 % – מהם יהודים , כ 25 % – מוסלמים , כ 2 % – נוצרים , כ 2 % – דרוזים וכ 2 % – ילדים ללא סיווג דת . כ 30 % – מכלל הילדים היהודים בגיל הרך נמנים עם המגזר החרדי . נתונים אלו מצביעים על ישראל כחברה מגוונת הבנויה מקבוצות מיעוט גדולות שמתפלגות בתוכן לתתקבוצות . לשונות זו השפעה מכרעת על אופן גידול הילדים , על דרך חינוכם ועל האופן שבו תופסים הוריהם את מערכת החינוך ואת מערכת היחסים שלהם איתה . שלוש קבוצות גדולות בולטות כיום בייחודיותן בחברה הישראלית : הערבית , החרדית וקבוצת העולים החדשים , בעיקר מחבר העמים ומאתיופיה . להלן ייסקרו התהליכים המרכזיים שאפיינו ומאפיינים את מערכת היחסים בין המשפחה לבין מערכת החינוך בקבוצות האלה , מאז שנותיה הראשונות של מדינת ישראל ועד ימינו אלה . החברה הערבית שיעור הילדים הערבים בגיל הרך בשנת 2009 עמד על כ 30 % – מכלל ילדי הגיל הרך בישראל . מספר זה כולל ילדים מוסלמים , ערבים–נוצרים , דרוזים ובדואים . בפלח האוכלוסייה המוסלמית , כל ילד שני חי מתחת לקו העוני — נתון שיש לו כמובן השלכות על מהלך התפתחותו של הילד ועל מצבה של המשפחה שבה הוא חי . מערכת החינוך לילדים הערבים , בכלל זה מערכת החינוך לגיל הרך , ידעה תמורות רבות בשנות קיומה של מדינת ישראל . עם קום המדינה , שקיבלה על עצמה את האחריות לכל תפקודי המנדט הבריטי עד אז , הוקמה במשרד החינוך המחלקה לחינוך ערבים , שהפכה בשנת 1958 לאגף נפרד ואוטונומי במשרד . בעשרים השנים הראשונות למדינה אין בספרות המקצועית שום התייחסות ליחסים בין משפחות של ילדים 7 ילדים בישראל , . 2009 שנתון . המועצה הלאומית לשלום הילד , ירושלים . 8 עיבוד המועצה הלאומית לכלכלה לנתוני הלמ"ס משנת , 2009 " תלמידי בית ספר לפי פיקוח ודרג חינוכי , " " תלמידי בית ספר לפי דרגת כיתה , " תחזיות תלמידים בחינוך היסודי , לפי פיקוח , 9 . 2010 נתוני הלמ"ס לשנת . 2009

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר