מודיעיון בעריכת עמוס גלבוע

עמוד:38

בכירים במערכת הביטחון ובקהילת המודיעין , התריעו על הסכנות וקראו להיערך לטיפול באיום האסלאמי . לעומת זאת , המתאם ויועצו לענייני ערבים במפקדת התפ"ש התנגדו לכל ניסיון להכביד את יד הממשל על הקבוצות האסלאמיות ולא המליצו בפני הדרג המדיני ( שר הביטחון ) או השב"כ על דרכים לטפל בתופעה . רק בנובמבר , 1987 ערב האינתיפאדה , בעקבות מסמך שנשלח על ידי רמ"ח מחקר לענייני ערבים במטה השב"כ בעניין פעילות הקבוצות האסלאמיות בשטחים , גיבש היועץ לענייני ערבים בתפ"ש מספר הצעות לטיפול בפעילות האסלאמית בשטחים ובמזרח ירושלים . ההצעות כללו צעדים מינוריים בלבד , ובכללם צעדי הרתעה נגד מסיתים דתיים , הפעלת לחץ על ירדן ומצרים לפעול נגד גורמים מוסלמים קיצוניים , והשפעה על מינויים במוסדות ההקדשים . בצעדים אלה לא היה כדי לנטרל או לצמצם את האיום . בהיעדר הכרה מצד גורמי המטה בתפ"ש בצורך לטפל בדרכים ממשליות לבלימת התשתית החברתית והכלכלית של הקבוצות האסלאמיות , לא גיבשו גורמי המנהל האזרחי בשני האזורים תכניות עבודה מפורטות ולא היקצו משאבים מתאימים למטרה זו . בנובמבר , 1988 בעיצומה של האינתיפאדה , וכמענה לדרישת אלוף פיקוד מרכז לערוך דיון על פעילות חמאס בגדה המערבית והדרכים למניעתה , פרסמה מחלקת היועץ לענייני ערבים במנהל האזרחי בגדה המערבית מצע לדיון ובו המלצות לפעולה נגד חמאס . במסמך הוצע לפעול לסיכול פעילותה של התנועה באזור , אבל " לאפשר פעילות מצומצמת ומבוקרת שיהיה בה כדי להמשיך ולערער את מעמדו של אש"ף באזור . " הצעדים שהומלץ עליהם היו מצומצמים וטכניים באופיים : הפעלת מחסומים למניעת העברתו של חומר הסתה מרצועת עזה לגדה המערבית , פיקוח על מסגדים , קיום שיחות אזהרה עם דרשנים מסיתים , מעצרים סלקטיביים לצורכי הרתעה ומניעת הגעתם של סטודנטים מרצועת עזה לגדה המערבית . ניתן לקבוע , כי המנהל האזרחי והגורמים הממונים עליו תרמו תרומה משמעותית לכך שלא נמנעה התפתחות התשתית האזרחית והחברתית-כלכלית של גורמי האסלאם הקיצוני בשטחים במהלך שנות ה80- ובראשית שנות ה . 90- הם לא הפעילו בצורה אפקטיבית את סמכויותיהם החוקיות כשלטון , ולא נקטו פעולות ממשליות הכרחיות ומתחייבות בתחום הפיקוח על פעילותם של גופים אזרחים חוקיים שחרגו ממטרותיהם , ולא מנעו את פעילותם של גופים בלתי חוקיים שקמו ללא אישור המנהל האזרחי . רק ביולי , 1992 כאשר החלה להתברר היקפה של התשתית האזרחית הנרחבת של הקבוצות האסלאמיות בגדה המערבית , התריעה מחלקת היועץ לענייני ערבים בבית אל על היקף התופעה והסכנות הכרוכות בה . המחלקה יזמה תכנית מבצעית ארוכת טווח " ) ביעור חמץ ( " לשיבוש התשתית באמצעים ממשליים ומשפטיים , שכללה פעילות מערכתית מקיפה בהשתתפות השב"כ , אמ"ן , צה"ל והמנהל האזרחי . אגף המודיעין ( אמ"ן ) אמ"ן לא עסק עד פרוץ האינתיפאדה הראשונה בחברה הפלסטינית בשטחים . בשנות ה80- עסק הארגון בהיבטים אחרים של התופעה האסלאמית שהיו בתחום אחריותו : איראן וחזבאללה . בסוף שנות ה80- ובראשית שנות ה , 90- כאשר בלטה תופעת התנועות האסלאמיות במדינות ערב ( בירדן ובאלג'יריה מ1989- ובמצרים מ , ( 1992- עסקו הזירות השונות בחטיבת המחקר בנפרד בכל מדינה שבה התגבשה תנועה אסלאמית שאיימה על יציבות המשטר . במחצית שנות ה80- השתתפו נציגי אמ"ן מחקר בפורומים של השב"כ והתפ"ש שבהם תוארה התפתחותן של הקבוצות האסלאמיות בשטחים על המגמות המבשילות בתוכן למעבר למאבק מזוין . הם גם קיבלו לידיהם סקירות מקיפות ויסודיות אשר תיארו את התהליכים הנזכרים והצביעו על קשרי זיקה עם קבוצות אסלאמיות מחוץ לאזור , ובעיקר בירדן , באירופה ובארצות הברית . יש מקום אפוא לטעון כי בהיות אמ"ן מופקד על איומים חיצוניים , היה עליו לגלות יתר ערנות - לפחות להיבטים האזוריים של האיום האסלאמי המתפתח בשטחים . נראה ששילוב סיבות הביא לידי כך שאמ"ן לא עסק בנושא : ראשית , הבנה לפיה השב"כ חוקר את הקבוצות האסלאמיות ועוקב אחר פעילותן ; שנית , המעטה בערך האיום האסלאמי במזרח התיכון עד שלהי שנות ה , 80- לאור ההערכה שאיראן עסוקה במלחמתה בעיראק ואינה פועלת במאפיינים של חתרנות וטרור להפצת המהפכה האסלאמית ולערעור יציבות המשטרים הערביים . כשהחלה פעילות הפיגועים של חמאס והג'יהאד האסלאמי במהלך האינתיפאדה הראשונה , החל אמ"ן לכסות את פעילות גורמי ה"חוץ" שלהם , מפקדותיהם ומשרדיהם . בכיסוי הושם דגש על שחזור המערך ה"צבאי" של הארגונים ובמעקב אחר כוונות פח"ע , ולא על מחקר בסיסי של תשתית הארגונים ורשת הקשרים הענפה שקיימו עם מוסדות וארגונים אסלאמיים בעולם . עבודת מחקר ראשונה של אמ"ן בנושא האיום האסלאמי הפונדמנטליסטי , ובכללו האסלאמי הפלסטיני , נעשתה בשיתוף גורמי המחקר של השב"כ ו'המוסד . ' סיכום מקיף ראשון לגבי המערכת הפיננסית של חמאס בחו"ל ובשטחים הוכן רק ב1995- על ידי ענף כלכלי באמ"ן מחקר . המחקר התבסס על עבודת מחקר מקיפה וראשונית שנכתבה במחלקת היועץ לענייני ערבים במנהל האזרחי בבית אל ופורסמה בינואר . 1994 נושאים אחרים הקשורים לתשתית החברתית-כלכלית של הקבוצות האסלאמיות לא נחקרו באותה עת על ידי חטיבת המחקר באמ"ן . המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים ' ) המוסד ( ' ' המוסד , ' כגוף אחראי לאיסוף ידיעות בנושאים מדיניים , צבאיים וביטחוניים מחוץ לגבולות המדינה , ולמעקב אחר איומים מתפתחים על ביטחונה , לא הציב בשנות ה80- את האיום האסלאמי כיעד לכיסוי . גורמי האיסוף והמחקר במוסד טיפלו אז באיומים שהיו קשורים לנוכחות הישראלית בדרום לבנון , למלחמת איראן-עיראק , לסכנת התלקחות מלחמה עם סוריה , לפיתוח היכולות הבלתי-קונבנציונליות עד 1994-1993 לא היה המוסד מצויד במידע בסיסי לגבי הגופים האסלאמיים הרבים שפעלו במערב ובמדינות ערב , אשר הזרימו סיוע חומרי נרחב לקבוצות האסלמיות בשטחים . המוסד היה חסר גם מידע חיוני לגבי פריסתן של ההנהגות הצבאיות-פוליטיות של חמאס והג'יהאד האסלאמי בארצות הברית , בריטניה , סודאן , איראן ומדינות ערביות שכנות

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר