מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:15

לעזור לילדים להתמודד עם משימות בית הספר . ( Coleman , 1987 ) המאמץ לשפר את היחסים בין משפחת הילד למערכת החינוך ולשתף הורים בחינוך ילדיהם במוסדות החינוך — כולל הושטת יד וסיוע להורים — הוא אחת הדרכים המרכזיות שנוסו במסגרת גישה זו . ממצאים התומכים בשיתוף המשפחה במסגרת החינוכית בקרב חוקרים ואנשי מקצוע קיימת הסכמה רחבה על חשיבות הקשרים בין המשפחה ובין המסגרת החינוכית של הילד ועל כך שקשרים אלה הם מפתח חיוני להתפתחות הילד ולהצלחתו במערכת החינוך . תרומתה של מעורבות הורית להישגי ילדים בגן ובבית הספר משתקפת גם בממצאים שלהלן . השפעה על הישגים לימודיים : ממצאים שונים מחזקים את הטענה כי מעורבות ושותפות בין משפחה למסגרת חינוך משפרות הן את הישגיו של הילד בתחומים שונים והן את הישגיה של מסגרת החינוך . המחקרים הקיימים בנושא בדקו את הקשר בין מעורבות המשפחה , ובמיוחד ההורים , לבין הישגי תלמידים בשני תחומים עיקריים : קריאה ומתמטיקה . בתחום הקריאה כללו התכניות הכנה והדרכה של ההורים בפעולות כגון קריאה משותפת הורה-ילד , הקשבת ההורה לילד הקורא , משחקים משותפים , הוראה של מיומנויות אוריינות על ידי ההורה , העלאת ציפיות של ההורה , ועוד . גינזבורג–בלוך , מנץ ומק'וויין ( Block , Manz & McWayne , 2010 Ginzburg- ) מסכמות שישה סקרי ספרות שהשתמשו בשיטת ניתוחעל ( meta-analysis ) כדי לנתח את התוצאות . גודלי האפקט של מחקרים שבדקו את השפעת ההשתתפות בתכניות הדרכה למעורבות הורית על לימודי הילדים בכלל ועל יכולות הקריאה והמתמטיקה בפרט היו 0 . 42 במחקר של ניי , טרנר ושוורץ 0 . 55 ( Nye , Turner & Schwartz , 2007 ) במחקר של גראו , ווינסטין ו–ולברג ( Graue , Weinstein & Walberg , 1983 ) ו 0 . 68– במחקר של סנשל . ( Senechal , 2006 ) כפי שמסבירות מחברות המאמר המסכם , גודל אפקט של 0 . 68 משמעותו העלאת הישג של ילד בממוצע מהאחוזון ה50– עד לאחוזון ה . 73– בתחום המתמטיקה יש פחות מחקרים , אך התוצאות לא פחות ברורות . תכניות ההתערבות כללו תמיכה בבית בלימודים במתמטיקה ותקשורת מוגברת בין בית הספר למשפחה . בניתוח של ניי וחוב' ( Nye et al ., 2007 ) דווח גודל אפקט ממוצע של . 0 . 34 יש לציין שהסיכומים כללו מחקרים על משפחות במצב חברתי–כלכלי נמוך , וגם אצלן התוצאות שיקפו הצלחה של התכנית . תוצאות המחקרים על השתתפות בתכניות מעורבות הורים בגני הילדים מעודדות גם הן . פנטוזו , מק'וויין , פרי וצ'ילדס למשל ( Fantuzzo , McWayne , Perry & Childs , 2004 ) מצאו שמעורבות של הורים בפעולות בבית הקשורות לפעולות בגן הגבירו את מוכנות הילדים לבית הספר . תכניות של ביקורי בית בארה" ב הגבירו את ההשפעה הזאת במיוחד אצל הורים ממוצא לטיני . ( Magnuson & Waldfogel , 2005 ) ממצאים אלה נכונים הן למשפחות שבהן ההורים הם בעלי השכלה גבוהה והן למשפחות שבהן להורים השכלה נמוכה יחסית . קיימת עדות לכך שמעורבות גבוהה של הורים מצמצמת

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר